۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۴۸۵۲۷۳
مجلس با حقوق 24 میلیونی خداحافظی کرد؛

عقب‌نشینی

در اقدامی عجیب لایحه‌ای تصویب شد که بر اساس آن دریافت حقوق‌های نجومی برای مدیران کاملاً قانونی می‌شد، مصوبه‌ای جنجال بر انگیز که به ماجرایی دنباله دار تبدیل شد.
اقتصاد

روز چهارشنبه بود که بهارستانی‌ها در اقدامی عجیب لایحه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن دریافت حقوق‌های نجومی برای مدیران کاملاً قانونی می‌شد، مصوبه‌ای جنجال بر انگیز که به ماجرایی دنباله دار تبدیل شد.
پیش از این، حقوق کارکنان می‌توانست نهایتاً 6 میلیون و 300 هزار تومان و حقوق مدیران نیز تا 2 برابر آن باشد اما بر اساس مصوبه نمایندگان در تبصره یک ماده 38 لایحه برنامه ششم توسعه حالا حقوق مدیران به یک‌باره تا 24 میلیون تومان افزایش می‌یافت.

ریشخند عدالت در بهارستان
مصوبه جنجالی بهارستان که به قانون نجومی‌بگیران معروف شد، انتقاد جریان‌های سیاسی و افراد صاحب نظر را به دنبال داشت؛ از جمله آن که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در واکنش به تصویب حقوق ۲۴ میلیونی مدیران دولتی این مصوبه را شرم آور و ریشخندی به عدالت دانست.  
همچنین آیت الله خاتمی سخنگوی مجلس خبرگان نیز روز گذشته در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم نشستی  برگزار کرد و در واکنش به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره تصویب حقوق ۲۴ میلیونی مدیران اظهار داشت: با توجه به زخمی که مردم در خصوص حقوق‌های نجومی داشتند از مجلس انتظار نمی‌رفت که چنین مصوبه‌ای را به تصویب برساند. او تاکید کرد:از مجلسیان این انتظار است که حریم مجلس را حفظ کنند و حفظ این حریم نیز آن گونه است که باید واقعیات بیرونی جامعه را ببینند و امروز مردم از حقوق‌های نجومی رنجیده خاطر هستند.
جریان رسانه ای کشور نیز در مقابل این مصوبه سیاه مجلس ساکت نبود و اکثر روزنامه ها جلد اول صفحه خود را به این موضوع اختصاص دادند.
همچنین آقای احمد توکلی نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی خطاب به نمایندگان نوشت: « خوب نمک به زخم مردم پاشیدید، دست مریزاد!، به نمایندگان پیشنهاد می‌کنم که جانب آزرم نگهدارند و به این بزرگوار تأسی کنند و با اصلاحیه ای به قانون پیشین باز گردند؛ و اگر مرد این کار نیستند، لااقل نام مجلس را عوض کنند تا با حروف ابجد اسم مجلس "عدل علی" نشود. »

دفاع لاریجانی از مجلس
این انتقادها اما روز گذشته از صحن علنی مجلس سر بر آورد و آقای علی لاریجانی رییس مجلس دهم در نطق پیش از دستور خود از مجلس دفاع کرد و گفت ما خواسته شورای نگهبان را اجرا کردیم. او افزود: « چرا در جامعه به خلاف می‌گویند مجلس حقوق‌های نجومی را قانونی کرد؛ این دروغ است. مجلس حقوق‌های مدیران را فیکس کرد تا بیشتر از این نگیرند، تمام جار و جنجال‌های حقوق‌های نجومی در کشور این بود که می‌گفتند برخی افراد ۵۰ تا ۶۰ میلیون می‌گیرند؛ ما با تصویب این ماده، سقف حقوق را ۱۰ میلیون تعیین کردیم.»
رییس مجلس اما پا را فراتر گذاشت و انتقاد تندی نسبت به بیانیه جبهه مردمی نشان داد و کار این جبهه مردمی را سیاسی دانست و اظهار داشت: « بعضی از تشکل‌هایی که به تازگی در فضای انتخابات به وجود آمدند، با یک بیان بی‌ادبانه نسبت به مجلس، حرف‌های نادرست می‌زنند، برخی از اعضای آنها سابقه حضور در مجلس داشته‌اند و دریافتی‌های آنها در زمان نمایندگی مشخص است و ما می‌دانیم پس جانماز آب نکشند برای مردم !»

