۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۴۰۵

نشست تخصصی کتاب ‌خوان قرآن ‌پژوهی برگزار شد

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نشست تخصصی کتاب ‌خوان با محوریت مطالعات قرآنی، قرآن ‌پژوهی و نهج البلاغه در دانشگاه قرآن و حدیث قم برگزار شد.
کتابخوان

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نشست کتاب خوان، تخصصی مطالعات قرآنی، قرآن پژوهی و نهج البلاغه با حضور حجت الاسلام والمسلمین جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی، حجت الاسلام والمسلمین بیات معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه و شماری از کتابداران و کارشناسان اداره کل در دانشگاه قرآن و حدیث تشکیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا حمادی پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با معرفی کتاب «روش تحقیق با تکیه بر علوم قرآن و حدیث» نوشته احمد پاکتچی؛ هدف اصلی نویسنده را ارائه روش تحقیق حقیقی در این کتاب عنوان کرد و گفت: بر همین اساس این کتاب در چهار فصل در مورد روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث به بحث پرداخته است. در فصل اول با عنوان «شکل‌گیری مفهوم جدید روش تحقیق» نگارنده ابتدا در مورد روند نامنظم میزان اختراعات پس از رنسانس، ایجاد زبان مشترک میان دانشمندان (روش‌شناسی) و فواید روش‌شناسی بحث نموده است.

این استاد دانشگاه سپس در مورد ارکان پژوهش، گونه‌های پژوهش، پژوهشهای تبیینی، پژوهشهای اکتشافی، پژوهش تاریخی، پژوهش مقایسه‌ای یا تطبیقی، پژوهش تحلیلی، روش مطالعات درجه اول، روش‌های سنتی، روش‌های نوین، روش مطالعات درجه دوم، ویژگی‌های قرآن کریم و حدیث توضیحاتی را بیان کرد. در فصل دوم نیز با عنوان «از دریافت تا روش» نگارنده پیرامون مراحل انجام یک پژوهش، الگوهای خودکار شده، روش‌های واکاوی و واسازی، فرق‌گذاری بین تبیین و توجیه بحث نموده است.

حمادی همچنین اظهار داشت: در فصل سوم «روش‌شناسی» پیرامون انواع مطالعه، مطالعه تاریخی، تاریخ اندیشه یا انگاره، گونه‌ های تحول در انگاره، تحولات کارکردی در ساختار، کارکردهای آشکار، عناصر آشکار، توسعه بر اساس الگوگیری، توسعه و تضییق بر اساس بازتعریف، مطالعه تطبیقی، مطالعه تطبیقی خرد، مطالعه تطبیقی کلان، تفاوت در ترکیب‌بندی و کارکردها، مقایسه تبارشناختی، تفاوت در تعلق به ساختاری بزرگ، مقایسه گونه‌شناختی، مطالعه تطبیقی متوازن، مطالعه تطبیقی نامتوازن، نامتوازن دو رکنی، نامتوازن چند رکنی، فاصله تاریخی میان ارکان، فاصله گفتمانی میان ارکان، مطالعه تحلیلی، معنای تحلیل، تقلیل‌گرایی، ویژگی عمومی روش‌های تحلیلی، تحلیل براساس جنسیت، تنوع روش‌های تحلیلی (براساس دانش زمینه‌ای)، تنوع روش‌های تحلیلی (براساس گونه مطالعه)، روابط جای‌شناختی و روابط تراکمی بحث شده است.  وی در پایان گفت: فصل چهارم نیز با عنوان «مراحل اجرایی پژوهش»؛ پیرامون یادداشت‌برداری، گونه‌های یادداشت، یادداشت اندیشه‌های شخصی، یادداشت‌های ارجاعی، فراوری منبع به عنوان اساس پژوهش و روند پرورش یک متن صحبت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین سروش پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با معرفی کتاب «چشمه خورشید» نوشته مصطفی دلشاد تهرانی با موضوع نهج البلاغه اظهار داشت: نهج البلاغه می تواند پاسخگوی خلاء های عمیق فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی و جوابگوی مسائل و مشکلات گوناگون مسلمانان و جوامع عصر حاکمیت شرک باشد .این دفتر در هشت بخش سامان یافته است. وی کتاب «چشمه خورشید» را برای آشنایی با نهج البلاغه عنوان کرد و گفت: نهج البلاغه بی تردید پس از قرآن کریم گرانقدرترین و ارزشمندترین میراث فرهنگی اسلام است که برای هدایت افراد و جامعه و همچنین شفای دردهای روحی بشر و راز هدایت اجتماعی و سیاسی بسیار سودمند و کاربردی است؛ وی سپس بیان کرد: بخش اول کتاب شناخت علی (ع)؛ بخش دوم نیز شناخت مؤلفان کلام امام علی (ع)؛ بخش سوم هم شناخت نهج البلاغه و منبع شناسی نهج البلاغه بخش چهارم است و بخش پنجم کتاب شناخت رابطه نهج البلاغه و قرآن می باشد در بخش ششم نیز صورت شناسی نهج البلاغه مورد بحث قرار گرفته است و بخش هفتم روش شناسی نهج البلاغه ؛ و بخش هشتم یعنی بخش پایانی در کتاب شناسی نهج البلاغه است.

