۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۴۸۴۳۸۸
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

مبلغان فضیلت های بازسازی و توسعه عتبات را به مردم بازگو کنند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: روحانیت و طلبه‌ها باید فضیلت های بازسازی و توسعه عتبات عالیات را به مردم یادآوری کنند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی سه شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه استانی با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) در تمام جنبه‌های تربیت فرزند، شوهرداری، حضور در جامعه قابل طرح و بررسی است و می‌تواند به الگوی مردم تبدیل شود.

وی با توجه با نقش حضرت فاطمه(س) در زندگی پیامبر(ص)، افزود: دشمنان پیامبر را ابتر می‌خواندند و چون ایشان هیچ فرزند پسری نداشته فکر می‌کردند بعد از مرگ پیامبر(ص) راه ایشان ادامه نخواهد داشت ولی وجود حضرت زهرا(ع) این نقیصه را جبران کردند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به نقش مادری حضرت زهرا(س)، افزود: حضرت زهرا(س) در خانه محقر و بدون امکانات فرزندانی چون حسن، حسین، زینب و کلثوم را تربیت کردند که ادامه دهنده راه پیامبر و پرچمدار دستورات و احکام الهی باشند.

امام جمعه ارومیه اضافه کرد: در دوران جاهلیت وقتی به مردی از به دنیا آمدن دخترش خبر می دادند بسیار خشمگین می شد و با خود  فکر می‌کرد که آیا این دختر را با خفت نگه دارد یا او را زنده به گور کند.

وی تصریح کرد: در دوران زنده به گور کردن دختران، پیامبر(ص) اسلامی را آورد که در آن تقوا تنها معیار برتری انسان‌ها نشان داده‌شد و از نظر تئوری هیچ تفاوتی بین زن یا مرد بودن وجود نداشت؛ پیامبر(ص) در عمل و برای فرهنگ‌سازی بین مردم حضرت زهرا(س) را به عنوان نماد این تفکر نشان دادند.

نماینده ولی فقیه در استان با تأکید بر لزوم توجه بانوان به بعد همسرداری حضرت زهرا(س) اظهار داشت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «به خدا قسم من یک بار هم فاطمه را به خشم نیاوردم و او را مجبور به کاری که دوست نداشت نکردم تا وقتی خداوند او را قبض روح کرد و او نیز هیچگاه مرا به خشم نیاورد و حرف مرا به زمین نینداخت و هرگاه به چهره او نگاه می‌کردم تمام غم و غصه‌هایم از بین می‌رفت.» و حضرت زهرا(س) نیز می‌فرمایند: «من از خدا حیا می‌کنم و خجالت می‌کشم توی علی که شوهر منی را به کاری مکلف کنم و از تو چیزی بخواهم که توان برآورده شدن آن را نداری.»

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه به موضوع شعائر الهی و لزوم توجه به آنها پرداخت و خاطرنشان کرد:  شعائر الهی را نمادهایی که انسان را به یاد خدا می‌اندازد.

وی صفا و مروه و حیوانهایی که برای قربانی کردن به حج میبرند را از شعائر الهی خواند و افزود: بزرگ‌ترین شعائر الهی پیامبران و ائمه معصومین(ع) هستند که هر اندازه به آنها توجه شود درواقع تعظیم و احترام به خداوند است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اربعین را یکی از شعائر الهی برشمرد که سالانه ۳۰ میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند و گفت: متأسفانه در زمینه بازسازی عتبات عالیات استان ضعیف عمل کرده است و در این راستا نیازمند ساماندهی و مشارکت کمک‌های مردمی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه مردم در هنگام ظهور، امام زمان(عج) را با امام حسین(ع) می‌شناسند، ادامه داد: باید تلاش کنیم در استان گام مؤثری در راستای بازسازی عتبات عالیات برداریم و زمینه را برای ظهور حضرت مهدی(عج) فراهم کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه مشارکت در بازسازی عتبات را صدقه جاریه خواند و خاطرنشان کرد: بازسازی مسأله گسترده‌ای بوده و به یک سال ختم نمی‌شود و نیازمند سال‌های طولانی است.

وی گفت: بناهای حرمین امامان(ع) قدیمی و مربوط به ۶۰۰ یا ۷۰۰ سال قبل است و نیاز به بازسازی دارند، باید این بازسازی‌ها از نظر زیبایی و دوام به گونه‌ای طراحی شوند که بتواند برای هزار سال تداوم داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی فرهنگ‌سازی برای جلب مشارکت مردم را وظیفه همگانی دانست و افزود: روحانیت و طلبه‌ها باید فضیلت بازسازی عتبات عالیات را به مردم یادآوری کنند تا همچنان که اصحاب امام حسین(ع) هر آنچه داشتند در راه ایشان خرج کردند مردم نیز با کمک‌های نقدی عشق و ارادت خود را به ائمه اطهار(ع) نشان دهند.

وی از مسؤولان خواست با تسهیل امور زمینه را برای کمک‌ها و مشارکت بیشتر مردم فراهم کنند چراکه اگر مسیر درست باشد مسؤولانی بعدی این راه را ادامه خواهند داد./936/202/ب2

ارسال نظرات