۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۴۸۴۷۵۸
آیت الله علم الهدی مطرح کرد؛

زاویه گرفتن از پیامبر در بینش سیاسی، منشأ به وجود ‌آمدن سقیفه

امام جمعه مشهد گفت: زاویه گرفتن از پیامبر در بینش سیاسی منشأ تمام حوادث پس از رحلت شد؛ افرادی که در اندیشه سیاسی با پیامبر و وحی فاصله داشتند سقیفه را به وجود آوردند.
اجتماع عظیم عزاداران فاطمی در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، امروز همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) در اجتماع عزاداران فاطمی در جوار مضجع منور رضوی ضمن مقتل خوانی زهرای مرضیه(س) اظهار کرد: یکی از سوالات در مورد حوادث پس از رحلت پیامبر(ص) این است که چگونه در بازه زمانی کوتاه این واقعیت‌ها رخ داد در حالی‌که در مدت ده سال حضور پیامبر(ص) در مدینه هیچ برخورد سیاسی و رفتاری که به عنوان سابقه ظلم‌های صورت گرفته در حق اهل بیت(ع) و این جهش ارتجاعی در انقلاب اسلامی پیامبر(ص) در نظر گرفته شود، اتفاق نیفتاده بود.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: در طی این ده سال حدود 80 غزوه بدون جنگ‌هایی که پیامبر(ص) به آن‌ها لشکر اعزام می‌کردند اتفاق افتاد که در اغلب آن‌ها مانند فتح یمن امام علی(ع) فرمانده جنگ و یا در سخت‌ترین آن‌ها مانند جنگ احد، احزاب، خیبر و بدر فاتح میدان امام علی(ع) بود و همه مسلمانان پشت سر امام علی(ع) که عامل افتخار آن‌ها بود قرار می‌گرفتند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در این مدت مسلمانان در حالی‌که تعدد جنگ‌ها حتی فرصت تأمین معیشت خانواده را به آن‌ها نمی‌داد، دوشادوش هم به صورت منسجم می‌جنگیدند و در این میان هیچ یک از جنگ‌ها عوارض سیاسی که مسلمانان را به مشکلات و دو دستگی اجتماعی و سیاسی مبتلا کند، وجود نداشت.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: افرادی که کل ماجراهای اتفاق افتاده پس از رحلت پیامبر(ص) را انکار می‌کنند نیز همین سوال و ابهام را مطرح و تأکید می‌کنند که برخوردهای سیاسی باید از یک سابقه‌ سیاسی نشأت بگیرند اما در آن زمان جریانی در امت اسلام وجود نداشت که بشود از آن به عنوان پیشاهنگ این حوادث و تقسیم و دو دستگی جامعه نام برد.

وی به بیان علت اتفاقات پس از رحلت پیامبر(ص) از جمله ماجرای سقیفه بنی ساعده و شهادت حضرت زهرا(ص) پرداخت و اظهار کرد: در جنگ‌های صدر اسلام عده‌ای از افراد شکست خورده که هنوز به خداوند، پیامبر(ص) و وحی اعتقاد نداشته و اسلام بر عمق وجودشان سرایت نکرده بود، تحت تأثیر قدرت پیامبر(ص) تسلیم شده و به ظاهر اسلام می‌آوردند.

امام جمعه مشهد تأکید کرد: در طول زمان سلسله رسوبات انحرافی سیاسی از سوی این افراد ایجاد و در عرصه سیاسی امت نفوذ کرد،‌ در نتیجه خطوط، جریان‌ها و ساختارهای اجتماعی (متفاوت) و بینش‌های سیاسی متغایر در امت اسلام به وجود آمد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: این موضوع در ابتدا تنها یک تفاوت بینشی و نگرشی در مسائل سیاسی بین مسلمان‌ها بود اما زمانی که این اندیشه را وارد عرصه رقابت و قدرت یابی سیاسی کردند کار را به جایی رساند که بخشی از جامعه نه تنها در برابر بخشی دیگر که در برابر قرآن، ‌پیامبر(ص)، عترت و تمام وصیت‌های پیامبر(ص) و ارزش‌های دین قرار گرفتند.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: این موضوع یک آموزه سیاسی است که یادآور می‌شود زاویه گرفتن از پیامبر(ص) در بینش سیاسی منشأ تمام آن حوادث پس از رحلت پیامبر(ص) شد؛ افرادی که در اندیشه سیاسی با پیامبر(ص) و وحی الهی فاصله داشتند چنان این فاصله‌ها آن‌ها را به هم منسجم کرد که از دل رفتارشان سقیفه بنی‌ساعده و انحراف جامعه از خط امامت به وجود آمد.

وی با بیان این‌که این موضوع باید برای امروز جامعه ما بصیرت آفرینی کند، گفت: باید توجه داشته باشیم که اگر جریان‌های سیاسی جامعه و یا مردم با جریان اصلی و محوری امت و نظام یعنی ولایت زاویه پیدا کنند، سپس این زاویه‌ها در جامعه تکثیر شود و در نهایت اندیشه‌های زاویه دار در کنار هم قرار بگیرند همان ماجراهای پس از رحلت پیامبر(ص) در جامعه سیاسی پیشرفته امروز ما نیز اتفاق می‌افتد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که نباید جامعه زمان پیامبر(ص) و امام علی(ع) را به ضعف در رشد سیاسی و بصیرت متهم کنیم، عنوان کرد: آن‌ها دارای بصیرت و رشد سیاسی و تربیت یافته شخص پیامبر(ص) بودند که وحی را از زبان ایشان شنیده و معجزه‌های الهی را در دستان ایشان دیده بودند و این صحیح نیست که ما بعد از هزار و 400 سال پس از آن‌ها ادعا کنیم تنها امت ما به رشد سیاسی رسیده است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: آن‌ها به رشد سیاسی رسیده بودند اما فاصله اندیشه‌ها و زاویه افکار سیاسی که افراد تسلیم شده در برابر اسلام و نه گرویده به اسلام آن را در حاشیه امت اسلام ایجاد و امت را محاصره کرده بودند و در میدان یک تحول سیاسی برخی مسائل را ایجاد کردند سبب رخ دادن آن اتفاقات شد.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: منشأ این حوادث نیز ادعای وحدت و یکپارچگی بود به این نحو که ادعا می‌کردند امت اسلام به صورت یکپارچه وارد یک موقعیت سیاسی شده و هرکس که با این موقعیت فاصله دارد باید به آن‌ها ملحق شود از این رو در ابتدا به بهانه وحدت و گفت‌و گو به در خانه امام علی(ع) مراجعه کردند اما در پایان نتیجه کار چیز دیگری شد./201/1308/ب1

ارسال نظرات