۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۴۸۵۶۷۸

توزيع ۷۰ هزار اصله نهال بين شهروندان قمي

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم ضمن تشريح برنامه‌هاي اين سازمان همزمان با هفته درختكاري، از توزيع و اهداء رايگان نهال‌هاي مثمر و زينتي به تعداد ۷۰ هزار اصله بين شهروندان قمی خبر داد.
درختکاری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پيام جواديان با اشاره به هفته درختكاري و منابع طبيعي از تاريخ ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه، بر لزوم استفاده حداكثري از اين هفته در راستاي ارتقاي فرهنگ درختكاري و توسعه فضاي سبز شهر قم و همچنين ايجاد بستري مناسب در شهر براي پرداختن به اين مهم تاكيد كرد و گفت: در اين راستاي سازمان‌ پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي اين هفته در نظر گرفته است.

وي با اشاره به برنامه‌هاي اين سازمان در هفته درختكاري بيان كرد: توزيع و اهداء رايگان نهال‌هاي مثمر و زينتي به تعداد ۷۰ هزار اصله بين شهروندان در مناطق هشت گانه از ۱۵ اسفند ماه تا ۲۱ اسفند ماه مهم‌ترين برنامه اين سازمان در اين هفته است.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم خاطرنشان كرد: نهال‌هاي توزيع شده شامل درختان مثمر و زينتي است كه در فضاهايي مشخص در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.

وي بيان كرد: در منطقه يك بوستان مهدي، در منطقه دو ميدان نبوت، در منطقه سه بوستان نسيم، در منطقه چهار بوستان ساحل، در منطقه پنج بوستان ولي عصر، در منطقه ۶ بوستان شهريار، در منطقه هفت بوستان شهيد رجايي و منطقه هشت بوستان شهيد گمنام(پرديسان) محل توزيع نهال به مردم است.

جواديان با تاكيد بر اينكه تحويل نهال‌ها از ساعت ۱۰ صبح لغايت ۱۲ ظهر است خاطرنشان كرد: به همراه تحويل نهال تعدادي بروشور و كتابچه آموزشي پيرامون مسائل درختكاري و فضاي سبز تحويل مي‌شود.

وي از برگزاري مراسم نمادين درختكاري در عرصه‌هاي قابل توسعه فضاي سبز در هر منطقه خبر داد و افزود: براي ترويج فرهنگ و حس و حال درختكاري در كل شهر مقرر شده كه هر منطقه در روزهاي تعيين شده نسبت به كاشت درخت در عرصه‌هاي قابل توسعه فضاي سبز آن منطقه اقدام كند.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم گفت: در اين مراسم شهردار منطقه، معاونين و مديران، مديران و روساي ادارات دولتي در محدوده منطقه و همچنين اقشار مختلف مردم و دانش آموزان دعوت داشته و حضور فعال خواهند داشت و در اين مراسم نسبت به كاشت درخت توسط مدعوين اقدام خواهد شد.

وي با بيان اينكه اين مراسم در ۱۵ اسفند در مناطق دو و سه، ۱۶ اسفند در مناطق چهار و پنج، در ۱۸ اسفند در مناطق ۶ و هفت، در ۱۹ اسفند در منطقه هشت و ۲۱ اسفند در منطقه يك برگزار مي‌شود خاطرنشان كرد: در اين ايام همچنين آغاز كلاس‌هاي آموزش شهروندي در خصوص مباحث فضاي سبز و محيط زيست را خواهيم داشت.

جواديان با اشاره به اهميت برگزاري كلاس‌هاي آموزش شهروندي گفت: به دليل اهميت آموزش شهروندي در خصوص مباحث فضاي سبز و محيط زيست ، سازمان پارك‌ها و فضاي سبز با همكاري سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قم نسبت به برگزاري مجموعه دوره‌هاي آموزش شهروندي با مباحث مختلف كاربردي اقدام مي‌كند.

وي با تاكيد بر اينكه اين كلاس‌ها در سالن آموزش سازمان فرهنگي ورزشي واقع خيابان آذر- بوستان شهداي آذر برگزار مي‌شود گفت: شهروندان پس از ثبت نام از طريق كانال اطلاع رساني سازمان پارك‌ها و فضاي سبز به آدرس sazmanparkhaqom@ و همچنين سامانه اطلاع رساني ۱۳۷ مي‌توانند در كلاس‌هاي فوق شركت كنند.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم با بيان اينكه اين كلاس‌ها در هفته درختكاري شروع و در طول سال ادامه خواهد داشت اذعان كرد: در پايان اين دوره‌ها به شركت كنندگان گواهي شركت در دوره‌هاي مذكور تقديم خواهد شد.

