۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۴۸۵۹۱۰
آیت الله حسینی قزوینی در گفت وگو با رسا:

سیاست شبکه ولایت تقریب مذاهب اسلامی است

مدیر شبکه ولایت گفت: باید مبانی اعتقادی شیعه را مستدل و مستند ومؤدبانه از کتاب و سنت ، گزینش و در اختيار مخاطب قرار دهيم.
آیت الله حسینی قزوینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امروزه عرصه رسانه با تبلیغ گره خورده است. دیگر نمی‌توان انتظار داشت که بدون استفاده از ابزار رسانه که با زندگی مردم عجین شده است و روز‌به‌روز به وابستگی‌های مردم به رسانه افزوده می‌شود، دین را تبلیغ و ترویج کرد که این مسأله ورود جدی و برنامه‌ریزی دقیق حوزه‌های علمیه و روحانیت را برای حضوری فعال و صحیح در عرصه رسانه می‌طلبد.

شبکه جهاني ولايت يک شبکه مستقل تلويزيوني غير دولتي - غير انتفاعي است كه جهت تثبيت و تحكيم بنيان‌هاي تئوريك، تقويت علمي مباني نظري، پاسخگويي به شبهات و سؤالات و دفاع از انديشه هاي متعالي اسلام ناب شيعي فعالیت می کند، اين شبكه تلاش مي کند با ايجاد وحدت و همدلي هر چه بيشتر بين مسلمانان با محوريت اهل بيت (ع) به دور از هر گونه تفرقه و اهانت به باورها و اعتقادات ديگر فرق اسلامي و همچنين ديگر اديان الهي فعاليت هاي خود را انجام دهد.
شبکه جهاني ولايت تحت اشراف حضرت آيت الله مكارم شيرازي تأسيس شده و اداره مي شود.
این شبکه در شب ميلاد با سعادت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع) مطابق با 13 رجب 1431 هجري قمري برابر با 5 تير 1389 شمسي به رياست آیت الله سيد محمد حسيني قزويني فعاليت خود را آغاز کرد.

ترکيب ساختار عمومي برنامه های شبکه ولايت را گفت وگو، ميزگرد، مستند، مناظرات و گزارش با طيف متنوعي از موضوعات اسلامي، شيعي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي تشکيل مي دهد؛ شاکله اصلي فعاليت این شبکه توليدي و اهداف آن عمدتاً شناخت ولايت، نقد شبهات و تبیین مبانی و مسائل فرهنگي است.

شبکه ولایت علاوه بر پخش برنامه هاي زنده، پخش برنامه هاي توليد شده متعلق به مراکز علمي در گروه‌هاي مختلف و بازسازي برنامه هاي تاميني از شبکه هاي داخلي و مراکز علمي را نيز در دستور کار خويش دارد.

در راستای تبیین ضرورت فعالیت رسانه‌ای طلاب و معرفی بیشتر فعالیت‌های شبکه جهانی ولایت بر آن شدیم که با آیت الله سید محمد حسینی قزوینی رییس شبکه ولایت به گفت‌وگو بنشینیم.

قسمت دوم و پایانی این گفت‌وگو که در فضایی صمیمی و در دفتر شبکه جهانی شبکه ولایت برگزار شد، تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:

رسا ـ تقریب مذاهب اسلامی از سیاست های اصلی بزرگان حوزه و مسوولان نظام است. شبکه جهانی ولایت از یک سو باید به یکسری مباحث کلامی و اعتقادی وارد شده و شبهات را پاسخ بدهد و از طرفی هم امکان دارد این پاسخ‌ها به مسأله تقریب و وحدت امت اسلامی ضربه بزند؛ برای اینکه که هم به سؤالات و شبهات پاسخ داده و هم سیاست تقریب مذاهب حفظ شود، چه تدبیری اندیشیده اید؟

ما کلاً معتقدیم که برنامه‌هایمان باید با توجه با سه محور جلو برود و حتی من به شاگردان و دوستان خودم هم می‌گویم، کسی که می‌خواهد در حوزه تشیع کار کند باید به سه رکن یا یک مثلث مقدس توجه کند.

نخستن پایه و ضلع این مثلث، تبیین، ضلع دیگر، دفاع و ضلع سومش، حمله است؛ ما باید مبانی اعتقادی شیعه را مستدل و مستند ومؤدبانه از کتاب و سنت و از منابع اهل سنت و منابع شیعه، گزینش و در اختيار مخاطب قرار دهيم.

