۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۴۸۶۷۵۷
گفت وگوی رسا با حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد به مناسبت سالگرد دیدار با رهبری؛

«حوزه انقلابی» به مطالبه ای جدی تبدیل شده است/ دیدار با رهبری حیات دیگری به مجمع نمایندگان داد

رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه در آستانه سالگرد دیدار اعضای این مجمع با رهبر انقلاب در گفت وگو با رسا از تبدیل شدن «حوزه انقلابی» به مطالبه ای جدی در حوزه خبر داد.
حسینی نژاد حسینی نژاد حسینی نژاد

اشاره: 25 اسفند 94؛ روزی که پس از سیزده سال رییس و اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند،با هشدار صریح و جدی معظم له درباره خطر تضعیف حرکت و روحیه انقلابی گری در حوزه های علمیه همراه بود.

ایشان ضمن این که بر توسعه بینش انقلابی در حوزه های علمیه تاکید کردند، هشدار دادند: اگر حوزه قم انقلابی نماند نظام در معرض خطر انحراف قرار خواهد گرفت.

پس از این دیدار در حوزه علمیه قم تکاپویی برای پیگیری مطالبه رهبر معظم انقلاب انجام گرفت و نهادها و دستگاه های مختلف هر کدام به سهم خود گوشه ای از کار را به عهده گرفتند.

حوزه انقلابی، انقلابی ماندن حوزه، خطر انقلاب زدایی از حوزه و حوزه سکولار واژه هایی است که در یک سال گذشته بارها نقل محافل علمی و حوزوی قرار گرفته و تحلیل های زیادی در مورد آن مطرح شده است.

به همین مناسبت سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا همزمان با ایام سالگرد این دیدار به سراغ حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر حسینی نژاد رییس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم رفته و نظرات و دیدگاه های وی و همچنین عملکرد این مجمع در راستای پیگیری حوزه انقلابی و فرمایشات رهبری را جویا شده است.

وی از هم اندیشی و مشورت مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه با مراجع، اساتید، علما و بزرگان حوزه برای پیگیری مطالبه رهبر معظم انقلاب سخن می گوید و تاکید می کند که توسعه بینش انقلابی در حوزه با فریاد کشیدن و هیاهو محقق نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد از تشکیل کمیته و کارگروهی متشکل از مجمع نمایندگان و معاونان مرکز مدیریت حوزه و تصویب 39 راهکار اجرایی برای تحقق حوزه انقلابی خبر می دهد.

شرح کامل گفت وگوی تفصیلی خبرگزاری رسا با حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد که در محل ساختمان مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه انجام شد، تقدیم خوانندگان محترم رسا می شود.

رسا ـ با تشکر از وقتی که در اختیار خبرگزاری رسا گذاشتید؛ همانطور که مستحضرید 25 اسفندماه سالروز دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب با رهبر معظم انقلاب است به همین مناسبت ابتدا از حال و هوای آن دیدار که در آخرین روزهای سال 94 برگزار شد، برای ما بگویید.

بسم الله الرحمن الرحیم؛ بنده هم به سهم خودم از شما و مدیران محترم خبرگزاری رسا تشکر می کنم از این که این فرصت را برای گفت‌وگو فراهم کردید.

واقع قضیه این بود که رهبر معظم انقلاب با اعضای مجمع نمایندگان طلاب ملاقات هایی داشته اند و این چهارمین ملاقات اعضای مجمع بود که خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم، هرچند یک فاصله 13ساله ای از دیدار قبل پیش آمده بود و الحمدلله توفیق حاصل شد و سال گذشته در روز 25 اسفندماه این ملاقات صورت گرفت.

این اشتیاق و علاقه در بین نمایندگان و البته طلاب برای دیدار با رهبر معظم انقلاب همیشه بوده و هست و بویژه با توجه به رهنمودهایی که ایشان برای چشم انداز، آینده، وظایف حوزه دارند و نگرانی هایی که نسبت به حوزه مطرح می کنند این ملاقات ها را بیشتر مهم می کند و علاقه برای حضور در محضر ایشان برای طلاب دوچندان می شود.

اشتیاق بی حد نمایندگان طلاب برای دیدار با رهبر معظم انقلاب

به همین دلیل وقتی که خبر ملاقات به اعضای مجمع داده شد با این که 25 اسفندماه معمولا حوزه نیمه تعطیل است و طلاب به استان های خود می روند و بویژه این که 25 اسفندماه در ایام فاطمیه و تبلیغ طلاب بود، با این حال همه اعضا مشتاقانه و بی صبرانه آمدند و حتی برخی از دوستان از استان های خود به صورت مستقیم شبانه و با عجله خودشان را به این دیدار رساندند و بحمدلله ملاقات آبرومند و مهمی شد.

