۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۴۸۵۸۳۷
رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی:

اصلاح فرهنگی جامعه درگرو جامع‌نگری و نگرش سیستمی است

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه براي مقابله با تهاجم فرهنگي ابتدا بايد فرهنگ جامعه را تقويت كنيم، گفت: اصلاح و تقویت فرهنگ جامعه نيازمند جامع‌نگری و نگرش سيستمي است.
حسن بنیانیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حسن بنیانیان، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و پیوست نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز در همایش تخصصی «تبیین پیوست فرهنگی و فرهنگ و هنر در تحقق اقتصاد مقاومتی» در بجنورد، با تأكيد بر نقش محوري فرهنگ در رفتارهاي اجتماعي و مقابله با تهاجم فرهنگي، اظهار داشت: بايد فرهنگ در جامعه به‌صورت سيستمي و با رويكرد نظري و كاربردي نهادينه شود.

وي افزود: ضروری است به فرهنگ نگاه سيستمي، علمي و جامع داشته باشیم؛ زیرا تكيه صرف بر جزئی‌نگری شناخت مبتني بر تحليل و امكان فهم الگوها را از بين می‌برد.

بنيانيان با بیان اینکه توسعه‌نیافتگی در حوزه فرهنگ معضل بزرگي به شمار می‌رود، اضافه كرد: البته باید توجه کنیم که با رعايت صحيح و به‌موقع پيوست فرهنگي بسياري از معضلات كشور حل می‌شود.

وي ادامه داد: گفتمان سازی، قانون‌نویسی، ضابطه‌گذاری، الگوسازی، تشکل سازی و نیرو سازی ازجمله پیوست‌های فرهنگی در كشور است که می‌توان از آنها براي اصلاح فرهنگ و پایه‌های آن استفاده كرد؛ زیرا اگر فرهنگ کشور و پایه‌های آن اصلاح نشود در آينده با معضلات بی‌شماری مواجه می‌شویم.

بنيانيان با تأكيد بر مديريت تخصص‌ها در حوزه فرهنگ، اظهار کرد: درزمینهٔ اعتلاي فرهنگ بايد به‌صورت جامع و نظام‌مند به مديرت جداگانه تخصص‌ها در حوزه فرهنگ، مهندسي، اجتماعي و پزشكي توجه داشته باشيم؛ چراكه حوزه فرهنگ ما در کلی‌گویی باقی ‌مانده است.

وي تصريح كرد: ضروري است در حوزه فرهنگ جامع‌نگری و نگرش سیستمی داشته باشيم تا به اين وسيله مديران و مسؤولان جامعه تنها به مشاهده وقايع اكتفا نكرده و ساختار الگوها و وقايع را در پيوند با یکدیگر مورد بررسی قرار دهند.

بنيانيان خاطرنشان كرد متأسفانه حدود 60 درصد مشکل اقتصادی کشور مسائل فرهنگی است كه این موضوع زمينه اميدواري و تهاجم فرهنگي دشمن را فراهم می‌کند؛ زیرا دشمن با حركت آگاهانه و سامان‌یافته در پي تهاجم فرهنگي ملت‌ها است.

وي افزود: دشمن با هدف متلاشي كردن بنيان خانواده و دست‌آویز قرار دادن مشكلات اقتصادي جامعه، از طریق تهاجم فرهنگي در ذهن و روح افراد رسوخ كرده و آرام‌آرام ارزش‌ها و اعتقادات آنها را كم رنك می‌کند که برای مقابله با این روند لازم است کاستی‌های داخلی را بشناسیم و برای جبران آنها تلاش کنیم.

بنيانيان اضافه كرد: در اين راستا بايد اداره‌ها، نهادها و سازمان‌ها با هم‌افزایی در خدمت رشد اخلاق و معنويت گام برداشته و با ترويج انديشه اسلامي و انساني علاوه بر توسعه اقتصادي، ابعاد فرهنگي، سياسي و محیط‌ زیست را هم بهبود بخشند.

وي با بيان اينكه اثربخشی فرهنگی کشور به زیر 20 درصد رسیده است، اظهار داشت: بايد همه سازمان‌ها و نهادها با آگاهي بخشي و بصيرت افزايي برای فرهنگ‌سازی ديني نقش‌آفرینی کنند تا به اين طريق توطئه‌های دشمنان برای ترويج سكولاريسم پنهاني و جداسازی‌های ديني كه وظيفه روحانيان را فقط ترويج مسائل ديني می‌دانند. خنثي كنيم.

ريیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصريح كرد: بايد با تقويت بنيان فرهنگي زمينه پيشرفت و تعالي جامعه را فراهم كنيم و تلاش كنيم با رشد اخلاق و معنويت به آن مدينه فاضله‌ای كه اسلام به آن تأكيد دارد، برسيم./9314/202/ب1

ارسال نظرات