۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۴۸۵۲۸۶
همزمان با روز درختکاری صورت گرفت؛

کاشت نهال توسط آیت الله جوادی آملی/ وظیفه ما حفظ محیط زیست و ترویج درختکاری است

همزمان با روز درختکاری حضرت آیت الله جوادی آملی با حضور مسؤولان محیط زیست استان قم یک اصله نهال زیتون غرس کرد.
آیت الله جوادی آملی آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی، همزمان با روز درختکاری، طی مراسمی با حضور مسؤولان اداره محیط زیست استان قم، یک اصله نهال زیتون را غرس کرد.

مفسر برجسته قرآن کریم در این مراسم در سخنانی اظهار داشت: اسلام اهمیت فراوانی به فضا و محیط زندگی، و مساله آب و هوا، مبذول داشته است و اینها را نعمت الهی و حق مسلم جامعه معرفی و تلقی کرده است.

وی ادامه داد: در بیان اهل بیت علیهم السلام آمده است که اگر کسی یک درخت تشنه ای را سیراب کند همانند این است که یک مومن تشنه ای  را سیراب کرده است؛ این فضیلت، نشان می دهد که وظیفه ما، حفظ محیط زیست و ترویج درختکاری و  جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم ابراز داشت: خدای سبحان به ما فرمود وقتی شما درختی را می کارید یا در مزرعه کشاورزی می کنید باید توجه داشته باشید که کار بشر «حرث» است و نه «زرع»؛ یعنی بشر وقتی این دانه ها را از انبار به مزرعه می برد و زیر خاک پنهان می کند در واقع یک جمادی را از جایی به جای دیگر منتقل می کند، اما آنکه زارع است یعنی مرده را جان می دهد و زنده می کند، تنها خداست.

وی تصریح کرد:  خداوند می فرماید شما وقتی این بذر مرده را که جماد است به دل خاک سپردید، آنگاه ما آن را حیات می دهیم؛ لذا انسان، بذر افشانی و حرث می کند اما آنکه حیات می دهد و زارع است، خداوند است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: به ما دستور دادند اگر خواستید بذری را به دل خاک بنشانید، مقداری از آن بذر را در دست بگیرید و این آیات را بخوانید که «أفَرَأَيْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ* أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ» تا به امید خدا این بذر شکوفا شود./1323/د102/ص

ارسال نظرات