۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۴۸۵۷۳۰

تقدیر از معروف

تا معروفی،معروف نباشد نمی‌شود به آن امر کرد و اگر امر کنیم چندان مؤثر نخواهد بود و تا منکری،زشت شمرده نشود، نهی از آن بلا اثر و یا کم اثر خواهد بود.
یادداشت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، از مهم‌ترین و موثرترین راه‌های گسترش امر به معروف و نهی از منکر،معروف کردن معروف و منکر کردن منکر است!

تا معروفی،معروف نباشد نمی‌شود به آن امر کرد و اگر امر کنیم چندان مؤثر نخواهد بود و تا منکری،زشت شمرده نشود، نهی از آن بلا اثر و یا کم اثر خواهد بود.

در میان رفتارهای زشت و بی اخلاقی‌های پی در پی،خصوصاً" از سوی مسوولان و سیاستمداران کشور که حقیقتاً" آزار دهنده است و آثار سوء آن بر فرهنگ جامعه غیرقابل انکار،خوشبختانه طی روزهای اخیر شاهد دو اتفاق مثبت و قابل تقدیر بودیم.

دو اتفاقی که در ابتدا بسیار تلخ و تأسف بار بود ولی با یک رفتار صحیح و اخلاقی و یک تصمیم و تغییر رأی به موقع، بار دیگر نقش و زنده بودن ارزش اخلاق و امکان برگشت از یک تصمیم و رفتار غلط نمایان شد.

اولین اتفاق تلخ و تأسف بار روزهای اخیر، توهین وزیر فرهیخته بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به فرماندار بدره بود.توهینی که بلافاصله با کلید واژه "بی شعور" توزیع گسترده‌ای یافت و بر فهرست بداخلاقی‌های دولت یازدهم که رئیس آن در صدر جدولش قرار دارد، افزود.

این رفتار غیرقابل انتظار از دکتر قاضی زاده هاشمی،با یک رفتار زیبا و مورد انتظار از ایشان،که به سرعت هم انجام شد،یعنی عذرخواهی و پذیرش اشتباه، تا حدود زیادی جبران شد و جلوه‌ای از تبدیل سیئه به حسنه را به نمایش گذاشت. مورد دوم،پس گرفتن مصوبه فاجعه بار حقوق ۲۴ میلیونی برای برخی مدیران، از سوی نمایندگان مجلس بود.

مصوبه‌ قبل، که فاصله حداقل و حداکثر حقوق را به سی‌برابر افزایش می‌داد، پی آمدهای مخرب فرهنگی و اجتماعی متعددی می‌توانست داشته باشد که خوشبختانه با برگشت نظر نمایندگان جلوی آنها گرفته شد.چنین رفتارهایی را نباید با برخوردهای سیاسی بی اثر کرد بلکه به عنوان یک "معروف" باید مورد "تقدیر" قرار داد تا به شیوع آن کمک کنیم. همین جا لازم است به نقش مؤثر انتقادها خصوصاً" از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی از سویی و لجبازی نکردن و پای نفشردن بر خطا و اشتباه از سوی دیگر اشاره کنم.

کم نبوده و نیستند خطاها و اشتباهات پرهزینه که به‌دلیل عدم واکنش درست و به هنگام منتقدان و رسانه‌ها و یا لجبازی فرد، دستگاه یا جریان خاطی و یا هر دو، هیچ گاه تصحیح نشده‌اند و آثار زیانبار آن‌ها ادامه دارد.

خطا و ظلم بزرگ سران داخلی فتنه را شاید بتوان در صدر این خطاها برشمرد. ای کاش،آنان نیز با پذیرش خطای خود و عذرخواهی از مردم به‌خاطر دروغ بزرگی که به آنها گفتند و تلاش برای جبران آن خطا، هم زمینه جلب رأفت بیشتر نظام و عفو خود را فراهم آورند، هم به برطرف شدن شبهه‌ای که شاید هنوز در ذهن عده‌ای باقی مانده باشد کمک و هم نقار به وجود آمده را ترمیم کنند./1325//102/خ

ارسال نظرات