رهبر معظم انقلاب در این ملاقات صحبت های مهمی داشتند که همین بیانات توانست مجمع را با نشاط تر، انگیزه ها را بیشتر و اعضا را نسبت به وظایف خود حساس تر کند و با توجه به دغدغه هایی که رهبر معظم انقلاب دارند این دیدار باعث شد نمایندگان ما برای فالیت های آینده خود امید بیشتری به دست بیاورند و در یک جمله می توان گفت این دیدار حیات دیگری به مجمع نمایندگان داد و این حیات دوباره ثمراتی داشت که نه تنها مجمع بلکه دیگر نهادهای حوزوی هم یک جان و روح و نشاط جدیدی گرفتند و حرکت های بیشتری را صورت دادند.

رسا ـ نقطه ثقل سخنان رهبر معظم انقلاب در این دیدار روی چه مسائلی بود و ایشان بیشتر روی چه نکاتی تأکید داشتند؟

ما در سفری که خدمت رهبر معظم انقلاب در 25 اسفندماه سال 94 رسیدیم ایشان در صحبتی که شروع کردند ابتدا نقش مجمع نمایندگان طلاب را تبیین کردند و آن را مجلسی برآمده از حوزه و بدنه طلاب دانستند و گفتند من امروز گویا با 10ها هزار نفر حوزوی ملاقات دارم و از آنجایی که شما نماینده واقعی طلاب هستید، من امروز با کل حوزه دیدار دارم.

ایشان در آن دیدار جایگاه طلاب و فضلا و روحانیت و مرجعیت را برجسته کردند و گفتند اگر مرجعیت و طلاب و روحانیت نبودند و اگر طلاب نبودند که اطلاعیه و پیام های مرجعیت زمان یعنی امام را به گوش مردم در نقطه های دور کشور برسانند اصلا این انقلاب به ثمر نمی رسید و شما روحانیت هستید که مرجعیت را حمایت کردید تا انقلاب اسلامی به ثمر رسید، چراکه همه کلمات و فرمایشاتی که امام از پاریس و عراق می فرستاد توسط روحانیت به مردم منتقل می شد.

روحانیت رسانه واقعی پیام های انقلاب است

ایشان تأکید داشتند بعد از انقلاب مردم کمک کردند و حمایت کردند ولی رسانه واقعی پیام و رأی مرجعیت شما روحانیت بودید و هنوز هم این نقش را دارید که پیام دینی و وظیفه الهی مرجعیت را به نقاط کور کشور برسانید؛ ایشان فرمودند: این حوزه ای که این قدر اهمیت دارد یک انقلابی به وجود آورد که می خواست با تمام احکام و روش های دینی اداره شود و ما امروز گرچه نمی گوییم همه احکام آن اجرا شده است ولی اهداف این انقلاب همان دستوراتی است که پیامبر، قرآن، وحی و ائمه اطهار و رساله های عملیه ما می گوید که باید پیاده شود و اصلا وظیفه همین ها است.

تکیه فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر این بود که در تاریخ اولین بار است که بعد از صدها سال بعد از دوران حکومت حضرت علی(ع) یک حکومت اسلامی تحقق پیدا کرده است که این حکومت و این انقلاب به برکت اتحاد روحانیت با مرجعیت و مرجعیت با مردم بود؛ ایشان گفتند: هشداری که می دهیم این است که این روحیه انقلابی در شما بود که پیام مرجعیت را به مردم رساند و این پیوند قوی و انقلابی شما بود که این انقلاب را به وجود آورد، سلطنت دوهزار و 500 ساله شاهنشاهی را جمع کرد،  امید دشمنان داخلی و خارجی را نا امید کرد و به مردم جان تازه ای داد، بنابراین حفظ آن بسیار مهم است.

حفظ انقلاب منوط به حفظ روحیه انقلابی است

از مجموع سخنان رهبر معظم انقلاب این گونه برداشت می شود که حفظ انقلاب منوط به این است که همین روحیه انقلابی در روحانیت حفظ شود و با همان نشاط قبلی باقی بماند، چراکه در غیر این صورت اگر روحیه انقلابی تضعیف و تبدیل به بی تفاوتی شود و افراد وظیفه ها را به دوش افراد دیگر بیاندازند قطعا انقلاب آسیب خواهد دید و انقلاب که آسیب ببیند حکومت و نظام آسیب می بیند و زحماتی که بیش از 38 سال پیش کشیده شده از بین خواهد رفت.

