۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۴۸۶۴۴۶
در «پویش ادبی مثل ماه» مطرح شد؛

راهکارهای تولید آثار کاربردی ویژه کودک و نوجوان

حجت الاسلام سبحانی نسب راهکارهای اساسی برای تولید یک اثر مطلوب در عرصه کودک و نوجوان را تشریح کرد.
علیرضا سبحانی نسب شعر و داستان کودک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا سبحانی نسب در نشست تخصصی نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان که عصر روز گذشته با همکاری پویش ادبی مثل ماه و انجمن نقد شعر قلم در مجموعه فرهنگی 313 جمکران برگزار شد، با اشاره به معیارهای یک کتاب خوب و کاربردی برای کودکان و نوجوانان گفت: برای اینکه یک کتاب خوب ارائه داده شود دو معیار وجود دارد که عبارت از «مهندسی محتوای قوی» و «معماری متن» هستند.

مهندسی محتوا و ارتباط آن با ایده

فعال عرصه نشر دینی به تبیین روش های «مهندسی محتوا» پرداخت و اظهار داشت: در این بخش اولین مبحثی که با آن روبه رو هستیم داشتن یک ایده خوب است؛ ایده باید متناسب با نیاز کودکان باشد و یک ساختار خوبی برای ایده اندیشیده شود.

وی ادامه داد: برای اینکه یک کتاب مورد استقبال کودکان قرار گیرد باید متنی زیبا و در عین حال پر محتوا داشته باشد و چون برای کودکان تصویر مهم است باید از یک گرافیک و تصویرگری خوبی برخوردار باشد.

حجت الاسلام سبحانی نسب با بیان اینکه اخیراً در عرصه گرافیک کتب نسبتاً خوبی ارائه داده می شود، عنوان کرد: خوشبختانه امروزه گرافیک و تصویرگری در حال پیشرفت است و هر چه می گذرد کیفیت کارهایشان بالاتر می رود.

فعال عرصه نشر دینی با اشاره به اینکه متن های تدوین شده برای کودکان از لحاظ ادبی آرام آرام در حال پیشرفت است، بیان داشت: هم اکنون ناشران، نویسندگان و ویراستارهای با تجربه ای داریم که نقش بسزایی را در تدوین متون ادبی ایفا می کنند.

دو نقطه ضعف جدی در آثار تولید شده برای کودک

وی با بیان اینکه «ساختار» و «ایده» دو ضعف جدی است در کتاب هایی که برای کودکان تدوین می شود، ابراز داشت: نوع کتبی که هم اکنون در دست ما است ایده های قدیمی را در شکلی جدید ارائه می دهد؛ این در حالی است که نیازهای کودکان ما خیلی بیشتر از این ایده هایی است که ما در دست داریم.

حجت الاسلام سبحانی نسب خاطرنشان کرد: گاهی مشاهده می شود یک کتاب به طور دقیق مهندسی نشده است؛ یعنی نوع ورود و تنظیم و اصل محتوای آن به آسانی فهمیده نمی شود یا به عبارت دیگر ساختار واحدی ندارد.

4 راهکار برای تولید آثار مطلوب

فعال عرصه نشر دینی به ارائه راهکارهایی برای ایجاد یک ایده راهبردی پرداخت و افزود: یکی از این راهکارها ایجاد ارتباط جدی و مستقیم با کودکان با نیت بازخوانی و رسیدن به ایده های جدید است؛ یعنی با کوذک رابطه برقرار کنیم تا ابتدا دغدغه او را بدانیم سپس بر آن محور تولید اثر کنیم.

وی ادامه داد: دومین راهکار این است که با محتواها و متن هایی از قبیل روایات و قرآن کریم ارتباط برقرار کنیم و ببینیم اینها چه راهی را برای تدوین کتب در عرصه کودکان پیش روی ما می نهند؛ این در حالی است که سومین راهکار در این زمینه نگاه به متن های بیرونی است چراکه گاهی مشاهده می شود کارهایی که در خارج انجام می شود.

حجت الاسلام سبحانی نسب یادآور شد: البته ناگفته نماند که کارهایی که در بیرون از کشور انجام می شود گاهی قابلیت ترجمه و نشر در کشور را دارا نیست؛ اما می توان از آنها در تدوین متون اسلامی در زمینه کودک الگو گرفت.

فعال عرصه نشر دینی در پایان سخنان خود، چهارمین راهکار برای نشر آثار کودکانه را تماشا و تحلیل فیلم های کودک معرفی کرد و گفت: باید دید کودکان کدام فیلم ها را بیشتر تماشا می کنند و بر اساس همان دغدغه به تولید آثار پرداخت.

آمار مطالعه در کشور ما کمتر از دو دقیقه در روز است

در ادامه این نشست یحیی علوی فرد با اشاره به مسأله نشر کتب در عرصه کودک اظهار داشت: با توجه به اینکه هم اکنون ما در دنیایی هستیم که کودکان علاقه چندانی به مطالعه کتاب ندارند و بیشتر به سوی لوازم دیجیتالی از قبیل موبایل، تلویزیون، انیمیشن و غیره سوق پیدا کرده اند؛ بابراین بزرگ ترین رسالت کتب کودک و نوجوان این است که آنها را به مطالع علاقه مند کند.

شاعر حوزوی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه در کشور ما آمار مطالعه روزانه زیر دو دقیقه است، این در حالی است که در کشور ترکیه این آمار تا حدود 58 دقیقه می رسد؛ این آمار نگران کننده است و باید در این زمینه تلاش های فراوانی شود تا کودکان به کتابخوانی علاقه پیدا کنند.

ذهنیت کودکان صحیح ساخته شود

همچنین خانم محمدی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه بزرگ ترها دیدگاه کودکان را نسبت به امور مختلف می سازند، عنوان کرد: ضرورت دارد قبل از هر کاری ابتدا ذهنیت کودکان بر اساس مبانی درست ساخته شود تا بتواند درک صحیحی از اعمال و رفتار دیگران داشته باشد و هنگام رویارویی با برخی الفاظ در قالب شعر احساس خوبی به او دست بدهد.

شادی را به کودکان هدیه دهیم

سیعده اصلاحی، شاعر کودک و نوجوان از دیگر مهمانان این نشست ادبی بود،

وی با بیان اینکه کودک دوستدار شادی است، بیان کرد: بزرگان باید سعی کنند غم های خود را وارد زندگی معصومانه آنان کودکان نکنند؛ کودکان شادی را می خواهند و این موضوع هنرمندی شاعرانه را می طلبد که با کودک با زبان خودش به سخن گفتن بپردازد نه اینکه شاعر تجربه های خود را که طی سال ها کسب کرده است در ابعاد کوچکتر برای آنها بیان کند.

این بانوی شاعر در پایان یادآور شد: شاعران کودک و نوجوان باید شعرهای خود را شاد بسرایند و کاری نکنند که شادی کودکان از بین برود.

گفتنی است، این نشست با مدیریت تقی متقی و جامد انتظام از شاعران و فعالان عرصه کودک و نوجوان و با حضور برخی شاعران این عرصه عصر روز گذشته در مجموعه فرهنگی 313 مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

شعرخوانی شاعران کودک و نوجوان از دیگر برنامه های جذاب این نشست صمیمی بود./841/پ201/س

 

ارسال نظرات