۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۴۸۶۱۸۲

خبرهای کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

ثبت ۲۲ وقف جدید در کاشمر و 12 وقف در خلیل آباد طی سال جاری و تأکید استاندار خراسان رضوی بر حمایت از وقف علم و فناوری، عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام صادق خلیلی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه گفت: طی 11 ماه ابتدایی سال ۹۵،  ۲۲ وقف جدید در شهرستان کاشمر به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی این موقوفات یک میلیاردو ۱۰۰ میلیون تومان بوده است، افزود: نیت این واقفین مباحث قرآنی و آموزشی،  فعالیت های فرهنگی، بهداشتی و درمانی و مذهبی می باشد.

وی در ادامه به یکی از مهمترین  وقف های امسال که توسط واقف خیر اندیش، علی فرزین جهت استفاده مرکز بهداشت و پایگاه سلامت وقف شده است اشاره کرد.

رییس اداره اوقاف شهرستان کاشمر تصریح کرد:  تعداد وقف ها نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

لازم به ذکر است، نیازهای فرهنگی قرآنی، بهداشتی درمانی وخدماتی در سطح شهرستان با وقف مرتفع می شود.

تشرف کاروان انصار الولایت عراق به بارگاه ملکوتی شعیب سبزوار

کاروان پیاده انصار الولایت کربلا در ششمین سال تشرف به آستان سلطان توس در مسیر مشهد الرضا(ع) به زیارت بارگاه منور شعیب بن موسی(ع)سبزوار مشرف شدند.

این کاروان 65 نفره به سرپرستی عباس ابو احمد بعد عبور از  مرز مهران و شهرهای همدان، اراک، قم، تهران و شاهرود، ظهر امروز به آستان مقدس امامزاده شعیب(ع) سبزوار عرض ارادت کردند.

ابو احمد ضمن قدر دانی از استقبال بسیار خوب مردم از زائران، تصریح کرد: وجود امامزادگان در مسیر حرم مطهر رضوی، منشأ برکات مادی و معنوی ارزشمندی است و موجب ارتقاء معرفت و شناخت ما نسبت به اهل بیت(ع) می شوند.

لازم بذکر است، هیأت شاه حسینی سبزوار امشب پذیرای این کاروان پیاده بارگاه منور رضوی است و صبح فردا به سوی مشهد مقدس عازم می شوند.

بقعه متبرکه امامزاده شعیب(ع) به عنوان میقات الرضا ی سبزوار در 247 کیلومتری غرب حرم مطهر رضوی واقع شده است.

نهال نوپای وقف علم و فناوری نیاز به مراقبت و حمایت دارد

شانزدهمین نشست اعضای شبکه دانشگاه های خراسان رضوی با حضور علی رضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، روسای دانشگاه ها و مراکز علمی استان و حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در محل جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد.

در این نشست استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ما در هر جا به مردم مراجعه کردیم و از ظرفیت آنها بهره بردیم، موفقیت های چشمگیری را بدست آوردیم. گفت: سنت حسنه وقف یکی از زمینه هایی است که می توان از ظرفیت های مردمی بهره برد.

رشیدیان با اشاره به اینکه در حال حاضر وقف در استان خراسان رضوی به موضوعات خاصی محدود نمی شود، گفت: مدرسه سازی، ساخت درمانگاه و درمان بیماران و راه سازی از موضوعاتی که از طریق سنت حسنه وقف به مردم خدمات ارائه می شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه موضوع وقف علم و فناوری اقدام مبارکی است که در 93 کلید خورد، گفت: "وقف علم و فناوری به لطف و مدد الهی در استان خراسان رضوی در سال 93راه اندازی شد و این نهال نو پا نیاز به مراقبت و حمایت دارد.

رشیدیان اظهار کرد: وقف علم و فناوری را باید در مکان هایی که محل مراجعه مردم است وآنها خدمات علمی را به صورت ملموس درک می کنند ترویج شود.

وی تصریح کرد: با تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف علم و فناوری و جذب مشارکت های خیرین این نهال نو پا جان می گیرد و هر چه این موضوع گسترش یابد دست محققین و پژوهشگران و فعالان علم و فناوری برای انجام فعالیت ها باز تر می شود.

در ادامه حجت الاسلام ایزدی افزود: بارزترین نوع صدقات و انفاق، وقف است و موضوع وقف قبل از اینکه موضوعی اسلامی باشد موضوعی انسانی است و این سنت حسنه در کشورهای غیر اسلامی نیز وجود دارد.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان با بیان اینکه اگر موقوفات وجود نداشت دولت ها با مشکلات عدیده ای مواجهه می شدند، اظهار کرد: دایره خدمات وقف بسیار گسترده است و کمتر کسی است که از خدمات موقوفات بهره مند نشده باشد.