در این صورت است که انقلاب به مرور در ذهن ها تبدیل به زندگی روزمرگی و حکومت داری کردن می شود و بعد ایشان فرمودند شما روحانیت هستید که باید به نظام، حکومت، وزرا و مجلس «بله» و «خیر» بگویید و اگر آنها نسبت به احکام اسلام و مسائل انقلاب خوب عمل می کنند از جانب حوزه و حوزویان تشویق و اگر هرجا انحرافی وجود دارد نسبت به آنها اخطار داده شود.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار روحیه انقلابی را یکی از اهداف انقلاب دانستند و خطاب به اعضای مجمع گفتند نباید این روحیه حتی ذره ای در بین مسؤولان نظام کمرنگ شود، چراکه اگر روحیه غیر انقلابی در عملکردها خودش را نشان دهد باعث بدبینی مردم به نظام و فاصله گرفتن مردم با نظام و بی تفاوتی آنها می شود و در این صورت تبلیغات دشمن در ذهن آنها تحقق پیدا می کند که انقلاب دینی ناکارآمد است و نمی تواند زندگی مردم را اداره کند، هرچند شعارهای خوبی دارد ولی اقتصاد، اشتغال و زندگی مردم را درست نمی کند.

 

شما اگر سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم تبریز در روز 29 بهمن ماه را دقت کرده باشید ایشان فرمودند دشمنان ما را مشغول به حرف هایی می کنند و می گویند همه گزینه ها روی میز است و برخی از داخلی ها نیز می گویند اگر برجام نبود جنگ می شد؛ جنگ کدام است؟ جنگ امروز نبرد اقتصادی و فرهنگی است که مدت ها است شروع شده است و اگر اقتصاد مملکت شکوفا نشود، اشتغال و مشکلات مردم حل نشود و جوان های ما احساس بیکاری داشته باشند این جنگ واقعی است و جنگ های نظامی تنها الفاظی است که دشمن به وسیله آن مسیر را منحرف می کند.

بنابراین می توانیم از مجموع سخنان رهبر معظم انقلاب این نکته را درک کنیم که انقلاب ما انقلابی است که روحانیت با همکاری مردم با رهبری مرجعیت دینی یعنی حضرت امام آن را شروع کردند و در صورتی می تواند ادامه پیدا کند که حوزه و روحانیت و مرجعیت در همان مسیر ثابت قدم باشند.

تأثیر انقلاب اسلامی ایران برکشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی

در حقیقت انقلاب اسلامی ما امروز به ثمر رسیده و بیش از گذشته حتی در کشورهای دیگر نیز امید و نشاطی ایجاد کرده و آنها نیز دارند راه ما را ادامه می دهند و جدای از کشورهای اسلامی از جمله عراق و سوریه و یمن، حتی روسیه هم احساس کرده که باید روی پای خود باشد و یا چین که در سازمان ملل اصلا وتو نمی کرد، امروز کمتر مصوبه ای است که یا چین و روسیه با هم یا به تنهایی وسط نیایند؛ این انقلاب به این کشورهای یاد داد که آمریکا و غرب آن قدر هم که بیان می شود شکست نا پذیر نیستند.

امروز انقلاب اسلامی ایران در تک تک خانه های کشور دیگر رفته است، بنابراین روحانیت که انقلاب کرده  و قدرت دین را دیده است، نباید کوتاه بیاید و این مسأله همان اخطاری است که در این جلسه به ما داده شد، این که انقلابی بودن حوزه و روحانیت جزو واجبات ضروری است و اگر نباشد انقلاب سست خواهد شد.

هیچگاه در تاریخ از یاد نمی بریم اصحاب پیامبر(ص) که در کنار ایشان نبرد کردند و اسلام را به پیروزی رساندند خودشان در بین شان سستی ایجاد شد و همین سستی ها بعد از رحلت پیامبر آن انحرافات را به وجود آورد، بنابراین نباید بگذاریم این تاریخ در انقلاب اسلامی ما تکرار شود.

رسا ـ بلافاصله بعد از این دیدار نهادهای حوزوی اقداماتی را در راستای لبیک گویی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب انجام دادند؛ مجمع نمایندگان به عنوان تنها نهاد انتخابی و برآمده از دل حوزه های علمیه و طلاب و فضلا چه اقداماتی را برای حفظ و تقویت روحیه انقلابی انجام داده است؟

رهبر معظم انقلاب در این ملاقات گفتند کاری که امروز من به شما مأموریت می دهم این است که باید حوزه انقلابی بماند و شما روحانیت هستید که باید خطر نفوذ دشمن در حوزه را متوجه باشید و البته این مسأله با های و هوی و فریاد حل نمی شود، بلکه فکر و اندیشه نیاز است تا راهکارهایی ایجاد شود که حوزه در واقع هم خودش از این نفوذ ها و سستی ها و آفت ها واکسینه شود و هم جامعه و نظام را حفظ کند.