رکن دوم  یا ضلع دوم این مثلث، دفاع است؛ وهابيت و ديگر مخالفان  در هر حوزه‌ای شبهاتی مطرح می کنند؛ مثلاً ما فقط درباره حدیث ثقلین 148 شبهه جمع کرده ایم؛ اگر فرض کنیم که 140 شبهه بی اساس باشد، ولی ما باید به هشت شبهه جواب بدهیم، مخاطبان شیعه، به این جواب‌ها احتیاج دارند و هم به مخالفان وهابی باید جواب داده شود تا اینها احساس بدانند که شیعه جواب دارد.

نکته سوم هم هجمه است؛ وهابیت تندرو و متعصب در طول این هفتصد هشتصد سال فقط هجمه کرده است و ما دفاع کردیم و این که فقط به دفاع بسنده کنیم صحيح نيست، بلکه ما هم باید حمله و هم اشکالات عقاید وهابیت را مطرح کنیم و ثابت كنيم که آنها در توحید، نبوت، معاد و فقه خود مشکل دارند و مسائلی دارند که اگر در اختیار عموم مردم قرار بگیرد، مردم از مباني فكری و اعتقادی آنان متنفر مي شوند.

مثلاً در کلیپی که شما می توانید آن را از دوستان ما بگیرید، روزی مخاطبی درباره توحید سؤال می‌کند و آقای هاشمی، مجری و کارشناس برنامه شبکه وهابی که خودش هم فارغ التحصیل دانشگاه محمد بن سعود ریاض است می‌گوید، این خدایی که ما قبول داریم می‌تواند سنگی را بیافریند که خودش نتواند آن را بلند کند؛  و كارشناس ديگر وهابي در یک جلسه می‌گوید که خدا می‌تواند هزار خدا مثل خودش را بیافریند يا اين که خدا می‌تواند یک هفت تیر به پیغمبرش بدهد به او بگوید که من را بکش؛ اینها باید بیان شود تا روشن شود که وقتی اینها می‌گویند ما موحد هستیم، يعني این چنين خدايي را مي پرستيم و مردم را به این توحید و به اين خدا دعوت مي‌كنند؛ خدايي  که می‌تواند هزار خدا مثل خودش را بیافریند! و معلوم نیست بعد از وجود هزار خدا آیا آن خدا باز هم می‌خواهد خدايی بکند یا اداره عالم هستي را به آن هزار خدا واگذار كند و خود به استراحت بپردازد و آن هزار خدا چگونه مي توانند جهان را مديريت كند با اين كه قرآن مي گويد: (لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلاَّ اللهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ)« اگر در زمين و آسمان غير از خداوند يگانه، خدايان ديگرى بودند نظام جهان به هم مى‌ريخت ».

حال اگر به جاي دو خدا هزار خدا وجود داشته باشد كار عالم هستي به كجا منتي مي شود؛ بايد اين وهابي هاي بي خرد پاسخ دهند، یااگر خدا به پیغمبرش اسلحه داد و او هم خدا را کشت! بعد از کشته شدن خدا چه کسی می‌خواهد جهان را اداره کند؟

پس بنابراين تهاجم بر ضد مباني فكري و اعتقادي وهابيت منحرف باید باشد تا اینها احساس کنند اگر آنها ده‌ شبهه بر ضد شيعه  دارند، ما در برابر هر شبهه صدها شبهه علیه آنها داریم و لذا ما با توجه به این مثلث مقدس تبیین، دفاع و حمله و یا به عبارت ساده‌تر، شیعه می‌گوید، شیعه پاسخ می‌دهد، شیعه می‌پرسد، به نشر معارف اهل بيت (ع) بپردازيم.  امروز تنها تبیین یا تنها دفاع یا هجمه تنها جواب نمی‌دهد و اگر این سه کنار هم قرار گرفت، مثلث مقدسی را تشکیل می‌دهد که تأثیرگذار  هست.