وي برنامه اين سازمان براي كاشت درخت و احداث فضاي سبز در ادارات، نهادها، مدارس و مراكز آموزشي همزمان با هفته درختكاري را مورد توجه قرار داد و افزود: به دليل ضرورت توسعه درختكاري و فضاي سبز در ادارات، نهادها، مدارس و مراكز آموزشي، كاشت درخت و احداث فضاي سبز در مراكز فوق، پس از ارسال نامه و درخواست به اين سازمان و پس از بررسي كارشناسان مربوطه توسط پيمانكار اختصاصي اين سازمان و همچنين اكيپ‌هاي اجرايي مناطق هشتگانه انجام خواهد شد.

جواديان برگزاري مراسم كاشت درخت با حضور يكي از مراجع تقليد و مديران شهرداري در يكي از عرصه‌هاي قابل توسعه فضاي سبز شهر در هفته درختكاري را مورد توجه قرار داد و افزود: مراسم بزرگ جشن درختكاري و بهره برداري و افتتاحيه پروژه‌هاي كلان توسعه فضاي سبز شهري و جنگلي در سال ۱۳۹۵ با حضور مديران ارشد استاني و شهرداري و تقدير از برترين‌ها و برگزيدگان عرصه فضاي سبز و مراسم نمادين كاشت درخت نيز در اين هفته برگزار مي‌شود.

وي تبليغات كامل محيطي شامل نصب بنر، لمپوست، پوستر و... در خصوص ترويج اهميت كاشت درخت و فضاي سبز شهري و محيط زيست را يكي از برنامه‌هاي ويژه اين سازمان عنوان كرد و افزود: اين كار با رويكرد تغيير و تحول فضاي شهري به مسائل زيست محيطي و درختكاري، توسط اداره كل روابط عمومي و سازمان زيباسازي شهرداري قم انجام مي‌شود.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم با اشاره به برگزاري جشنواره برترين‌هاي فضاي سبز خانگي توسط اين سازمان خاطرنشان كرد: اين جشنواره در چهار محور بام و بالكن سبز، فضاي سبز حياط منازل، ديواره سبز و فضاي سبز درون ساختمان انجام مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: شهروندان مي‌توانند پس از ثبت نام، تصاوير فضاي سبز خانگي خود را در چهار محور فوق از طريق ادمين كانال سازمان پارك‌ها و فضاي سبز ارسال كنند كه پس از بازديد و بررسي كارشناسي به ۱۰ نفر از شهروندان برتر جوايز ارزنده و نفيسي اهداء خواهد شد و فرصت ارسال تصاوير از ۱۵ اسفند ۹۵ لغايت ۱۵ فروردين ماه است.

جواديان انجام عمليات گسترده واكاري و كاشت درخت در عرصه‌هاي فضاي سبز شهري و جنگلي در سطح مناطق هشتگانه به صورت وسيع را از ديگر برنامه‌هاي سازمان پارك‌ها در هفته درختكاري عنوان كرد و گفت: اين كار از ابتداي هفته درختكاري تا پايان سال با رويكرد افزايش سرانه فضاي سبز شهر قم و ارتقاء سطح محيط زيست شهري صورت مي‌گيرد.

وي با تاكيد بر ضرورت مشاركت شهروندان در توسعه عرصه‌هاي سبز در شهر گفت: شهر قم از كمبود فضاهاي سبز شهري و جنگلي رنج مي‌برد و نياز است براي بهبود شرايط محيطي و تلطيف فضاي شهر نسبت به توسعه اين فضاها اقدام شود.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم با اشاره به اقداماتي كه شهرداري طي يكسال گذشته در حوزه درختكاري و توسعه عرصه‌هاي سبز انجام داده است خاطرنشان كرد: برنامه‌ شهرداري بر اين محور است كه در هر سال با كاشت بيش از ۳۰۰ هكتار فضاي سبز طي پنج سال مشكل كمبود عرصه سبز در شهر قم را برطرف كرده و فضاي شاداب و با طراوت را براي شهروندان ايجاد كند.

وي با اشاره به توسعه ۳۰۰ هكتاري فضاي سبز شهر قم در سال گذشته افزود: امسال نيز اين برنامه اجرايي شده و تاكنون بيش از ۲۰۰ هكتار عرصه زير كشت درختان رفته است و سعي داريم تا پايان سال به برنامه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هكتار برسيم.

جواديان تصريح كرد: در كاشت درختان بر اين نكته تاكيد داريم كه گونه‌ها متناسب با شرايط اقليمي قم بوده و با سنين بالا خريداري شود كه در شرايط مختلف جوي دچار مشكل نشده و تخريب نشوند.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم يكي ديگر از اقدامات اين سازمان در راستاي توسعه فضاي سبز شهري را كارشناسي گونه‌هاي مناسب اقليم قم عنوان كرد و افزود: در اين راستا نيز ضمن نگهداري از گونه‌هاي موجود كارشناسان سازمان نسبت به بررسي گونه‌هاي مناسب اقليم شهر اقدام كرده و همين گونه‌ها را براي كاشت خريداري مي‌كنند./872/د102/ی

ارسال نظرات