۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۴۸۴۴۴۳
معاون پژوهش حوزه علمیه همدان:

حوزه در بحث استعدادیابی با خلأهای بسیاری رو به رو است

معاون پژوهش حوزه علمیه همدان گفت: نوع مواجهه آموزشی در حوزه های علمیه آن گونه نیست که طلاب بتوانند استعداد خود و زمینه بکارگیری آن را تشخیص دهند.
حجت الاسلام کاظمی

حجت الاسلام سعید کاظمی، معاون پژوهش حوزه علمیه استان همدان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، درباره اهمیت توجه به استعدادیابی در حوزه های علمیه، گفت: فرآیند جذب طلاب در حوزه های علمیه فرآیند خوبی است و تا حدی به جذب استعدادها در حوزه کمک می کند، اما کافی نیست.

وی ابراز داشت: از دو جهت می توان گفت اقداماتی که در فرآیند جذب در حوزه ها انجام می شود کافی نیست، یکی این که تجربه نشان داده است که در این الگوی جذب، با نقایصی رو به رو هستیم و این نقایص مانع دستیابی به اهداف حوزه های علمیه می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه همدان ادامه داد: موضوع دوم، لزوم عضویابی به جای اطلاع رسانی برای جذب طلاب در حوزه های علمیه است، حوزه ها نباید منتظر باشند تا افراد خود به سراغ آن ها بیایند بلکه باید برنامه ای برای عضویابی داشته باشد.

وی افزود: باید تعدادی از روحانیان، اساتید و مسوولان حوزه به عنوان عضویاب در مجموعه ها و گروهایی که افراد آن در مظان ورود به حوزه هستند، کسانی که مستعد هستند را شناسایی و جذب کنند.

حجت الاسلام کاظمی اظهار داشت: برخی از معلمان فعال در مدارس می توانند عضویاب های خوبی برای حوزه های علمیه باشند، اما به شرط آن که در مورد این کار توجیه باشند و آگاهی لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی بیان کرد: در بحث استعدادیابی در حوزه ها خلأهای بسیاری وجود دارد و نوع مواجهه آموزشی آن گونه نیست که طلاب توجیه شوند و بتوانند تشخیص دهند در کدام زمینه از علوم حوزوی باید فعالیت کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه همدان ابراز داشت: حوزه می تواند در زمینه استعدادیابی و مدیریت استعدادهای طلاب از سیستم هدایت تحصیلی آموزش و پرورش که بر مبنای آموزش و سابقه تحصیلی عمل می کنند الگوبرداری کند.

وی در ادامه گفت: مورد بعدی که می تواند در امر استعدادیابی کمک کند، به محک گذاشتن مهارت طلاب است تا طلاب از این طریق یک خود ارزیابی داشته باشند و بتواند استعدادهای خود را پیدا کنند.

حجت الاسلام کاظمی در پایان تأکید کرد: دانش های حوزوی نیازمند هدایت تحصیلی است تا استعدادهای موجود در حوزه در مسیر درست هدایت شود اما باید گفت که جای این موضوع در حوزه های علمیه خالی است./979/302/ب2

ارسال نظرات