البته پاسخهاي ما بويژه در حوزه تهاجم بايد حساب شده و متين و مؤدب متناسب با فرهنگ اهل بيت (ع) باشد و از هر گونه ناسزا و اهانت به مقدسات آنان اجتناب شود همانگونه كه امير مؤمنان (ع) در جنگ صفين وقتي مي‌شنود كه عده‌اي به سپاه معاويه دشنام مي‌دهند؛ مي فرمايد:  (إِنِّي أَكْرَه لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ - ولَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ - كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وأَبْلَغَ فِي الْعُذْرِ). «من خوش ندارم كه شما ناسزا بگوييد، اگر شما به جاى دشنام ، اعمال آنها را برشمريد و حالات آنها را متذكر شويد (و روى اعمالشان تجزيه و تحليل کنید) به حق و راستى نزديكتر است و براى اتمام حجت بهتر ».

رسا ـ با توجه به نفوذ تشیع انگلیسی و اسلام غرب زده، اسلام ناب محمدی  را چه خطری تهدید می‌کند و در مقابل آنها چه باید کرد؟

در آمريكا كتابي به نام «A Plan to Devide and Desolate Theology»  (نقشه ای برای جدايي مکاتب الهی) منتشر شده  كه در آن مصاحبه‌ي مفصلي از دكتر مايكل برانت معاون ارشد ریيس سابق سيا Bob Wood Words و عضو مهم بخش شيعه شناسي سازمان سيا آمده است. 

وي در اين مصاحبه اسرار از تكان دهنده اي پرده برداشته و اعتراف كرده است در اين سازمان مبلغ 900 ميليون دلار براي سازمان دهي مبارزه با تشيع اختصاص يافته  است تا آنجا كه مي گويد اهداف كوتاه مدت ما اين است كه با تبليغات عليه شيعه و راه اندازي آشوب هاي بزرگتر شيعه و سني، بدين معني كه بايد آنها را با اكثريت سني درگير كرد تا توجه آنان از آمريكا منحرف شود.

و الان این شبکه‌های به ظاهر شیعی مثل «فدك» در لندن و «اهل بيت» که در لس آنجلس هستند همین کار را می‌کنند. من دقيق روز يك شنبه 3/7/90 در شهر سَنْدِيَگو؛ حدود 120 کیلومتری جنوب لس آنجلس، كه شبكه اهل بيت همانجا است سخنرانی مفصل داشتم آسيب هاي جبران ناپذير و فتنه برخاسته اين شبكه و مديرش الله ياري را براي مردم بيان كردم.

بعد از سخنراني مردم سخن خيلي عجيبي را نسبت به شيخ حسن الله ياري بيان كردند و آن اين كه ايشان نسبت به مادرش دست درازي كرده بود و پدرش وي را از خانه بيرون انداخت و مدت شش ماه در منزل حاج اسرافيل يا حاج ميكائيل بود و بعد با وساطت برخي به خانه پدرش برگشت.

استاد ايشان جناب حجت الاسلام والمسلمين سيد مصطفي قزويني به خود من گفت: الله ياري پيش من درس مي خواند و راننده من بود يك روز بدترين فحش را به من مي داند و روز ديگر مي آمد دست و پاي مرا مي بوسيد و ايشان ديوانه است من تعجم مي كنم كه چرا تعدادي از مردم افغانستان به وي كمك كرده اند و شبكه ماهواره اي راه انداخته است.

به جناب آقاي سید مصطفی قزوینی گفته بود که  از سازمان  «اف بی آی» به دفتر من آمدند و یک چمدان پر از دلار روی میز من گذاشتند و گفتند، این را شما علیه جمهوری اسلامی ایران و برای فرج حضرت مهدی (ع)  مصرف کنيد. اتفاقاً من این مسأله را در شبکه ولایت گفتم و يكي از مخاطبین شبكه  از تهران به الله یاری زنگ زد وگفت گويا از سازمان «اف بي آي»يك چمدان پر از دلار براي تو هديه آورده بودند؟ الله ياري در پاسخ  گفت چمدان نبود، یک پاکت پر از دلار آوردند ولی من نگرفتم؛ حالا آوردن، اعتراف است و نگرفتن، انکار و‌ طبق قاعده الزام حرف اول وي ثابت و حرف دوم ایشان مردود و نياز به دليل  است.

نکته دیگری که هست وقتی الله یاری در قم بود به اتهام اهانت به امام راحل عظیم الشان داداگاه ویژه وی را احضار و زندانی می کند. وقتی به عراق فرار کرد در عراق هم زندانی شد و با واسطه یکی از مراجع عظام نجف برای دیدن خانواده اش از زندان مرخص شد که بعد از مرخض شدن به آمریکا فرار کرد.

