۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۴۸۵۴۴۱
آیت الله بطحایی:

انقلابی گری مسؤلان کشور را آباد می کند/خواسته مردم تامین معاش و معاد است

نماینده خبرگان رهبری با تبیین ویژگی‌های رییس جمهور در نظام اسلامی گفت: توجه به معاش و معاد مردم باید ویژگی اصلی رییس جمهور آینده باشد.
حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین ویژگی رییس جمهور تراز انقلاب اسلامی گفت: این انقلاب اصولاً بر اساس ارزش‌های اسلامی یعنی سیره پیامبر اکرم(ص) و سیاست امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(ع) بنا شده است و علت محدثه آن حفظ اسلام بوده و طبیعتاً علت مبقیه آن نیز همین خواهد بود.

توجه به ارزش‌ها در بدنه نظام اسلامی

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از نظر ارزش‌ها باید سیره و سنت پیامبر اکرم(ص) و راه و روش امیرالمؤمنین(ع) را در بدنه نظام به طور محسوس برای مردم بیان کنیم و این همان چیزی است که خداوند در آيه 21 سوره احزاب «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌلِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا» از ما طلب کرده است.

وی به تبیین دلیل «اسوه حسنه» بودن پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: ایشان قوانین الهی اعم از محرمات، مکروهات، مباحات و غیره را در همه جامعه در مواقع مختلف اعم از امور آموزشی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و تجاری را به کار بسته اند و با گفتمان اسلام مبنی بر این که این دین کامل، جامع و پاسخگوی همه مسائل است، در حرکت بودند.

رییس جمهور آینده امانتدار ارزش‌های ملت

آیت‌الله بطحایی خاطرنشان کرد: با انتخابات خوبی که در پیش رو خواهیم داشت هر کسی  که پا به عرصه می‌گذارد و مورد انتخاب ملت شریف ایران که تاکنون بینش خود را نشان داده‌اند، قرار می‌گیرد و به عنوان انتخاب اصلح یا صالح این امانت را به دست او می‌سپارند؛ وی نیز این مهم را به دست خواهد گرفت که باید ارزش‌های انقلاب را به عنوان هدیه مردم قدر دانسته و با همه وجود از آنها پاسداری کند.

رسیدگی به معاش و معاد؛ درخواست اصلی مردم

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: اگر ارزش‌های اسلامی مورد توجه چنین رییس جمهوری قرار گرفت و بدان عمل کرد به‌یقین معاش مردم در کنار معاد مردم به خوبی تأمین خواهد شد و این چیزی است مردم آن را درخواست می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری  با اشاره به اینکه مردم ایران تک بعدی نیستند که بگویند «معاش خوب باشد، معاد هر چه می‌شود بشود» اظهار داشت: مردم حق دارند نگران معاش خود باشند چرا که در احادیث دیده شده است که «مَن لا مَعاشَ له لا دینَ لَه»؛ بنابراین مردم باید به لحاظ معیشت خود تأمین شوند.

وی ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمود «أللهمّ بارِك لنا في الخُبز و لا تُفَرِّقْ بيننا و بينَه فلولا الخبزُ ما صلّينا و لا صُمْنا و لا ادَّينا فرائضَ ربّنا»؛ بر این اساس باید گفت معاش و معاد به طور کامل به یکدیگر متصل هستند و منظور از نان در حدیث سمبل معیشت است.

رییس جمهور باید حریص به گشایش مشکلات مردم باشد

آیت‌الله بطحایی یادآور شد: یکی از وظایف رییس جمهور منتخب این است که حق نظام جمهوری اسلامی، انقلاب، خون شهدا و این ملت باوفا را ادا کرده و نسبت به ارزش‌های نظام اسلامی با پیروی از سیره پیامبر اکرم(ص) حریص به مشکل‌گشایی از امور مردم بوده و نسبت به مردمان این مرزوبوم نیز مهربان و دغدغه‌مند باشد.

داشتن غیرت عملی رمز موفقیت رییس جمهور

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با بیان اینکه رییس جمهور مقام دوم کشوری و لشکری است، عنوان کرد: رییس جمهوری از نظر قانون اساسی بعد از مقام معظم رهبری اشراف کامل بر کل کشور و همه نهادها به این مقام محول شده است؛ بنابراین در اجرائیات باید به گونه‌ای عمل کند که همه احساس مسؤولیت کنند یا به عبارتی دیگر باید غیرت عملی به خرج داد و طوری عمل کند که کشور را خانه خود بداند.

وی افزود: همان گونه که انسان در خانه خودش بی‌تفاوت، سهل‌انگار نبوده و عیب و نقصان‌ها را تحمل نمی‌کند و با تلاش وافر درصدد این است که نقصان خانه خودش را برطرف کند، رییس جمهور نیز باید در برخورد با مسائل کشور همین گونه رفتار داشته باشد.

اهل دقت در انتخاب وزرا

آیت‌الله بطحایی با اشاره به اینکه رییس جمهور باید وزرای کابینه خود را باید با شرایط خاص، تعهد و تخصص انتخاب کند، بیان داشت: تعهد یعنی تقوای الهی داشته باشد یا به بیان دیگر زیر بار مشکلات و کارها شانه خالی نکند و احساس مسؤولیت داشته باشد و تخصص یعنی آشنایی کامل نسبت به مسائلی که به وی محول خواهد شد.

اولویت رییس جمهور؛ ارزش‌های انقلاب

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با بیان اینکه یک رییس جمهور معیار باید برای ارزش‌های انقلاب اسلامی اولویت قائل شود، ابراز داشت: انقلاب برای به‌پا داشتن ارزش‌های اسلامی شکل گرفته است؛ رییس جمهور در این زمینه و همچنین اجرائیات نیز باید به تبعیت از معصومین(ع) مُجدّ، فعال، حساس و غیرتمندانه عمل کند.

دشمن با کوتاهی مسؤولان احساس قدرت می‌کند

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دنیای امروزی به‌گونه‌ای است که ما اگر ذره‌ای کوتاه آمده و کم‌کاری کنیم، دشمن احساس قدرت نسبت به ما می‌کند در حالی که ما باید قدرت خود را به‌گونه‌ای بالا ببریم که خیال بد هم درباره ما نتواند داشته باشد؛ بر این اساس رییس جمهور آینده باید پایبند به ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد.

علاج واقعه قبل از وقوع، بینش رییس جمهور باشد

آيت‌الله بطحایی با تأکید بر اینکه «رییس جمهور معیار» باید بر مدار قانون و خواسته‌های مشروع مردم عمل کند، تصریح کرد: وی باید از اعمال سلیقه شخصی خودداری کند؛ به عبارتی دیگر مانند مسأله عرضه و تقاضا رفتار داشته باشد یعنی این که باید از سوی وی تقاضای مشروع مردم به‌ویژه در مسأله معاش و نارسایی‌هایی از قبیل مشکلات مردم خوزستان توجه شود و علاج واقعه را قبل از به وقوع پیوستن بداند و تدبیر کند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان در پایان خاطرنشان کرد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه انقلابی‌گری یعنی همان حرارتی که افراد در آغاز انقلاب در وجود خود احساس کردند و با جهاد در راه خدا، به لقاءالله پیوستند؛ امروزه نیز باید همین فرهنگ انقلابی‌گری در مسؤولان وجود داشته باشد و چه بسا باید این روحیه را پویاتر کنند و در جهت آبادانی کشور تلاش وافر داشته باشند./841/ 300/ص

ارسال نظرات