الحمدلله خداوند توفیق داد در همان روزهای نخست جلسه هم فکری را با نمایندگان راه انداختیم و انصافا از دستورات رهبری صیانت شد و های و هویی نکردیم، چرا که رهبر معظم انقلاب معتقد بودند یکی از خطراتی که همواره انقلاب را آسیب زده است حرکت های تند و ناپخته و حساب نشده است که انقلاب را منحرف کرده است.

هم اندیشی مجمع با مراجع و مدیران ارشد حوزه

با توجه به این مسائل ما با احتیاط وارد شدیم و در مرحله نخست هم اندیشی کردیم و رسیدیم به اینکه ما خودمان به تنهایی نباید عهده دار فرمایشات آقا باشیم به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که بهترین کار این است که از مرکز مدیریت حوزه دعوت کنیم و حساسیت این ملاقات و حساسیت سخنان و پیام رهبر معظم انقلاب را به آنها برسانیم و از همین رو متن سخنان ایشان را به صورت کامل در اختیار آنها قرار دادیم و بعد از آن نیز خدمت چند نفر از مراجع عظام تقلید، مدیر محترم حوزه های علمیه، رییس و برخی از اعضای تأثیرگذار جامعه مدرسین، اعضای شورای عالی حوزه های علمیه رسیدیم و حساسیت کار را تبیین کردیم.

در نهایت تصمیم بر این شد که ابتدا باید یک تعریف هایی از حوزه انقلابی بیان شده و یک قوانین و مقررات بالادستی تصویب شود تا این قضیه با جرأت بیشتر ادامه پیدا کند و به مرور این قوانین و مقررات هم پیشگیری کند و هم بازدارنده باشد و هم به تدریج در حوزه اجرایی شود.

حوزه انقلابی؛ حوزه ای معتقد به مبانی اسلام ناب و ارکان انقلاب و ولایت مطلقه فقیه

در ادامه کارگروه مشترکی از مجمع نمایندگان طلاب و معاونان مدیریت حوزه های علمیه تشکیل شد و روی این اصول کار کردیم و نخستین کار این بود که تعریفی برای حوزه انقلابی بیان شود و از همین رو تعریفی با این محتوا تصویب شد که «حوزه انقلابی حوزه ای معتقد به مبانی اسلام ناب و ارکان انقلاب و نظام اسلامی و قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه، خط امام و رهبری مقام معظم رهبری و فعال و پیگیر در اجرا و تحقق مفاهیم ارزش ها و آرمان های انقلابی در سطح ملی و بین المللی است»

این تعریف در گذشته نبود و حتی قید مطلقه بودن ولایت فقیه در کمتر جایی آمده بود؛ این تعریف در کارگروه مشترک به تصویب رسید و بعد از آن هدف از کار نیز با این عنوان مصوب شد «حفظ، تقویت و بالندگی ارزش های انقلاب اسلامی و روحیه انقلابی در حوزه» و البته به عقیده ما ضرورت این کار این است که حوزه به عنوان بانی انقلاب و مهد نظام اسلامی  و نقشی که در حمایت و دفاع از نظام اسلامی و پیشگیری از انحراف دارد اصلی ترین نقش آفرین در جهان اسلام در مواجهه فکری و فرهنگی با دشمنان اسلام به شمار می رود.

بعد از این تعریف ها نزدیک به 20 بند برای بایدهای حوزه انقلابی تصویب شد که التزام قلبی و عملی به ولایت مطلقه فقیه، فعال و پرتلاش بودن در انجام وظایف ها، بصیر نسبت به جریانات سیاسی روز،  درک شرایط زمانه، معتقد به آرمان و اندیشه امام و رهبری، روحیه شجاعت، مردمی بودن و روحیه معنوی و ساده زیستی از جمله آنها است و نبایدهای حوزه انقلابی نیز تقریبا 16 بند است که از این میان می توان به تحجر، غرب زدگی، بی تفاوتی، رفتارهای گروهی و حزبی دور از وحدت، تفکر جدایی دین از سیاست، دور شدن حوزویان از مردم، عافیت طلبی، نگاه تک بعدی به دین و عدم توجه به ذی طلبگی اشاره کرد.

 

رسا ـ در مورد راهکارهای اجرایی و عملی که برای حوزه انقلابی تدوین و در شورای عالی حوزه تصویب شد و همچنین همایش های برگزار شده بیشتر برای خوانندگان رسا بفرمایید.

ما در مجمع نزدیک به 39 مورد راهکارهای اجرایی حوزه انقلابی تصویب کرده ایم؛ یعنی آن که حوزه بعد از فهم و درک بایدها و نبایدها چگونه می تواند اینها را اجرایی کند؟ که ایجاد رشته های تحصیلی بر اساس نیازهای نظام از جمله آنها است؛ ما امروز نباید مثل گذشته باشیم و به یک درس و بحث اکتفا کنیم بلکه حوزه باید بداند نیازهای نظام در بعد اقتصادی چیست؟ بانک ها به چه قوانینی نیاز دارند؟ و جامعه مدنی، قوه وقضاییه، شهرداری ها، حکومت، وزرات خانه ها به چه مقرراتی منطبق با اسلام نیاز دارند؟ و البته حوزه باید طبق آن برنامه ریزی کند.