یا مثلاً فعالیت های یاسر الحبیب که مشخص است اینها کاملاً با کمک‌های بیگانه این اسلام وارونه را معرفی می‌کنند.

برای نمونه، در قمه زنی امسال، آقایی با زن و بچه از همدان به کربلا رفته بود و در آنجا، خانم او قمه‌زنی‌ها را دیده و غش کرده بود و بچه‌اش هم سقط شده بود، آنها بسیار ناراحت شده و این مسأله را به حساب امام حسین علیه السلام گذاشته بودند و اصلاً به زیارت امام حسین علیه السلام هم نرفته و برگشته بودند و الان این فرد مخالف مذهب شده و از تشیع برگشته است. این مسأله همین سال گذشته در روز تاسوعا و عاشورا رخ داده است.

این، نتیجه تشیع آمریکایی و انگلیسی است. شما ببینید، امسال، در روز جمعه اول محرم که به نام حضرت علی اصغر مراسم بود، در آمریکا و انگلیس و غیره از برپایی مجالس عزا جلوگیری کردند، ولی در روز عاشورا در لس آنجلس، هدایتی با دویست نفر قمه‌زنی کرد و تصوير قمه‌زنی‌اش را در شبکه صدای آمریکا با آب و تاب پخش کردند؛  و خودش گفت  من می خواهم در آینده با دو هزار نفر قمه ‌بزنم، در لندن هم یاسر الحبیب مراسم قمه زنی‌اش را در شبکه فدک پخش کرد.

حال جای سؤال است که چگونه تشکیل جلسه عزاداری  در انگلیس ممنوع است، ولی برای قمه زنی‌ها هیچ مانعی نیست؛ در لس آنجلس، هدایتی که با دویست نفر قمه زده است.

رسا ـ با توجه به شبهات زیاد درباره نظریه حکومت اسلامی، نظرتات را درباره موقعیت ولایت مطلقه فقیه در منظومه اعتقادی شیعه تبیین کنید؟

یک فقیه جامع‌ الشرایط که (حافظاً لدینه مخالفا لهواه و مطیعاً لامر مولاه) است، تالی تلو معصوم است و تمام اختیارات معصوم را در اداره جامعه اسلامي در زمان غیبت  دارد و اگر غیر از این باشد، به تعبیر مرحوم صاحب جواهر، مزه فقه را نچشیده است؛ و اگر غیر از این باشد ما نمی‌توانیم حکومت تأسیس کنیم؛ در برابر تجاوز دشمن به خاك كشور اسلامي با فرمان جهاد مردم را به صحنه بكشانيم.

اين موضوع در قضيه دفاع مقدس و جنگ 8 ساله ايران با عراق و هم چنين در قضيه داعش در عراق كاملا روشن شد. امروز، حفظ اسلام و حفظ مسلمین و کشور اسلامی بدون آنکه انسان به ولایت فراگیر فقیه معتقد باشد، امکان‌پذیر نیست؛ ما باید یا قید حکومت اسلامی را بزنیم و بگوییم که فقیه اصلاً چنین اختیاری را برای تشکیل حکومت اسلامی ندارد و یا اگر گفتیم که می تواند حکومت اسلامی تشکیل دهد، فقیهی که تالی تلو معصوم است، باید اختیارات معصوم را در اداره جامعه اسلامي  داشته باشد.

وهابی‌ها در این باره به ما اعتراض می‌کنند ولی خودشان برای فقهایشان فراتر از ولایت مطلقه قائل هستند. آقای آل شیخ مفتي اعظم عربستان می‌گوید: «المفتی یقوم مقام النبی»؛ مفتی قائم مقام پیغمبر است و قرضاوی که امروز به قولی، مفتی ناتو شده است، در مصاحبه‌اش می‌گوید که مفتی نه تنها قائم مقام پیامبر است بلکه «مُوَقِّع عن رب العالمین»؛ فقیه از طرف خدای عالم امضاء می‌کند، بعد اشاره به كتاب ابن قيم به نام  «إعلام الموقّعین عن رب العالمین»؛ فقیه هر چه را که می‌گوید، در حقیقت امضا کننده از طرف خداوند عالم است؛ این نظر که فراتر از ولایت مطلقه است.

