۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۴۸۶۶۶۱
رییس کمیسیون آموزش مجلس:

دانشگاه ها نباید پاتوق سیاسی احزاب شوند

زاهدی گفت: واقعیت تلخ این است که دولت یازدهم در انتصاب های مسؤولان در وزارت علوم و تحقیقات، همچنین وزارت آموزش و پرورش، سیاسی عمل کرده است؛ نباید دانشگاه ها پاتوق سیاسی احزاب شود.
محمد مهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمد مهدی زاهدی در نشست خبری ظهر امروز که در مجتمع مطبوعات اصفهان برگزار شد، گفت: استان کرمان در مسأله اقتصاد مقاومتی پیشتاز است.

رشد علمی کشور در دولت یازدهم با رکود مواجه شد

زاهدی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقای رشد علمی کشور، آیا آمارهایی که از سوی مرکز آمار داده می شود، خلاف تأکیدات رهبر انقلاب را اثبات می کند؟ عنوان کرد: اگر به کارنامه انقلاب اسلامی در زمینه پیشرفت علمی نگاه مختصری بیندازیم، متوجه سیر صعودی رشد علمی کشور خواهیم شد؛ برای مثال در دوران قبل از انقلاب 176 هزار دانشجو داشته ایم ولی در حال حاضر حدود 4 میلیون و هشتصد هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  اظهار کرد: همه پیشرفتهایی که در زمینه های مختلف برای کشورمان حاصل شده است، محصول اقتدار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه ای و فرا منطقه ای است؛ دوران نسخه نویسی آمریکا برای دست نشانده ای همچون اسرائیل و عُمال عربی سعودی به پایان رسیده است؛ البته این اقتدار سیاسی مؤلفه های زیادی دارد که مهم ترین مؤلفه آن، شخص ولی فقیه است که کشتی جمهوری اسلامی ایران را در طوفان های سهمگین به خوبی هدایت کردند.

وی با بیان این که بعد از انعقاد برجام رشد هسته ای کشور تا حدود زیادی محدود شده است، ادامه داد: ارتقای رشد علمی کشور از سال 2004 شروع شد و در سال 2007 به اوج خودش رسید، این سیر صعودی تا سال 2011 ادامه داشت ولی با شروع سال 2012 این سیر صعودی در نمودارهای ارگان های بین المللی حالت خطی به خودش گرفت و تا الان این رکود ادامه داشته است.

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان این که رتبه جمهوری اسلامی ایران در منطقه، پُر فراز و نشیب نبوده است ولی در میان کشورهای جهان با فزار و نشیب زیادی همراه بوده است، خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی دولت و مسؤولان کشور، کمک به ارتقای سطح علمی جامعه است.

دانشگاه ها پاتوق سیاسی احزاب شده است

زاهدی در پاسخ به این سؤال که دلیل این که دانشگاه ها و مکان های علمی آموزشی کشور تبدیل به پاتوق هایی جهت برگزاری کنسرت ها و رفت و آمدها سیاسیون شده است، چیست؟ اضافه کرد: واقعیت تلخ این است که دولت یازدهم در انتصاب های مسؤولان در وزارت علوم و تحقیقات، همچنین وزارت آموزش و پرورش، سیاسی عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با گرفتن آماری از رؤسای دانشگاه های مختلف کشور متوجه می شوید که این افراد علایق سیاسی زیادی دارند، به همین سبب مسائل علمی کشور در رده دوم نسبت به مسائل سیاسی از سوی این افراد قرار گرفته است و رشد علمی کشور با رکود زیادی مواجه شده است؛ نباید دانشگاه ها پاتوق سیاسی احزاب شود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال که پیشنهاد شما برای فراگیر شدن اقتصادی مقاومتی چیست؟ تشریح کرد: استان کرمان در پیشبرد و فراگیر کردن مسأله اقتصادی مقاومتی نسبت به دیگر استان ها پیشتاز است و می تواند الگوی خوبی برای دیگر استان ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: استاندار کرمان از تمام ظرفیت ها برای پیشبرد مسأله اقتصاد مقاومتی استفاده کرده است و امیدوارم در دولت آینده بتوانیم الگوهای مناسبی که در این استان به معرض اجرا گذاشته شده است را به بقیه استان ها بنمایانیم.

نظام آموزشی کشور به تحول جدی نیاز دارد

زاهدی در پاسخ به این سؤال که مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور چه راهکاریی را در معرض اجرا گذاشته است؟ تبیین کرد: مشکلات اقتصادی کشور در زمینه های مختلفی است؛ بیکاری جوانان، رکود، بی نظمی حاکم در بانک ها که منجر به اختلاس های چند هزار میلیاردی می شود، موضوع گمرک با مسائلی همچون واردات قاچاق، واردات بی رویه اجناسی که در کشور تولید می شود، از مسائلی است که دامنه زیادی دارد و مسلماً مجلس برای رفع آن ها برنامه های متعددی دارد.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که موجب مشکلات اقتصادی شده است، نظام آموزشی بیمار کشور است؛ نظام آموزشی کشور نیاز به تحول جدی دارد؛ نگاه به آموزش، باید نگاه مهارتی باشد و این مسأله در برنامه ششم توسعه تبیین شده است.

زاهدی گفت: ما باید به دنبال دانشگاه نسل چهارم باشیم؛ خروجی های دانشگاه نسل چهارم افرادی متعهد، کارآفرین، خلاق، نوآور و دانش بنیان هستند؛ چنین دانشگاهی می تواند به اجرای دقیق اقتصادی مقاومتی در کشور، کمک شایانی داشته باشد، همچنین در تولید علم به محصول پیشتاز باشد./867/پ202/ص

ارسال نظرات