۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۴۸۴۸۴۵
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

وحدت شیعه و سنی ضرورت دین اسلام است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: امروزه مسأله وحدت بین مسلمانان از مسائل بسیار مهم جوامع اسلامی است چراکه دشمنان درصدد ایجاد اختلاف بین امت مسلمان و ضربه به اسلام هستند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه،حجت‌السلام و المسلمین سیدمهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم که شب گذشته در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد با اشاره به آیه چهار مائده، اظهار داشت: خداوند در این آیه می‌فرمایند: «از تو مى ‏پرسند چه چيزى براى آنان حلال شده‌است بگو چيزهاى پاكيزه براى شما حلال گرديده و نيز صيد حيوانات شكارگر كه شما بعنوان مربيان سگ‌هاى شكارى از آنچه خدايتان آموخته به آنها تعليم داده‏‌ايد براى شما حلال شده‌است پس از آنچه آنها براى شما گرفته و نگاه داشته‏‌اند بخوريد و نام خدا را بر آن ببريد و پرواى خدا بداريد كه خدا زودشمار است.»

وی در تفسیر این آیه گفت: تمام احکام براساس فطرت انسان تعیین شده‌است و خدایی که جهان را آفریده احکام آن را نیز متناسب با آن برای بشر فرستاده‌است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: برخی از تضاد بین دین و علم سخن می‌گویند واین از اساس غلط است چون علم و دین هر دو از آن خداست.

وی با اشاره به احکام در مورد شکار توسط حیوانات شکاری خاطرنشان کرد: شکار توسط حیوانات شکاری غیر از سگ مانند عقاب، و سایرین اگر صید موقع رسیدن انسان زنده باشد فرد می‌تواند با ضبح اسلامی آن را سر ببرد و گوشتش حلال است ولی اگر صید توسط حیوان شکاری مرده باشد گوشت آن حرام است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: شکار توسط سگ شکاری که برای شکار تربیت شده و تحت فرمان انسان است به شرطی که قبل از فرستادن برای شکار اسم خدا آورده شود چه توسط سگ شکاری از پا دربیاید یا توسط خود انسان بعد از گیر افتادن توسط سگ شکاری ضبح شود حلال است.

امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه جوارح به معنی حیوانی است که برای شکار تربیت شده‌است تصریح کرد: در مورد شکار توسط حیوانات شکاری میان اهل سنت و شیعه اختلاف نظر وجود دارد اهل سنت باور دارند در این آیه مراد هرنوع حیوان شکاری اعم از سگ و باز و..است اما شیعیان معتقد هستند چون مکلمین در اینجا به صورت حال آمده پس قید است که محدودیت ایجاد می‌کند و تنها شکار با سگ شکاری حلال است.

وی در ادامه تفسیر آیه بیان داشت: وقتی خدا گفته از من بترسید و او سریع‌الحساب است در واقع می‌خواهد نشان دهد همه احکام خداوند براساس حکمت او تعیین شده‌است و برخلاف آنان که احکام خداوند را افسانه می‌خوانند واقعیت است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: از خدا ترس داشته باشید وحیوانات را برای تفریح نکشید و براساس شرع کشتن حیوانات برای شکار و تفریح مکروه است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: مسئله نجاست  و طهارت با حلال و حرام جداست.

وی با اشاره به وحدت شیعه وسنی تصریح کرد: تمام مسائلی که گفته می‌شود در خصوص احکام و اختلاف نظر بین شیعه و سنی دلیل بردشمنی بین این دو نیست بلکه هر دو مذهب در عین دوستی با استدلال و دلیل از نظرات یکدیگر دفاع می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: امروزه مسئله وحدت بین مسلمانان از مسائل بسیار مهم جوامع اسلامی است چراکه دشمنان درصدد ایجاد اختلاف بین امت مسلمان و ضربه به اسلام هستند.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم هر شب با حضور حجت الاسلام والمسلمین قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مسجد امام جعفر صادق (ع) ارومیه برگزار می شود./936/203/ب2

ارسال نظرات