۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۴۸۶۲۹۷
آیت الله سبحانی در پیامی تبین کرد؛

الگو سازی و اسوه محوری مهم ترین شاخصه تربیتی قرآن

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه هدف قرآن کریم هدایت انسان از طریق تربیت است، الگو سازی و اسوه محوری را مهم ترین شاخصه تربیتی قرآن عنوان کرد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم ظهر امروز در پیامی خطاب به یازدهمین جشنواره قرآن و عترت حوزه های علمیه خواهران که در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد، با بیان اینکه انسان قابلیت بالقوه ای برای بالفعل شدن و رسیدن به کمال دارد، گفت: برای این که این اسعتداد بالقوه در انسان تبدیل به بالفعل شود باید انسان را تربیت کرد و تربیت جز با حضور مربی ممکن نیست.

وی با بیان اینکه انسان همانند دانه میوه ای که نیاز به نور آفتاب، خاک و مراقبت دارد، نیاز به تربیت داشته و نظر قرآن کریم در مورد انسان این است که انسان توان کمال و ارتقاء معرفتی را دارد و برای رسیدن به این کمال معرفتی باید از قرآن کریم بهره جست؛ زیرا قرآن کریم مدل های مختلف تربیتی را به مربیان عرضه می کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرآن کریم اولین روش تربیتی را بیان حقایق عنوان می کند، ادامه داد: از منظر قرآن در راستای تربیت انسان امور خوب و امور منفی برای انسان بازگو شده و اگر کاری برای انسان مصلحت داشته انسان به آن دعوت شده و اگر ضرر انسان در آن بوده، قرآن کریم انسان را از انجام آن عمل باز داشته است که نمونه آن سخنان لقمان حکیم به فرزندش است.

آیت الله سبحانی با تأکید بر اینکه یکی از مهم ترین روش های تربیتی عمل به آموزه های تربیتی است، تصریح کرد: برای اینکه کسی را تربیت کنیم در ابتدا خود عامل به دستورات الهی باشیم زیرا زمانی که دیگران رفتار و عمل ما را مشاهده کنند؛ این عامل بودن در تربیت آنها اثر گذار خواهد بود به ویژه اگر بخواهیم فرزندان و دوستان خود را در مسیر هدایت قرار دهیم در وهله اول خود باید عامل به دستورات قرآن باشیم.

وی با بیان این که بهترین روش تربیتی در جامعه اسلامی معرفی الگو ها و الگو نشان دادن است، افزود: ارائه الگو در جامعه تأثیر بسیار زیادی داشته و اگر ما می خواهیم در جامعه اسلامی برای زنان الگو ارائه کنیم قرآن کریم بهترین الگو ها یعنی حضرت مریم(س) و حضرت آسیه (س) را معرفی کرده است.

استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم یادآور شد: قرآن کریم تنها به معرفی الگو های خوب اکتفا نکرده بلکه الگوهای بد را نیز معرفی کرده تا زنان سرانجام بد عهدی را نیز بدانند البته معرفی کردن همسر نوح و لوط به عنوان الگو بد در قرآن به معنای این نیست که این ها از نظر عفت و از نظر جنسی پاک نبودند، بلکه بزرگترین مشکل آن ها این بود که خبر از داخل خانه نبوت به بیرون منتشر می کردند./837/پ202/ی

ارسال نظرات