لزوم ایجاد مواد درسی انقلاب و ولایت فقیه در حوزه

یکی دیگر از این 39 بند راهکار تقویت برنامه ماده درسی ولایت فقیه در حوزه بود به این معنا که حتما باید مواد درسی در ارتباط با انقلاب و ولایت فقیه جزو متون اصلی حوزه قرار بگیرد که طلبه لزوم انقلاب و مبانی ولایت فقیه را به راحتی هم خودش درک کند و هم بتواند برای دیگران اثبات کند؛ ما معتقدیم تاریخ انقلاب و نهضت های اسلامی باید جزو متون درسی باشد.

تربیت و انتخاب کادر علمی انقلاب برای مراکز حوزوی از جمله راهکارهایی است که ما ارائه داده ایم؛ حوزه باید برای نظام، برای شورای نگهبان، برای رهبری، قوه قضاییه نیروی انقلابی تربیت کند، چراکه تنها حوزه علمیه است که کار تخصصی دینی می کند و انقلاب ما نیز حرکتی دینی و الهی است.

اعتقاد ما این است که تربیت مدیران انقلابی نیاز امروز کشور ما است، هرچند روحانی نباشند و از این رو باید دانشکده ها یا مراکز هرچند به صورت موقت شکل بگیرد و حوزه مدیرانی انقلابی تربیت کند و حتی باید نگاه خود را فراملی کند، چرا که در گذشته نیز این مسأله وجود داشته است، همچنانکه سید نصر الله و شیخ زکزاکی در همین قم بوده اند و افرادی که امروز در جهان اسلام کاری می کنند در همین حوزه و در همین مکتب امام خمینی(ره) تحصیل کرده و تربیت شده اند.

ارائه الگوی زندگی اسلامی در حوزه انقلابی

ارائه الگوی زندگی اسلامی و انقلابی و اداره نظام اسلامی نیز از بندهای دیگر این مصوبه است به این توضیح که فقط لفظ اسلام کافی نیست، چراکه عربستان و اردن و پاکستان هم ادعای اجرای اسلام دارند ولی اسلام آنها یعنی این که اگر با آمریکا، با غرب و با صهیونیسم رابطه داشته باشی اشکالی ندارد در حالی که اسلام ضد استکبار است و اسلامی که جمهوری اسلامی ایران آورده و آرای 98 درصدی پشتوانه آن است انقلابی است که خود پیامبر آورده و همان اسلامی است که امام حسین(ع) برای آن مبارزه کرد.

امام حسین(ع) در آن دوران برای حفظ اسلام مقابل یزید قرار گرفت و یزید در زمان ما آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی است و ما نیز باید در همان مسیر باشیم و به جهان بگوییم ما همان اسلام را می خواهیم و انصاف هم همین است، چراکه انقلاب به دنبال مسأله جدیدی نیست؛ برخی تصور می کنند انقلاب اسلامی یک حرکت نو است، درحالی که این انقلاب دقیقا مسیر اهل بیت(ع) را دنبال می کند.

ما معتقدیم الان اگر خود اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) باشند همین راه را می رود که امام ما رفت، هرچند امام و رهبری و مراجع شاگردی و جانشینی امام زمان(عج) را می کنند و قدرت محدودی دارند ولی امام زمان(عج) با توجه به قدرتی که دارد حرکتی وسیع تر دارد و جهانی تر کار می کند.

این مصوبه به همراه تعریف ها، بایدها و نبایدها و همچنین راهکارهای حوزه انقلابی در شورای عالی حوزه نیز تصویب شد و به عنوان یک سند بالا دستی در اختیار همه مدیران حوزه ها قرار گرفت و کاری که مجمع می تواند بکند این است که نقش مطالبه گری داشته باشد و بررسی کند که متون درسی انقلابی و ولایت فقیه و تربیت مدیران و روحیه انقلابی چطور دنبال می شود.

 

تنها مجمع نمایندگان مورد خطاب حوزه انقلابی نیست

ما در مجمع گفتیم فقط ما مورد خطاب حضرت آقا نبودیم، به همین دلیل بعد از اینکه مصوبات به مدیران و بزرگان حوزه ابلاغ شد، یک همایش عمومی تحت عنوان حوزه انقلابی بایسته ها و راهکارها در فیضیه برپا شد و حضرت آیت الله نوری همدانی در آن همایش سخنرانی کردند و بعد آن نیز همایشی خود جامعه مدرسین برگزار کرد و بزرگان و مراجع حضور پیدا کردند.

