۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۴۸۶۰۰۳

مراسم بزرگداشت شهید محققی در خبرگزاری رسا برگزار شد

مراسم یادبود و بزرگداشت شهید محمدسعید محققی از شهدای دوران دفاع مقدس در خبرگزاری رسا برگزار شد.
فتوتیتر_ شهید محققی شهید محققی شهید محققی شهید محققی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهید محققی ظهر امروز چهارشنبه با حضور حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا، معاونان، دبیران، خبرنگاران و کارکنان خبرگزاری رسا در نمازخانه این رسانه حوزوی برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی صبوحی در این مراسم با اشاره به دعای مکارم الاخلاق عنوان کرد: امام سجاد(ع) در این دعا دو موضوع را مورد تأکید قرار داده اند که باید نسبت به آنها شناخت دقیقی داشت.

وی افزود: نخستین موضوع مربوط به تعالی نیات است و امام سجاد(ع)  در این باره می فرمایند «وانته نیتی إلی أحسن النیات» و از خداوند می خواهند که نیات را بالا برده و به احسن نیات برسانند.

وی تصریح کرد: توجه به نیت در انجام کارها بسیار مهم است و نیت انسانها دارای مراتب و درجاتی است که نیازمند توجه و دقت است تا انسان از پایین ترین درجه به حد اعلای آن که رضایت خداوند است برسد.

وی نخستین درجه نیات را مطابق با نیازهای نفسانی انسان دانست و خاطرنشان کرد: نیت بسیاری از کارها که صورت می گیرد در درجه اول مطابق با خواست شخصی و دنیایی افراد است و انسان ها برای دستیابی به نیازهای فردی و دنیوی به انجام اعمال می پردازند و اگر چه این موضوع بهانه ای برای ورود به معنویات است اما این سطح حداقلی معارف است و موجب لغزش افراد می شود.

وی اضافه کرد: گروه دوم افرادی کسانی هستند که نیت آنها از انجام اعمال، دستیابی به بهشت و دوری از جهنم است و به دلیل شوق به بهشت و ترس از جهنم به انجام اعمال می پردازند و اگرزندگی برمبنای آخرت تنظیم شود، تغییرات جدی در زندگی رخ می دهد اما انسان بازهم نیازمند تعالی و کمال است.

حجت الاسلام صبوحی مرحله سوم نیات را برای کسب رضایت الهی دانست و تأکید کرد: گروه سوم افرادی هستند که نه به دنبال منافع شخصی و دنیوی هستند و نه هدفشان از انجام اعمال به دست آوردن بهشت و دوری از جهنم است بلکه این افراد تنها به دنبال رضایت الهی هستند. که این سطح از نیت، درجه اعلای کمال است.

وی ادامه داد: امام (ع) در عبارت دوم این دعای شریف می فرمایند«اللهم وفّر بلطفک نیتی» و درخواست افزایش نیت خود را دارد که می توان برای آن دو معنای متفاوت متصور بود.

حجت الاسلام صبوحی افزود: یک مفهوم از این عبارت این است که آدم به جایی برسد که برای تمام اعمال خود نیت داشته باشد و معنای دیگر که نیازمند توجه بیشتری است؛ به این موضوع اشاره دارد که با پای نیت می توان از حصار زمان و مکان عبور کرد و در اعمال دیگران حتی پیامبران گذشته نیز شریک شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همان گونه که پیامبر(ص) فرمودند کسی که یک قوم را دوست داشته باشد در عمل شان شریک است و با آنها محشور می شود، باید توجه ویژه ای به موضوع نیات داشت.

برپایه این گزارش، این مراسم با روضه و مرثیه خوانی مداح اهل بیت به پایان رسید.

گفتنی است پیکر پاک طلبه شهید محمدسعید محققی از شهدای دوران دفاع مقدس، پس از 33 سال در فکه شناسایی و جمعه هفته گذشته 13 اسفندماه در قطعه 29 بهشت زهرا(س) تهران به خاک سپرده شد./872/پ202/ج

ارسال نظرات