۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۸۵۳۱۲
آیت الله مجتهد شبستری:

غرس نهال یک مسؤولیت اجتماعی است

امام جمعه تبریز کاشت و توسعه درختکاری را یک وظیفه همگانی دانست و گفت: آحاد مردم باید در خانه‎ها و مکان‎های مناسب در امر درختکاری همکاری کنند.
آیت الله شبستری در روز درختکاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز،  آئین غرس نهال از سوی آیتالله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و با حضور شهردار تبریز و سازمان پارک ها و فضای سبز پیش از ظهر امروز در بیت امام جمعه تبریز برگزار شد.

آیت‎‌الله مجتهد شبستری در این آئین با تبریک هفته درخت و درختکاری و منابع طبیعی و با تأکید بر جدیت در حفظ محیط زیست کشور، اظهار داشت: صیانت از محیط زیست یک وظیفه همگانی و مسؤولیت اجتماعی است که باید همه آحاد مردم در آن مشارکت فعالی داشته باشند.

وی با اشاره به ثمرات ارزشمند درخت و محیط زیست سالم، خاطرنشان کرد: در متون دینی و آموزه های اسلامی بر اساس همین ارزش و اهمیت محیط زیست سالم توصیه های فراوانی صورت گرفته است و تا جایی که از آن تعبیر به عبادت شده است، از این رو لازم است این آیین ارزشمند انسانی و الهی جدی گرفته شود.

امام جمعه تبریز درختان را از نعمات ارزشمند و پرثمر الهی دانست که زیبایی خاصی به محیط زیست ما می زند، تصریح کرد: درخت علاوه استفاده های تجاری و ساخت و تولید مایحتاج بشری در تولید چوب و میوه دارای یک ارزش حیاتی برای بشریت و انسان‌ها است.

وی با بیان اینکه درخت نقش بسیار مؤثری نیز در تولید اکسیژن و تلطیف هوای محیط دارد، ابراز داشت: از این رو فضای سبز بیشتر، هوای سالم را در اختیار خواهد گذاشت که در نتیجه هوایی که استنشاق میشود، سالم‌تر خواهد بود و انسان از بیماری‌های بسیار دور خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر حضور فعال مردم شریف تبریز در زمینه درختکاری، بیان داشت: درختکاری در کلانشهرهایی مانند تبریز که دارای هوای آلوده‌ای است بسیار مثمرثمر خواهد بود و موجب تعدیل هوا می‌شود و روحیه جامعه شهری را سالم نگه می دارد.

وی با بیان اینکه علاوه بر شهرداری و سایر دستگاههای مرتبط، آحاد مردم باید در خانهها و مکانهای مناسب در جهت درختکاری اقدام کنند، تصریح کرد: مردم از این طریق خواهند توانست سهم خود را در حفظ محیط زیست و ایجاد هوای سالم ایفاء کنند و بیماری‌های تنفسی را کاهش دهند.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) جنگل‌ها را ریه‌های زمین خواند و افزود: قطع درختان در حقیقت قطع تولید هوای سالم محیط است و نباید این اتفاق رخ دهد، حفاظت از درختان و جنگل‏ها وظیفهای همگانی است و محیط زیست زمین را این جنگل‌ها هستند که حفظ می کنند.

شایان ذکر است، در این مراسم چند نهال به صورت نمادین از سوی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی کاشته شد./854/202/ب2

ارسال نظرات