رسا ـ ارزیابی شما درباره جریان های فکری و سیاسی موجود در ایران چیست؟ کدام یک از جریان ها را با تفکر خودتان نزدیک تر می دانید؟

من خودم را در طول این 47 سال که در حوزه بودم، چه قبل و چه بعد از انقلاب، به هیچ گروه سیاسی وابسته نکردم، با همه رفیق هستم، و از هر کدامشان انتقادی هم بوده است، من علناً گفته‌ام؛ بنده معتقدم که اساتید و علمای حوزه علميه باید این استقلال را داشته باشند.

نکته دیگر اینکه، امروز بحث ولایت فقیه و رهبری مقام معظم رهبری، همان تعبیری است که از مرحوم آقاشیخ جواد تبریزی نقل شده است که گفته بودند،  اين آیت الله خامنه‌ای است كه می‌تواند کشور را اداره کند و اگر به دست ما بدهند در عرض 24 ساعت کشور را به هم می‌ریزیم و الان تدبیر ایشان واقعاً کشور را سر پا نگه داشته است و این همه توطئه‌های دشمن را نقش بر آب می‌کند.

من سر درس حوزه ‌هم بارها گفته ام که ما اگر چنانچه به ولایت فقیه و به نظام جمهوری اسلامی هم معتقد نباشیم؛ یا بی تفاوت و یا ضد انقلاب باشیم، ولی چون ما در ایران زندگی می‌کنیم، ناموس و امنیتمان را دوست داریم و امروز امنیت کشور ما در جایگاه یک ایرانی و نه یک انقلابی، مرهون مدیریت‌ها و رهبری‌های این سید اولاد پیغمبر است؛ اگر ما 24 ساعت این نظام و کشور را از رهبری جدا کنیم، معلوم نیست که سر از کجا در می‌آوریم و بنده بر این عقیده هستم که اگر امروزمسؤولان نظام ما به فرمان و رهنمود رهبری گوش بدهند، البته نه در شعار بلکه در عمل،  یقین داریم که این نظام تا ظهور حضرت ولی عصر (عج) هیچ ضربه‌ای نخواهد دید و ما در این هیچ شک و شبهه‌ای نداریم و اگر ضربه ببیند قطعاً به خاطر عدم توجه مسؤولان نظام به رهنمودهای رهبری است.

این جمله را از من به یادگار داشته باشید؛ البته من ضبط شده اینها را دارم؛ روزی با ده یا دوازده‌ نفر از دانشجویان دانشگاه ام القرا که مسؤولیت امر به معروف و نهی از منکر داخل بیت الله الحرام را داشتند، در طبقه بالاي مسجد الحرام  بحث می‌کردیم؛ یک شب بحثمان تا ساعت سه و نیم بعد از نصف شب ادامه یافت و یکی از این دانشجویان گفت شما رهبری دارید که در برابر آمریکا می‌گوید، آمریکا نمی تواند هیچ غلطی بکند، اما رهبران ما به نوکریشان برای آمریکا افتخار می‌کنند؛ رهبران ما با دولتمردان آمریکا شراب می‌خورند، این، مایه ننگ ماست و گفت، اگر پیش آقای خامنه‌ای رفتید، از قول ما به ایشان سلام برسانید و بگویید که شما در دل ما جا دارید و ما در اینجا به وجود شما افتخار می‌کنیم.

اين سخن یک دانشجوي دانشگاه ام القرا است  كه در حقيقت يك دانشگاه وهابي پرور به شمار می رود و فارغ التحصیلان آن به عنوان يك ايدئولوك به كشورهاي ديگر اعزام مي شوند.

ما قدر این نعمت مدیریت رهبری را نمی دانیم. دوستان اگر به خارج از ایران بروند و وضع مدیریت رهبران كشورها از زبان ملت آن ها بشنوند، می‌فهمند که ما چه نعمتی داریم و قدرش را نمی‌دانیم.

رسا ـ نکته پایانی را بفرمایید.

خبرگزاری رسا خبرگزاری خوبی است؛ با توجه به سه نکته‌ای که عرض کردم یعنی تبیین، دفاع و هجمه؛ تلاش کنید که در حوزه فرهنگی خود فقط تبیین و پاسخ نباشد؛ اگر این سه را قرین هم قرار بدهید با توضيحاتي كه عرض کردم، هم به کاربرهای خودتان الگو داده‌اید و هم توانسته اید رسالت جهانی اهل بیت علیهم السلام را انجام دهید./1323/ 402/ص

ارسال نظرات