۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۴۸۶۷۹۳

شورای علوم اجتماعی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی تشکیل جلسه داد

جلسه شورای تخصصی علوم اجتماعی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی و نقد و مناظره با حضور اعضای این کرسی برگزار شد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه شورای تخصصی علوم اجتماعی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی و نقد و مناظره با حضور اعضای کرسی برگزار شد.

در این جلسه که به بررسی طرحنامه «نقدی بر نظریه کینگ (تشکیل دشت سرهای مقعر)» اختصاص داشت، ارائه دهنده این طرحنامه در شرح مختصر نقد خود گفت: کینگ یکی از محققان ژئومرفولوژی است که نحوه تشکیل گلاسی یا دشت سرها را تدوین و تبیین می‌نماید و این دشت‌ها به تعبیری آخرین مرحله دور جغرافیایی دیویس معادل است و برای ایجاد چنین چشم اندازهایی حرکات سفره‌ای موتور اصلی آن محسوب می‌شود وی بر این نکته تأکید دارد که دشت‌های مقعر (گلاسی) یک مجموعه ژئومرفولوژی (Geomorphology set) است که شامل اینسلبرگ، کنیک، دامنه مقعر و در نهایت به پلایا ختم می‌شود.

وی افزود: چنین چشم اندازهایی در واقع در دوره‌ای شکل می‌گیرد که زمین از هرگونه تحرکی آزاد بوده و به تعبیری در دوره آرامش چنین چشم اندازهایی رخ می‌دهد و اگر تحرکی در پوسته به وجود اید این فرآیند از مسیر اصلی خود باز مانده، ناهمواری‌های چند مرحله‌ای را به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: کینگ نظریه خود را تحت عنوان «حرکات سفره‌ای» بیان داشته و معتقد است دشت سرها نشان دهنده حاکمیت یک دوره طولانی فرسایش و حاکمیت سیستم فرسایشی آبی در اقلیم‌های دو فصلی است رخ می‌دهد.

این نویسنده اذعان کرد: نقد حاضر بر این مدعاست که ایجاد چشم‌اندازهای دشت سری منسوب به دو دره‌ای است که هیچ گونه حرکت زمین ساخت صورت نمی‌گیرد؛ حال آنکه براساس یک آزمون صحرایی درست برعکس این موضوع می‌توان به این نکته تأکید نمود که ایجاد گلاسی‌ها مشروط به وجود حرکات تکتونیکی آرام بوده و چنان چه منطقه از چنین حرکاتی محروم باشد هرگز چنین فرم‌هایی (دامنه‌های مقعر) شکل نمی‌گیرد. به عبارت دیگر فرآیند فرسایشی در مکان‌هایی که بدون حرکت زمین ساخت در دوره فرسایش صورت می‌گیرد منجر به ایجاد سطوح پلکانی می‌گردد و تنها و تنها در موردی که اینسلبرگ ها به صورت مستمر و تدریجی دارای حرکات بالا رو باشند گلاسی‌ها با دامنه‌ها مقعر به وجود می‌آیند.

بنا به این گزارش اعضای شورای تخصصی علوم اجتماعی پس از بحث و بررسی این طرحنامه مقرر کردند تا این نقد به دو استاد جهت ارزیابی اولیه و اعلام نظر جهت پذیرش و برگزاری پیش اجلاسیه یا ارجاع آن به صاحب طرح اعمال نظر کنند./998/د102/س

ارسال نظرات