بعد از اینکه بزرگان جلو افتادند و خواسته های رهبری را دنبال کردند، ما یک همایش برگزار و تأکید کردیم حوزه انقلابی باید پشتوانه علمی نظام باشد و برای بانک ها، برای مؤسسات، برای دولت فکر کند و در واقع قانونی که مسؤولان می خواهند تصویب کنند باید پشتوانه علمی دینی از حوزه داشته باشد.

بعد از ما مؤسسه امام خمینی(ره) ومراکز دیگری از استان های دیگر همایش هایی برگزار کردند و بنابر این است که هرماه حداقل یک همایش استانی یا ملی برگزار شود و به تدریج این روحیه ادامه پیدا کند و به شکر خدا امروز کمتر هفته ای داریم که در حوزه های علمیه شهرستان ها و در قم یک جلسه در مورد حوزه انقلابی برگزار نشده باشد و الحمدالله خواسته های معظم انقلاب در حال پیاده شدن هست و کاملا مراجع و مدیران حوزه از این مسأله استقبال کردند و جزو مطالبات آنها هم شده است.

بحث حوزه انقلابی و ضرورت آن امروز در حوزه نهادینه شده است ولی نباید توقع داشته باشیم این مسأله ای که رهبر معظم انقلاب خواسته اند یک روزه به ثمر نهایی برسد و طبیعی است همیشه در حرکت های تند آفت ها و آسیب ها زیاد است، بنابراین باید با ملایمت و همپا با شأن حوزه حرکت کرد، چراکه مراجع عظام تقلید احترام دارند و جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه حرمت خاص خود را دارند و وظیفه خود را انجام می دهند و ما نیز حرکت های خودمان را نسبت به بدنه حوزه و طلاب جوان ادامه می دهیم ولی به حمایت بیشتر رسانه های حوزوی نیاز داریم.

لزوم اطلاع رسانی صحیح در حوزه

اطلاع رسانی عمومی در بین حوزه لازم است چراکه بسیاری از آسیب هایی که متوجه طلاب می شود از عدم اطلاع است، ما باید از طرق مختلف ذهن طلاب را اصلاح کنیم و فکر کنیم در شبکه های مجازی چطور می توانیم نسبت به طلاب اطلاع رسانی کنیم؟ و از همین رو اخیرا سایتی طراحی کرده ایم تا هم به طلاب و هم نمایندگان کمک و یاری بدهیم.

الان در بین مدیران ارشد حوزه، اعضای جامعه مدرسین، شخص مدیر حوزه و شورای طرح و برنامه انگیزه ها برای  اضافه شدن متون درسی انقلابی زیاد است ولی طبیعی است برخی از متون نبوده و باید ایجاد شود و برخی کتبی که هست درسی و روشی نیست و قطعا یک مقدار آموزش ها و کمک هایی نیاز است ولی به حال این انگیزه در مدیران حوزه وجود دارد و همه از این بحث استقبال کرده اند و ما امیدواریم سال آینده بیش از امسال کارها را پیش ببریم.

به عقیده ما امسال مقدمه ای برای برنامه های آینده است و البته کارهای خوبی صورت گرفته که قوانین بالادستی نشانه آن است ولی در سال آینده طولی نخواهد کشید این روحیه در حوزه فراگیرتر می شود تا جایی که اگر کسانی انقلابی نباشند احساس کنند در حوزه جایگاهی ندارند؛ البته اکثر حوزویان روحیه انقلابی واقعی را دارند و کسانی که هم مقداری این روحیه را ندارند شاید از عدم توجیه باشد و این که حساسیت زمان را درک نکرده اند و یا از مسائل سیاسی اطلاعی ندارند یا تبلیغات بیگانه و کدورت های شخصی مانع آنها شده باشد.

رسا ـ اگر اجازه بدهید قدری هم به خود مجمع نمایندگان بیشتر بپردازیم؛ برخی طلاب مطرح می کنند خدمات مجمع نمایندگان برای شان ملموس نیست؛ آیا مجمع ابزاری برای خدمت رسانی به عهده دارد؛ به عقیده شما موانع خدمت رسانی چیست؟

در واقع مجمع نمایندگان مولود منشور روحانیت است که در سال 1368 حضرت امام راحل در آخرین فرمان خودشان صادر کردند و فلسفه و دلیلی که برای تأسیس و تشکیل مجمع آورده شده و در اساسنامه هم هست آن است که مجمع مشکلات طلاب را برای بزرگان حوزه بیان کند و دغدغه بزرگان و مراجع را به طلاب انتقال دهد.

