۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۴۸۶۲۵۳
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

اهل بیت بزرگترین مفسران قرآن کریم هستند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اهل بیت(ع) را بزرگترین مفسران قرآن کریم خواند و گفت: اگر ما فقط قرآن را در نظر بگیریم و اهل بیت(ع) را کنار بگذاریم گمراه می‌شویم زیرا قرآن کلیات را بیان کرده است و اهل‌بیت(ع) که مفسر قرآن هستند جزئیات را بیان می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی چهارشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد به آیه ۶ سوره مائده اشاره و اظهار داشت: خداوند در این آیه می‌فرمایند: «اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد چون به عزم نماز برخيزيد صورت و دست هایتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين هر دو پا مسح كنيد و اگر جنب‏ايد خود را پاك كنيد غسل نماييد و اگر بيمار يا در سفر بوديد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان نزديكى كرده‏ايد و آبى نيافتيد پس با خاك پاك تيمم كنيد و از آن به صورت و دست‌هايتان بكشيد خدا نمى‏خواهد بر شما تنگ بگيرد ليكن مى‏ خواهد شما را پاك و نعمتش را بر شما تمام گرداند باشد كه سپاس او بداريد».

وی در تفسیر این آیه، گفت: خداوند برای اینکه فردی دچار سختی نشود هنگام مریضی که آب برایش ضرر دارد و یا به آب دسترسی ندارد، تیمم را جایگزین تعیین کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی اضافه کرد: اگر آب کم باشد یا وقت برای گرفتن وضو یا غسل کم باشد و یا آب برای فرد ضرر داشته باشد خداوند تیمم بدل از غسل را به جای غسل و تیمم بدل از وضو را به جای وضو مشخص کرده‌ است.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه تیمم به خاکی که روی زمین بوده و پاک است و هم‌چنین ماسه و سنگ صحیح است، افزود: تیمم جانشینی برای وضو و غسل است که سبب می شود هم طهارت حفظ شود و هم ضرری متوجه انسان نشود.

وی ادامه داد: برخی وضو و غسل را تنها برای نظافت می‌دانند، در حالی که اینگونه نیست و  اگر برای این بود کسی که چند ساعت را در استخر شنا کرده و بعد بدن خود را با صابون شسته است نباید دوباره وضو بگیرد یا غسل بکند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی زدن دست‌ها به خاک و بعد دست کشیدن به صورت و پشت دست‌ها به ترتیب از دست راست و بعد دست چپ را از ترتیبات تیمم عنوان کرد.

وی غسل را اسم مصدر و به معنی اتمام کار شستن خواند و تصریح کرد: غسل جنابت در دو مورد نزدیکی با همسر و هم‌چنین خروج بی‌اختیار آب منی واجب است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: قرآن کتاب ادب است و در مورد هر چیزی با پوشش حرف می‌زند برای همین در مورد نزدیکی با همسر از لفظ لمستم النساء به معنی لمس کردن زنان استفاده می‌کند در حالی که مراد در این آیه همان نزدیکی با همسر است.

وی ادامه داد: برخی از علمای اهل سنت به خاطر  کلمه لمستم به معنی لمس کردن، هنگام وضو اگر مردی با زنش دست بدهد را وضوی او را باطل می‌دانند در حالی که شیعیان براساس روایات لمستم را به معنی نزدیکی با همسر می‌دانند که در این صورت وضو را باطل می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: اگر ما فقط قرآن را در نظر بگیریم و اهل بیت(ع) را کنار بگذاریم گمراه می‌شویم زیرا قرآن کلیات را بیان کرده است و اهل‌بیت(ع) که مفسر قرآن هستند جزئیات را بیان می‌کنند.

سلسله جلسات تفسر قرآن کریم هرشب با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./936/202/ب2

ارسال نظرات