۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۴۸۵۷۰۱
امام جمعه ارومیه تشریح کرد؛

آداب وضو گرفتن در اسلام

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی در تفسیر آیه 6 سوره مائده آداب وضو گرفتن را تشریح کرد و به اختلاف بین شیعه و سنی در این مسأله فقهی پرداخت.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد به آیه ششم سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرمایند: «اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد چون به عزم نماز برخيزيد صورت و دست‌هايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين هر دو پا مسح كنيد و اگر جنب‏ايد خود را پاك كنيد و اگر بيمار يا در سفر بوديد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان نزديكى كرده‏‌ايد و آبى نيافتيد پس با خاك پاك تيمم كنيد و از آن به صورت و دست‌هايتان بكشيد خدا نمى‏‌خواهد بر شما تنگ بگيرد ليكن مى‏‌خواهد شما را پاك و نعمتش را بر شما تمام گرداند باشد كه سپاس او بدارید».

وی در تفسیر این آیه، ظهار داشت: هر کس وضو را برای خدا و با روشی که او گفته ‌است انجام دهد وضو سبب ایجاد نورانیت و معنویت در وجود انسان می‌شود و لیاقت می‌دهد که انسان با خدا حرف بزند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه وضو نور خوانده شده‌ است، افزود: اگر نورانیت و طهارت وضو نباشد انسان نمی‌تواند با خدا حرف بزند.

وی با توصیه به داشتن وضو در تمام روز و حتی موقع خواب، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند: «هر کس وضو بگیرد و بعد به خواب برود آن شب را طوری سپری می‌کند که گویا تمام شب را عبادت کرده‌ است».

امام جمعه ارومیه با اشاره به قرآن خواندن زنان در هنگام عذر شرعی، گفت: زنان موقع عذر شرعی می‌توانند هفت آیه بخوانند و بیشتر از هفت آیه مکروه بوده یعنی دارای ثواب کم است.

وی در ادامه تقسیر آیه، تصریح کرد: خداوند در این آیه در مورد روش وضو گرفتن سخن می‌گوید و در این مورد بین اهل سنت و اهل تشیع در مورد چگونگی گرفتن وضو اختلاف وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی چگونگی وضو براساس اهل تشیع را اینگونه، عنوان کرد: وضو در شیعه به صورت شستن صورت از پیشانی یعنی جایی که مو می‌روید تا زیر چانه به صورت طولی و به اندازه فاصله بین انگشت شصت و انگشت میانی در عرض صورت، شستن دست‌ها از آرنج و از بالا به پایین، مسح مقداری از سر و مسح پاها از انگشتان تا بالای برآمدگی پا است.

وی در ادامه به نحوه وضو در اهل تسنن اشاره و یادآور شد: اهل تسنن صورت را مانند شیعیان می‌شویند ولی دست‌ها را از پایین به بالا و از انگشتان تا آرنج شسته و کل سر تا پشت گوش را مسح می‌کشند و در آخر پاها را می‌شویند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی کلمه الی را به معنی انتها و آخر دانست و اظهار داشت: اهل تسنن الی المرافق را قید به شستن یعنی به سوی آرنج، از پایین به بالا شسته شود اشاره می‌کند و اهل تشیع الی المرافق را قید به دست یعنی آخر آرنج، چقدر از دست شسته شود را مشخص می‌کند، می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه در زبان عرب ید به معنی چهار انگشت، دست از مچ، دست از آرنج و دست از کتف است، گفت: مراد در اینجا  دست از آرنج تا انگشتان است.

وی درباره اینکه دست‌ها از بالا به پایین شسته شود یا از پایین به بالا، بیان داشت: شیعیان باور دارند در این آیه اشاره به این مورد نشده و براساس گفته‌های اهل بیت(ع) شستن دست از بالا به پایین را صحیح دانسته و از پایین به بالا را باطل می‌دانند و علمای سنی بر این باورند براساس این آیه وضو از پایین به بالا بوده هر چند از بالا به پایین هم صحیح است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: اهل تسنن ارجلکم را در این آیه، عطف به وجوهکم یعنی فعل شستن که برای صورت آمده برای پا هم دلالت دارد، در حالی که شیعیان ارجلکم را عطف به رؤسکم به معنی اینکه فعل مسح کردن که برای مسح سر آمده برای پا نیز مصداق دارد، می‌دانند.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، گفت: ایشان در جواب شخصی که پرسید چرا شما تمام سر را مسح نمی‌کشید، فرمودند: زیرا خدا در این آیه با آوردن حرف «ب» در وامسحوا برؤسکم می‌گوید از سرتان مسح بکشید ولی اگر می‌گفت وامسحوا رؤسکم به معنی سرتان را مسح بکشید، باید تمام سر مسح کشیده می‌شد.

قریشی با اشاره به اینکه بعد از پیامبر(ص) در خانه اهل بیت(ع) بسته و در مسأله حق جانشینی حضرت علی(ع) اختلاف ایجاد شد، گفت: وقتی مردم از اهل بیت(ع) فاصله بگیرند نتیجه این می‌شود امروزه سر مسأله جزئی مانند اینکه ایشان چگونه وضو می‌گرفتند بین علما اختلاف نظر وجود دارد و ما الان نمی‌دانیم که ایشان چگونه وضو می‌گرفتند در صورتی که پیامبر(ص) ۲۳ سال در بین مردم زندگی کرد و مردم از نزدیک شاهد رفتار و عمل او بودند.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم هرشب با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./936/202/ب2

ارسال نظرات