ایستادگی تا آخرین نفس شعار عملی حضرت فاطمه بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و نماینده مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در حسینیه ثارالله کرمان اظهار داشت: اگر بگوییم که نفهمیدیم فاطمه (س) کیست؟ درست گفته ایم چرا که خداوند به فاطمه خیر کثیر می گوید و ایشان را کوثر معرفی می کند.
وی بیان داشت: حرف از سخنان معمولی نیست که گاهی دارای مبالغه هستند بلکه سخن از کلام وحی است که فاطمه را کوثر می خواند چنانکه آورده اند کسی که فاطمه را درک کند لیله القدر را درک کرده است زیرا فاطمه دریای ناپیدا کرانه است و هر کس تنها به اندازه ظرف خود از آن بهره مند می شود.
آیت الله خاتمی خاطر نشان کرد: ابراز ارادت به فاطمه (س) محصور به شیعه نیست بلکه جهان اسلام دوستدار ایشان است چنانکه فخر رازی مفّسر اهل سنت فاطمه (س) را کوثر می داند و می گوید؛ آنهمه فرزند فاطمه را کشتند اما دنیا پُر از فرزندان ایشان است اما در واقع معنای کوثر، تنها کثرت اولاد فاطمه نیست بلکه فاطمه احیا گر یک گفتمان است.
امام جمعه موقت تهران در ادامه تصریح کرد: گفتمان به معنای ارزش ماندگار است چنانکه عاشورا یک گفتمان است از این رو می بینیم در ۱۸ سال عمر حضرت زهرا (س) ۱۸ گفتمان داریم که یکی از آنها گفتمان بندگی خدا است.
وی بندگی خدا را دارای دو معنای خاص و عام دانست و اضافه کرد: معنای خاص بندگی، نماز است که می بینیم در رابطه با نماز حضرت زهرا (س) می گویند آنقدر روی پا می ایستادند که پاهایشان ورم می کرد و در حال نماز از خوف خدا نفس نفس می زدند و بندگی به معنای عام یعنی آنچه خدا می خواهد انجام دهیم و خواست خدا را بر خواست خود ترجیح دهیم و این گفتمان تکلیف محوری و وظیفه محوری است.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری تشریح کرد: خداوند خواست که حضرت زهرا (س) ۹سال از عمرش را همسر امام علی (ع) باشد و در این مدت ۸۰ جنگ رخ دادکه در همه آنها امام علی (ع) حضور داشت اما یک بار نشد فاطمه زهرا (س) بگوید علی جان دیگر بس است و این تفسیرش اوج بندگی خدا و تکلیف محوری است.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) که پرورش یافته خانه زهرایی است در روز عاشورا در آن لحظات بحرانی می فرماید: ما تربیت شده دامان پاک فاطمه ایم یعنی خود را مدیون دامان پاک مادر می دانیم.
آیت الله خاتمی ضمن اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمان شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، یادآور شد: تکلیف محوری در انقلاب ما نیز نقش اساسی داشت از این رو این گفتمان، گفتمان حیات طیبه است.
عضو هیأت رییسه خبرگان عنوان داشت: زهرایی که نمی خواهد مردی او را ببیند و او نیز مردی را نبیند، روزی تکلیف را در این می بیند که در صحنه دفاع از علی حاضر شده و خطبه بخواند که ابن ابی الحدید می گوید: ایشان برای حضور در این صحنه، روسری بلندش را می پوشد و محکم می بندد و چادرش را سر می کند و در بین بانوان بنی هاشم مانند نگینی در بین بانوان حرکت می کند و در پشت پرده سفیدی قرار گرفته و سخن می گوید، یعنی ای بانوان اگر حضور در جامعه تکلیف شد، عفیفانه وارد صحنه حضور در اجتماع شوید و بدانید این بندگی خدا است.
وی ابراز داشت: حضرت زهرا (س) پس از پیامبر (ص) در عرصه سیاسی، دفاع از اسلام و ولایت را در دفاع از علی می بیند، همچنین پاسداری از روح بعثت را در دفاع از ولایت می بیند از این رو با وجود آنکه علی(ع) و حسنین و سلمان و ابوذر و مقداد در خانه هستند و با آنکه فاطمه می داند دفاع دارای هزینه است، تکلیف می داند که در را باز کند تا شاید دشمن از ایشان حیا کند.
آیت الله خاتمی تاکید کرد: باید بدانیم که حضرت فاطمه زهرا(س) به ما آموختند که در عرصه تکلیف و حفظ دین تا پای جان پیش رویم، وقتی حق را دیدیم تحت تاثیر جو و موج قرار نگیریم و تا آخرین نفس بایستیم و این شعار عملی فاطمه (س) بود.
وی در پایان گفت: با آنکه دشمنان حضرت فاطمه (س) رو از نفس انداختند اما باز آرام نگرفت از این رو وصیت می کند شبانه غسل و دفنم کن چرا که می خواست اعتراض به صورت دائمی باقی بماند./9703/ 201/ص