۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۴۸۴۵۱۴
کارشناس حوزوی تأکید کرد؛

برگزاری مراسم بزرگداشت شهادت حضرت زهرا در سایه حفظ وحدت

حجت الاسلام نجاتی وحدت جامعه اسلامی را موضوعی ضروری دانست و گفت: تأکید مراجع و علما بر وحدت در جامعه باید در دستور کار قرار گیرد.
وحدت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی مصائب حضرت زهرا(س) در منابع اهل سنت پیش از ظهر امروز در پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد.

حجت الاسلام محمدسعید نجاتی سخنران این نشست با اشاره به اهمیت بررسی مصائب وارد بر حضرت زهرا(س) عنوان کرد: روش ما در بحث بررسی مصائب حضرت زهرا(س) نگاه تاریخی است تا بتوانیم از این منظر حوادث و رویدادها را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: علی رغم وابستگی عاطفی، اعتقادی و احساسی ما به حضرت زهرا(س)، در مباحث مطرح شده باید سعی کنیم تا محور اصلی را بر کتابها و منابع اهل سنت قرار دهیم و از سوی دیگر تلاش کنیم تا از نگاه بیرونی و دیدی غیر از دید شیعه به این موضوع نگاه شود.

این کارشناس حوزوی تصریح کرد: برای بررسی موضوعات مرتب با تاریخ صدر اسلام و اثبات موضوعات مورد نظر باید قرائن و شواهد متفاوتی را مورد بررسی قرار دهیم و از زاویه بررسی مسائل تاریخی، سیاسی و اجتماعی با موضوع برخورد کنیم.

وی اضافه کرد: بررسی فضای سیاسی و اجتماعی آن دوران می تواند ما را در پیدا کردن پاسخ های فراوانی که در این باره وجود دارد راهنمایی کند که یکی از مهمترین موضوعات بحث شرایط زمانی وقوع مصائب است.

حجت الاسلام نجاتی بررسی سیاسی شرایط زمانی صدر اسلام را از دیگر موضوعات مهم در بررسی موضوع دانست و خاطرنشان کرد: بیان وقایعی که در آن زمان اتفاق افتاد می توانست باعث زیر سؤال بردن مدار  قدرت و زیربنای اقتدار مشروعیت شود و از این جهت حزب بنی امیه و بنی عباس اجازه طرح مسأله و تحقیق و بیان علل و عوامل این مصائب را نمی دادند و به همین دلیل آنها سعی کردند جریان رقیب اهل بیت(ع) یعنی جریان شیخین را تقویت کنند.

وی افزود: معاویه تا آنجا پیش رفت که ابتدا بیان فضایل امام علی(ع) را ممنوع کرد و بعد از آن به تبلیغ پیرامون شیخیین پرداخت و در ادامه عثمان را مورد توجه قرار داد تا به هدف نهایی خود که بیان فضایل خودش بود برسد.

این کارشناس حوزوی خاطرنشان کرد: بنی عباس هم که ابتدا با شعار رضایت اهل بیت به میدان آمده بودند و در حد بیعت با امامان معصوم هم پیش رفتند، زمانی که دیدند حکومتشان دچار مشکل شده است، با تغییر عقیده، جفاهای فراوانی در حق اهل بیت(ع) انجام دادند.

وی سانسور شدید و حساسیت درباره مصائب اهل بیت را از ویژگی های آن زمان برشمرد و تأکید کرد: این سانسور تاجایی بود که حتی طبری در تاریخ خود که یکی از منابع تاریخی و علمی قوی است، در برابر این موضوعات سکوت کرده است و به دفاع از خلفا پرداخته است.

حجت الاسلام نجاتی افزود: البته یکی از مسائل مهمی که در این موضوع مطرح است بحث وحدت با وجود مصائب حضرت زهرا(س) است که البته علمای ما و همچنین رهبر انقلاب  ضمن تأکید بر لزوم وحدت، مراسم عزاداری برگزار می کنند و یا آیت الله وحید خراسانی که تلاش فراوانی برای ترویج عزاداری فاطمیه دارند، با تأکید بر حفظ وحدت، تعظیم مصائب و بزرگداشت برای حضرت زهرا(س) را نه تنها وظیفه شیعه که بخاطر جایگاه مودت اهل بیت(ع) از وظایف اهل تسنن نیز می دانند.

وی با بیان برخی از مصائب وارد شده بر حضرت زهرا(س) اظهار کرد: غربت و بی یاوری، غصب اموال، اهانت و توهین زبانی، گریه و شیون مداوم، هجوم به خانه و آتش زدن آن، سقط جنین و غسل و کفن و دفن شبانه از مصائب وارد شده بر ایشان است./872/پ202/ی

ارسال نظرات