مجمع نمایندگان طلاب باید نسبت به وحدت و روحیه انقلابی و نقش جوانان در حوزه تلاش کند و این ارتباط را حفظ کند و البته یکی از ظرفیت های مجمع همان طور که گفته شد، پرورش مدیران آینده حوزه است، همچنان که غالب افرادی که امروز در شورای عالی و جامعه مدرسین و نهادهای اصلی حوزوی مسؤولیت های بزرگی دارند روزی نماینده طلاب بوده اند، چراکه نمایندگان در کمیسیون ها و مجمع عمومی روش مدیریتی حوزه را یاد گرفته و تقریبا با همه قوانین آشنا می شوند.

نماینده طلاب دغدغه حل مشکلات دارد

معمولا افرادی برای نمایندگی طلاب رأی می آوردند که دغدغه خدمت دارند، در حالی که اکثر آنها فاضل، مدرس، مدیر، سخنرانان و نویسنده قوی هستند ولی دغدغه مردمی و حوزوی آنها طوری است که کاندیدا می شوند و بعد از رأی آوردن نیز طبیعی است که طلاب به آنها رجوع می کنند و نمایندگان وساطت کرده و مشکلات طلاب را به مدیران حوزه می رسانند و خیلی از اوقات با همین بیان کردن ها و پیگیری ها، مسائل درست می شود.

گاهی اوقات برخی از مشکلات حوزه به دلیل ضعف قانون و مصوبه است که نمایندگان طلاب موضوع را به شورای عالی و دیگر نهادها اطلاع داده و آنها مشکل را حل می کنند.

نقش مجمع یقینا خدمت رسانی است همچنانکه نهادهایی همچون مرکز خدمات حوزه که تشکیل شده که با پیشنهاد و پیگیری مجمع بوده است که امروز بالای 50 خدمت ارائه می دهد؛ همچنین نمایندگان، مشکلات طلاب را از نظر درسی و امتحانات به حداقل می رسانند و یا حداقل نزد مسؤولان حوزه بیان می کنند.

بخشی دیگری از فعالیت های اعضا، کارهایی است که خودشان به شخصه راه اندازی کرده اند مثل صندوق های قرض الحسنه و یا پیدا کردن خیری و یا مطرح کردن مشکلات با نماینده ولی فقیه در استان که خود همین مسائل گره گشایی های زیادی را کرده است، البته بسیاری از مشکلات مادی نیست، به عنوان نمونه طلبه ای یک مشاوره می خواهد و نماینده طلاب او را راهنمایی می کند و یا فردی برای ورود به حوزه دنبال مدرسه خوب می گردد که نماینده به او مدرسه خوب معرفی می کند و نامه ای برای پذیرش او به مدیر می دهد.

مجمع مرکزی مورد اعتماد در بین حوزویان

مجمع نمایندگان در امور و مسائلی که طلاب با مسائل درون حوزوی نیز سرو کار دارند گره گشایی خوبی دارد و خوشبختانه اعتماد خوبی نیز نسبت به این نهاد از سوی مراجع، نهادهای حوزه و طلاب وجود دارد.

گاهی اوقات می شود که طلبه ای مریض است و یا مشکلات خاصی دارد که مدیران حوزه در جریان نیستند، این نماینده پیگیری می کند و همین واسطه بودن و منتقل کردن، بسیاری از اوقات چاره ساز است؛ گاهی افراد برجسته در حوزه هستند و برخی مشکلات را دارند و کسی برای پیگیری نیست که نماینده طلاب با انگیزه ای که دارد وارد می شود.

به طور کلی نماینده، یک نیروی فعال دنبال کننده مشکلات طلاب است و برای او فرقی هم ندارد و برای حل هر مشکلی که احساس کند می تواند گامی بردارد به میدان می آید؛ طلبه می تواند در هر امری به نماینده مراجعه کرده و یا ارتباط مستقیم با او داشته باشد.

با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه یکی از فعالیت های اصلی مجمع ارتباط با تک تک طلاب و زدودن شبهاتی است که در ذهن آنها به وجود آمده، مجمع نمایندگان نزدیک به 202 نفر عضو دارد که مرتب جلسه دارند و در سال صدها جلسه عمومی و هزاران جلسه غیرعمومی برگزار می شود.

 

رسا ـ شما به عنوان رییس مجمع نمایندگان چه نمره ای به عملکرد مجمع در دوره هفتم که یکسال از آن بیشتر نمانده است، می دهید؟

به عقیده ما مجمع ظرفیت های بالایی دارد و هرچه به عمر جمع اضافه می شود احساس می کنیم کارایی آن بیشتر مشخص می شود و به نظر من در کشور مصداق این دستگاه وجود ندارد که جمعی از دل یک مرکز بزرگ علمی و دینی انتخاب شوند و مشکلات را رسیدگی کرده و مایه اطمینان باشند.