ایزدی با اشاره به توسعه روز افزون وقف در بعد از انقلاب، گفت: وقف در بعد از انقلاب توسعه فراوانی یافته به خصوص در 8 اخیر؛ به طوری که تعداد موقوفات جدید 8 سال اخیر با موقوفات جدید 30 سال ابتدای انقلاب برابری می کند.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد دفتر مشاوره وقف در اداره کل اوقاف استان، گفت: به برکت ایجاد این دفتر، زمینه های جدیدی برای ایجاد وقف های جدید از جمله وقف امر به معروف، وقف ایثار و شهادت، وقف علم و فناوری و ... به وجود آمده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف استان با اشاره به وقف علم و فناوری، گفت: با همکاری دفتر همکاری های علمی و امور نخبگان شهید فهمیده منطقه شمالشرق کشور و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان دبیر خانه وقف علم و فناوری افتتاح شد.

وی با تشریح اقدامات انجام شده در خصوص وقف علم و فناوری، گفت: ایجاد کمیته یاوران وقف با حضور 9 نفر از اشخاص حقوقی، برگزاری همایش استانی وقف علم و فناوری در سبزوار، برگزاری همایش ملی وقف علم و فناوری در مشهد، ایجاد موقوفه با نیت علم و فناوری به ارزش 800 میلیون ریال در سبزوار، ایجاد وقف جمعی علم و فناوری و انتشار 3000 برگ اوراق وقف جمعی علم و فناوری، فروش 2500 سهم از سهام موقوفه علم و فناوری به همت خیرین، تدوین کتاب وقف علم و فناوری از جمله فعالیت و اقدامات انجام شده در موضوع وقف علم و فناوری است.

ثبت دو وقف جدید در جغتای

حجت الاسلام حسین خانی، رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان جغتای گفت: همزمان با ایام فاطمیه دو وقف جدید به ارزش یک میلیاردو 25 میلیون ریال در ایام فاطمیه در این شهرستان ثبت شد.

وی افزود: فاطمه مختاری، واقف خیراندیش یک قطعه زمین به مساحت 125 متر و به ارزش 650 میلیون ریال جهت ساخت فاطمیه در روستای فراشیان شهرستان جغتای وقف کرد.

حجت الاسلام خانی اظهار کرد: 4ساعت آب و اراضی از روستای گفت به ارزش 600 میلیون ریال جهت مراسمات 14 معصوم (شهادت ، ولادت ائمه معصومین) علیهم السلام در روستای "گفت" شهرستان جغتای توسط واقف خیر اندیش غلامعلی کمالی نژاد به ثبت رسید.

رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان جغتای گفت: سنت حسنه وقف از مصادیق بارز احسان و خیرخواهی است که انسان در نتیجه تعالیم انبیای الهی آن را از گذشته های بسیار دور تاریخ به وجود آورده و در صحنه حیات انسانی به صورت پدیده های اجتماعی برای همه نسل ها به ودیعت نهاده است.

وی افزود: این سنت از حسنات موکد دینی و در زمره اعمال صالح باقیه است و از نظر اخلاقی بارزترین تجلی روحیه تعاون اجتماعی است.

حجت الاسلام حسین خانی خاطرنشان کرد: حقیقت این است که می توان سرمایه های عظیم وقف را نیز همانند دیگر سرمایه ها با رعایت همه جوانب وقف از جمله موازین، شرع و اهداف واقفان در فعالیت های تولیدی وخدماتی قرار داد و آن ها را از حالت رکود به حالت تحرک وپویایی هدایت کرد.

رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان جغتای گفت: توزیع عادلانه ثروت در بین همه قشرهای جامعه، کارآفرینی و اشتغال ، فقرزدایی از آثار عینی وقف در توسعه امور اقتصادی است.

ثبت ۱۲ وقف جدید در خلیل آباد در سال 95

علیرضا سبحانی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه خلیل آباد با اشاره به اهمیت فرهنگ وقف در جامعه اسلامی، بیان کرد: از ابتدای سال ۹۵ تاکنون ۱۲ وقف جدید در خلیل آباد به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی این موقوفات ۸۰۰میلیون تومان بوده است، افزود: بیش از ۸۰درصد موقوفات خلیل آباد به نیت عزاداری برای ائمه معصومین(ع) و نیز صرف توسعه و احداث مساجد و نرجسیه سطح شهرستان صورت گرفته است.

سبحانی با اشاره به اینکه وقف باید به روز باشد تا نیازهای روزجامعه را برطرف سازد، گفت: وقف های قرآنی، درمانی و بهداشتی و نیز خرید جهیزیه برای زوج های نیازمند باید بیشتر مورد توجه واقفان در این شهرستان قرار گیرد.

وی در ادامه به بزرگترین وقفی که امسال به ثبت رسیده است، اشاره و عنوان کرد: ۳ واحد تجاری در ۲ طبقه توسط واقفان نیک اندیش آقایان اصلاحی، کاظم نژاد، صفری و روشندل با نیت ساخت و هزینه های جاری مسجدجامع صاحب الزمان(عج) این شهرستان وقف شده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه خلیل آباد، گفت: امروز متاسفانه سطح توجه عمومی وقف های جدید و به روز در شهرستان پایین است و تعداد وقف های سال ۹۵ نسبت به سال گذشته کاهش یافته لذا خیرین و کسانی که توانایی مالی دارند باید به این مسأله بیشتر توجه کنند./930/303/ب2

ارسال نظرات