۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۴۸۶۰۱۲
نماینده ولی فقیه در قزوین:

مایه اولیه تقوا در نهاد آدمی امری فطری و درونی است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه انسان موظف است نهال عقیده را در وجود خود رسیدگی و مراقبت کند، گفت: مایه اولیه تقوا در نهاد آدمی امری فطری و درونی است.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در شبستان امیرالمؤمنین مسجد النبی(ص) قزوین برگزار شد با اشاره به بحث مهم تقوا، گفت: عبادت انسان را به تقوا می‌رساند و او را به درجات متعالی سوق می‌دهد و در نهایت ایمان او را ارتقاء می‌بخشد.

وی در ادامه افزود: انسانی که عبادت می‌کند تنها خداوند یگانه را می‌بیند و در مقابل او تسلیم می‌شود اسماالحسنی، رحمت، علم، کرامت، عزت و لطف خداوند او را متوجه خود کرده و سر تعظیم فرود می‌آورد.

نماینده ولی فقیه در قزوین در ادامه با اشاره به ایجاد این فضای معنوی در جان و روح آدمی، ابراز کرد: هنگامی که این حالت برای انسان به وجود می‌آید نورانیت، روشن بینی، درک درست و تشخیص صحیح در انسان او را به سوی تقوا رهنمون می‌کند تقوا این است که انسان در خود عالم دیگری را می‌بیند یعنی نورانی شده و ظلمت‌ها از وجودش فاصله می‌گیرد.

خطیب جمعه استان در ادامه با بیان اینکه تقوا دارای درجات شدت و ضعف است، اظهار کرد: تقوا موهبتی است الهی خداوند متعال در نرم افزار وجود انسان مایه اولیه تقوا را نصب کرده است اکر این مایه ابتدایی پرورش پیدا کند به مراتب توسعه و تعمیق پیدا خواهد کرد یعنی خداوند بذر پاک عقیده توحیدی را در وجود انسان کاشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه انسان موظف است نهال عقیده را در وجود خود رسیدگی و مراقبت کند، خاطرنشان کرد: منظور از رسیدگی این است که انسان شکر موهبت الهی تقوا را به جا می‌آورد، وقتی انسان شکر تقوا را به جا آورد درخت پاک عقیده تعمیق و توسعه پیدا می‌کند، یعنی ریشه در فطرت انسان می‌دواند و شاخ و برگ باز می‌کند و به سمت خداوند پر می‌کشد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به اینکه خداوند یگانه مایه نخست عبودیت و بندگی را در انسان قرار داده است، تصریح کرد: اگر انسان به عبادت اهتمام بورزد هم عمق پیدا می‌کند و هم شاخ و برگ می‌گشاید در آن وقت عبادت رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت، در مورد اخلاق هم وضعیت به همین گونه است، خداوند بذر اخلاق را با آیه «فالهمها فجورها و تقویها» در انسان کاشته است، اگر انسان شکر اخلاق را به جا آورد اخلاق در درون انسان ریشه می‌دواند و شاخ و برگ پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: عقیده، عبادت و اخلاق ثابت است، هر چیزی که در درون انسان ثبات داشته باشد با فطرت انسان هم مطابقت دارد، چون فطرت هم امری است که ثبوت دارد همان فطرتی که طبق آیه شریفه قرآن در سوره ابراهیم خداوند متعال انسان‌ها را بر آن فطرت آفریده است که هیچ تبدیل و تغییری در آن نیست، بنابراین چنین دین فطری را انسان می‌پذیرد و به دستورات آن عمل می‌کند./873/203/ب2

ارسال نظرات