در این 27 سال تشکیل مجمع هر روز گام های جدی تری برداشته شده و در دوره اخیر نیز به گفته دیگران کاملا شکوفاتر شده است و بویژه بعد از دیدار با رهبر معظم انقلاب، وزن و برند و شاخصیت مجمع تغییر کرده و کمتر دستگاهی است که در بعد انقلابی بودن حوزه حرکتی بکند و مجمع را با خودش شریک  نکند.

احساس غرور نمایندگان از خدمت کردن به طلاب

امروز همه نهادهای حوزوی احساس می کنند مجمع، نماد انقلابی بودن حوزه است و این مسأله الحمدلله تحقق پیدا کرده است و نمایندگان احساس غرور می کنند و برای حفظ روحیه انقلابی جلسات و نشست های زیادی برگزار و مسؤلان را دعوت می کنند و برای حوزه انقلابی برنامه دارند و این روحیه ای در نمایندگان از سال گذشته به برکت این ملاقات زیاد شده است.

بنده احساس می کنم از ظرفیت های مجمع هنوز کمتر از 30 درصدش کشف شده و تا رسیدن به 100 فاصله زیادی است ولی به هرحال همین ریل گذاری که امروز شده است احساس می کنیم طولی نخواهد کشید که مجمع به جای خوب و جایگاه اصلی خودش خواهد رسید.

رسا ـ در پایان اگر توصیه، انتقاد یا پیشنهادی دارید بفرمایید.

ما تشکر می کنیم از دلسوزی و تلاش شما و این اطلاع رسانی صحیح در خبرگزاری رسا به طلاب؛ چراکه اطلاع رسانی درست رسالت بسیار مهمی است و با توجه به رسانه های بیگانه که نقش مفنی ایجاد می کنند رسانه هایی از جمله خبرگزاری رسا نقش مثبتی در حمایت از حوزه و انقلاب دارید و باید از شما تشکر کرد.

بنده احساس می کنم که لازم است دوستان طلاب و حوزویان بدانند که نمایندگان طلاب علاقه مند به آنها هستند و بنده شاهدم که نمایندگان تک به تک دلسوز طلاب شان هستند و بارها دیدم که چقدر کار طلاب را دنبال می کنند و بارها اتفاق افتاده که نماینده طلاب از مشکل خودش می گذرد تا گرهی از کار و مشکل طلبه باز شود؛ این روحیه واقعا ارزشمند و ستودنی است.

دلسوزی نماینده برای طلبه بیش از حد است که این موضوع  در کمتر قشری وجود دارد و بنده به عنوان رییس این مرکز گاهی احساس غرور می کنم که این افراد خوب و برجسته در بین نمایندگان هستند و خودشان را به آب و آتش می زنند تا از مشکلات طلاب گره کشایی کنند و البته این انگیزه زیاد و عینی بی شک لطف خدا است.

به طلاب عزیزم می گویم در انتخابات آینده مجمع که در بهمن یا اسفندماه سال آینده برگزار می شود با قدرت شرکت کنند و ایمان داشته باشند نمایندگان آنها در هیچ حرکتی کوتاهی نخواهند کرد.

در نهایت توصیه می کنم قدر این انقلاب را بدانیم، چراکه این انقلاب بوده که حوزه و روحانیت و جامعه مسلمان دینی و ایرانی ما را عزت داده است.

اسم و آوازه ایران به برکت انقلاب است

ما امروز اگر در دنیا اسم و آوازه ای داریم به برکت همین انقلاب است و به همین دلیل حفظ این انقلاب و دستاوردهای آن از خود انقلاب سخت تر است، چراکه پیش از انقلاب دشمن و دوست مشخص بودند ولی امروز دشمنان داخلی و شبکه های مجازی که خانواده ها را تهدید می کنند در کمین هستند، بنابراین باید تلاش کنیم اهدافی که برای آن اهداف انقلاب شده است به مرور از بین نرود و به دورانی نرسیم که خدایی ناکرده تنها اسمی از انقلاب بماند.

ما به عنوان بخشی از جامعه حوزوی از مسؤولان نیز انتظار داریم که کاری نکنند که فرمایشات رهبری و بزرگان نسبت به انقلابی ماندن، مسائل اقتصادی و اشتغال روی زمین بماند، چراکه در این صورت به مرور مردم خسته می شوند و آن وقت است که باید شاهد ناکارآمدی نظام اسلامی باشیم که همان خواسته دشمن است و خسرانی غیرقابل جبران به شمار می رود.

رسا ـ تشکر می کنیم از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

بنده هم از شما عزیزان و خبرگزاری رسا تشکر می کنم و برایتان آرزوی موفقیت دارم./1330/ز501/ج

گفت‌وگو از حسین عجمی و داود جعفری

 

ارسال نظرات