۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۴۸۵۳۰۶
آیت الله حائری شیرازی:

بدون دین علم و تمدن به جایی نمی رسد

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری گفت: در این شرایط دوره برخورد و دفاع تمام شده است و دوره هجوم به سمت علوم انسانی غربی رسیده است چرا که خروجی های اسلام علمی است
آیت الله حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، آیت الله حائری شیرازی، نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه همایش«مرجعیت علمی و فصل تحول علوم انسانی»  امروز15 اسفند در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)  گفت: علوم تجربی وابسته به انسان شناسی نیست، این درحالی است که علوم انسانی یکی از مقدماتش، انسان شناسی است.

وی با بیان اینکه انسان از دیدگاه غرب و اسلام تفاوت دارد، تصریح کرد: علوم تجربی را به عنوان علم می پذیریم؛ اما نحوه مصرف، کاربرد و توسعه مربوط به علوم تجربی نیست و به علوم انسانی برمی گردد.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری، افزود:باتوجه به اینکه اقتصاد، توسعه و امنیت با انسان تعریف می شوند این علوم در قالب علوم انسانی  می گنجد.

آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه لائیک شدن از برخورد کلیسا با مساله کرویت زمین، شروع شد، تصریح کرد: دخالت نادرست کلیساها باعث شد که دین برخلاف علم قرار بگیرد و آنها خواستند تا این قید برداشته شود تا علم آزاد شود.

وی با بیان اینکه نحوه توسعه و مدیریت ربطی به علوم تجربی ندارد، اظهارکرد: در واقع علوم تجربی حقوق بگیر علوم انسانی هستند، چرا که علوم انسانی، عالم را مدیریت می کند.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری درادامه درباره شباهت های علوم انسانی و دین گفت: هر دوی اینها در مورد تکلیف انسانهاست و در واقع علوم انسانی در دین به این موضوع می پردازد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمام رشد علم بر روی داربست دین است، تصریح کرد: بدون دین علم و تمدن به جایی نمی رسد.

وی با بیان اینکه عصر ما عصری است که بشر بعد از مدتی دوری از دین وارد علم می شود، گفت: در این مسیر از راه دین هم وارد علم می شود و به همین دلیل هواپیما می سازد تا از شتر سواری  دست بردارد و در اوج علمی قرار گیرد.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری درادامه با بیان اینکه تفاوت مسایل علمی و اعتقادی در بدهی و طلبی بودن آنها است، تصریح کرد: دانش از نوع طلب و دین از نوع بدهی است و در عین حال  می توان اینگونه مثال زد که وارثان یک موروث سندهای طلب را شک ندارند اما در سندهای بدهی تردید می کنند و تشکیک ها شروع می شود.

وی با بیان اینکه انسان ها در پرداخت بدهی حالت دیگر و در دریافت طلب حالتشان متفاوت است، تصریح کرد: وجود خدا سند بدهی است که اگر ثابت شود، انسان حتی مالک لباس تن خودش هم نیست.

خروجی های اسلام علمی است

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما می گوییم انسان توان مدیریت دارد و می تواند فقر خودش را مدیریت کند و حتی ثروتمند شود، اظهارکرد: در چنین شرایطی دوره برخورد و دفاع تمام شده است و دوره هجوم به سمت علوم انسانی غربی رسیده است چرا که خروجی های اسلام علمی است./934/ 202/ص

ارسال نظرات