شورای نگهبان مقصر است
وی تاکید کرد: «جالب این است که رئیس کمیسیون تلفیق که جزو مؤسسان این تشکیلات است، ایشان به من گفت که شورای نگهبان گفته باید کلمه «مدیریتی» را اضافه کنیم. شورای نگهبان عامل این اصلاح بوده است، چرا به شورای نگهبان چیزی نمی‌گویید؛ لابد می‌ترسید که صلاحیت آقایان را رد کنند.»

دفاع کدخدایی
اما آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در در دفاع از این نهاد نظارتی گفت: مصوبه ابتدایی مجلس شورای اسلامی در لایحه برنامه ششم که به شورای نگهبان واصل شد، به این دلیل که امکان اخلال در نظام اداری ایجاد می‌کرد، مورد ایراد اعضای شورای نگهبان قرار گرفت. وی افزود: البته نحوه اصلاح ایرادات شورای نگهبان به طرح‌ها و لوایح بر عهده مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس است، اما ایراد از این جهت بود که اگر منجر به خروج برخی از متخصصین و نخبگان کشور شود، موجب اخلال در نظام اداری کشور می‌شود به همین دلیل مغایر قانون اساسی شناخته شد.
اصلاح مصوبه جنجالی
در ادامه این چالش‌های ایجاد شده، در میانه جلسه علنی نوبت عصر  مجلس بود که لاریجانی مذاکرات بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور را متوقف کرد و اصلاح ماده  ۳۸ لایحه برنامه ششم توسعه را در دستور کار صحن قرار داد. او گفت: پس از این اصلاح، یک موج خلاف واقع توسط عده‌ای که مقاصدشان معلوم نیست چه چیزی بوده، در کشور ایجاد شد و ریشه آن هم معلوم است که چه چیزی بوده است؛ این جوسازی صورت گرفته علیه مجلس ناجوانمردانه بود.

وی خاطرنشان کرد: ما باید بر مصوبه قبلی خود بایستیم؛ چرا ما باید هزینه این مساله را بدهیم؟ ما برای تأمین نظر شورای نگهبان که به آقای حاجی‌بابایی گفته بودند اقدام کردیم، اما فحشش را جرأت ندارند به آنها بگویند، به مجلس می‌گویند! حالا ما به حساب این قضیه خواهیم رسید! این مصوبه در کشور مساله ایجاد کرده است، بنابراین پیشنهاد من این است که این عبارت را حذف و بر مصوبه قبلی خود اصرار کنیم. ما از لحاظ قانونی این حق را داریم که آن را اصلاح کنیم و بر مصوبه قبلی خود اصرار کنیم.

بازگشت به عقب بهارستانی‌ها

در نهایت، با موافقت نمایندگان مصوبه هفته گذشته مجلس اصلاح و عبارت «مشاغل مدیریتی» از موضوع افزایش حقوق مازاد بر سقف مقرر، حذف شد؛ همچنین میزان افزایش مازاد بر سقف نیز از ۶۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافت و قرار شد تا مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان اعلام نظر کند. این تغییر موضع و عقب نشینی بهارستان نقطه پایانی بر جنجال‌های اخیر درباره قانونی شدن فیش‌های نجومی بود.

سقف دریافتی مدیران ۱۲میلیون و ۶۰۰ هزارتومان تعیین شد

پس از آن آقای حمیدرضا حاجی بابایی  رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم بعد از این اصلاحیه و در جمع خبرنگاران گفت: طبق مصوبه امروز مجلس سقف دریافتی همه حقوق بگیران از جمله مدیران ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد و سقف دریافتی ۴ گروه مستثنی شده از جمله مشاغل تخصصی، مشاغل عملیاتی، مناطق مرزی و مناطق محروم 30 درصد بیش از سقف دریافتی همه حقوق‌بگیران خواهد بود و سقف دریافتی آنان حدود ۱۶ میلیون تومان تعیین شد./1325//102/خ

ارسال نظرات