۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۴۸۶۱۷۸
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مطرح کرد؛

تلاش جریان شرق شناسی برای وارونه معرفی کردن قرآن

استاد حوزه علمیه گفت: جریان شرق شناسی سعی دارند قرآن را به گونه ای دیگر ارائه دهند و شیعه را به گونه ای معرفی می کنند که حقیقت ندارد.
آیین رونمایی از دانشنامه علوم قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور عصر چهارشنبه در آیین رونمایی از دانشنامه علوم قرآنی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: پس از 14 سال مقدمه چینی و زمینه سازی و تلاش اساتید و بزرگان، دانشنامه علوم قرآنی به نتیجه رسیده است.

وی افزود: این طرح در سال 82 کلید خورد، در سال 85 تکمیل و بازبینی شد و سعی کردیم که مقالات و استانداردهای بیشتری وارد شود، امروز بحمدالله این چرخه ادامه دارد و دانشنامه های قرآنی ادامه پیدا خواهد کرد، مباحث مربوط به قرآن در دانشنامه قرآن شناسی در چند بخش ارائه خواهد شد و بخشی تحت عنوان علوم قرآن رونمایی می شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در مفاهیمی همانند تفسیر، گرایش های آن، مبانی اصول و قواعد تفسیر و رابطه قرآن با منابع دیگر دانشنامه قرآنی در چند جلد ارائه خواهد شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم بزرگترین عزم و برنامه های جریان های شرق شناسی درباره قرآن را بیان کنیم مهم ترین آن مربوط به عقیده شناسی قرآن بوده و مباحث معارفی درصد کمی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: این ها سعی دارند قرآن را به گونه ای دیگر ارائه دهند و شیعه را به گونه ای معرفی می کنند که حقیقت ندارد، این گروه سعی می کنند از دیدگاه اهل سنت، شیعه را معرفی کنند و وقتی اهل سنت به معرفی شیعه پرداختند برادری را آنچنان که باید ثابت نکردند، دانشنامه علوم قرآن بنا را گذاشت در هیچ مدخلی وارد نشود مگر این که دیدگاه شرق شناسان را ارزیابی کرده و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آورده شود تا خواننده به خوبی بتواند تصویر درستی از اندیشه شیعه و اندیشه درست اسلامی را به دست بیاورد و پاسخ ابهامات را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان این که خیل عظیمی از فرهیختگان پای کار دانشنامه آمدند، ابراز داشت: بیش از 400 فاضل حوزوی قطعی و فرهیخته در زمینه قرآن و رشته های تخصصی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه را برای تولید این دانشنامه یاری می کردند، پژوهشگاه فرهنگ تریبونی است تا بزرگان نظر بدهند و تیم ها را به کار بنشانند.

وی عنوان کرد: در بخش نخست دانشنامه درباره علوم قرآن و فلسفه آن صحبت شده است، در بخش دوم بر مسأله نزول قرآن تمرکز شده و چگونگی و مسائل مربوط به آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ در مبحث علوم قرآنی با توجه به رویکرد غالب شرق مدخل تاریخ گذاری قرآن نیز وارد شده است؛ بحث جمع و تدوین قرآن نیز در دانشنامه مورد بررسی قرار گرفته شده است.

14معاون علمی دانشنامه علوم قرآن خاطرنشان کرد: در این دانشنامه از 18 مصحف صحابی جمع آوری شده است و  امیدواریم که پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد، موضوع رسم الخط و نسخه های خطی قرآن را مورد بحث قرار دهیم؛ تلاوت، قرائت، ویژگی های قرآن، اسما و صفات قرآن، اهداف قرآن، تحریف ناپذیری قرآن، اعجاز قرآن از دیگر مباحثی به شمار می رود که در این دانشنامه مورد بررسی قرار گرفته است./1323/پ202/ی

ارسال نظرات