حجت الاسلام والمسلمین حامد معرفت پژوهشگر و استاد دانشگاه کتاب «همگام با وحی» نوشته عبدالکریم بهجت پور را
اولین تفسیر شیعه به ترتیب نزول قرآن دانست و گفت: تا کنون 5 جلد از این تفسیر منشر شده که انتشار20 جلد از آن نیز پیش بینی شده است. در تفسیر همگام با وحی هدف این است که سوره‌ها و آیه‌ها به ترتیب نزولشان بر پیامبر اکرم(ص)، به جهت کشف تحول‌آفرینی‌ در جامعه معاصر نزول پدید آمده، تفسیر شوند. وی همچنین بیان کرد: مفسر کوشیده تا گام تحولی قرآن را نشان دهد و هر یک از این گامها، یکی از حلقههای برنامه جامع قرآن برای تحول مردم است. این استاد حوزه و دانشگاه ترکیب منظم این گامها را هدایت در مسیر تحول قرآن عنوان کرد و گفت: با این خط مشی ما با شیوه تحول آفرینی قرآن در عصر نزول آشنا میشویم. معرفت همچنین مطالعه و بررسی این گامها را شناخت مهندسی و سبک ارائه شده‌ قرآن از فرهنگ جامعه معاصر نزول دانست و افزود: دستیابی به مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی جوامع دیگر، مؤلفههای دیگری نیز میطلبد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین محمودی پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با معرفی کتاب «حکمت اصول سیاسی اسلام» نوشته علامه محمد تقی جعفری، اظهار داشت: این کتاب، ترجمه و تفسیر فرمان حضرت علی(ع) به مالک اشتر می باشد، که در حدود 600 صفحه به رشته تحریر درآمده و اصول سیاسی اسلام را با نگاه و دیدگاهی جامع ، مورد معرفی قرار داده است. وی همچنین بیان کرد: عناوین اصلی کتاب شامل:
مقدمه؛ ترجمه فرمان مبارک امیرالمومنین به مالک‌اشتر نخعی؛ سیاست‌؛ ضرورت اشتراک همه افراد جامعه در تنظیم حیات اجتماعی..؛ مبادی تحقیق در فرمان مبارک؛ دستور موکد امام به خودسازی مالک‌اشتر؛ صفات کمالیه انسانی زمامدار اسلامی در ارتباط با مردم جامعه و وظائف او؛ شرائط فقهی زمامدار از دیدگاه اسلام؛ حاکمیت خداوندی‌؛ تساوی مردم جامعه در فرمان مبارک امیرالمومنین‌؛ رابطه زمامدار اسلامی و مردم‌؛ طبقات مردم در جامعه (نهادها و سازمانها)؛ تحقیق و بررسی هر یک از طبقات (نهادها یا سازمانها)؛ صلح و اهمیت آن؛ زمامدار اسلامی باید به معاهده‌ای که حتی با دشمنان می‌بندد کاملا وفادار باشد و نیرنگ بازی و حیله‌گری برای نقض عهد به راه نیندازد؛ تحلیل سخنان امیرالمومنین درباره قوانین و اصول مربوط به تعهد است.

این استادحوزه و دانشگاه بازکاوی سیاست از دیدگاه اسلام و تحریر رئوس کشورداری عقلانی از منظر اسلام را با نظر به مدیریت انسانی ، عمده ترین مباحث این کتاب عنوان کرد و افزود: شمارش ویژگی های زمامدار اسلام و مقایسه پیش زمینه های تمدن اسلام برای زمامداری با دیگر تمدن ها، در این کتاب در حقیقت، نشان دهنده یک مطالعه تطبیقی جامع در سیاست شناسی ملل مختلف است .

حجت الاسلام والمسلمین امیرعطاءاله جباری مدیرکل کتابخانه ها در ادامه ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا س و امام خمینی ره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ضمن اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی و لزوم ورود کتاب به عنوان کالای اصلی در زندگی افراد؛ نشست های کتاب خوان را از این قبیل یاد کرد و گفت: تا کنون بیش از چندین هزار نشست کتاب خوان در سراسر کشور با هدف تحقق بخشیدن به منویات رهبر معظم انقلاب و با ابتکار علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شده است. وی همچنین بیان کرد: این اداره کل آمادگی دارد تا این نشست ها را ویژه دانشجویان و دیگر مراکز فرهنگی علمی به صورت عمومی و تخصصی برپا کند.

در پایان نیز توسط مدیرکل کتابخانه های عمومی از ارائه دهندگان تقدیر به عمل آمد./872/د102/ی

ارسال نظرات