دوره آموزشی «سبک زندگی در عصر رسانه» در شهرکرد برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، دانیال سمیعی، کارشناس رسانه، صبح امروز در جمع روحانیان مستقر این استان و در دوره آموزشی «سبک زندگی در عصر رسانه»، گفت: از نظر علم رسانه هیچ محتوایی نداریم که این محتوا بتواند حقیقت را انتقال دهد، هر محتوایی که از ذهن شخصی بیرون فرستاده شود، هیچ وقت ما به ازای ایده ذهنی شخص نیست یعنی هر چیزی که در ذهن شخص است وقتی تبدیل به هر پدیده عینی شود، تغییر می کند.
سمیعی با بیان اینکه حرف هایی که از رسانه ها منتشر می شود، با برداشتی که ما از آن حرف ها داریم کاملا متفاوت است، افزود: وقتی شخصی نقاشی می کند یا داستانی و شعری را بیان می کند و یا رمان چندین صفحه ای را می نویسد، هدفش فقط و فقط بیان یک جمله است.
وی ادامه داد: در رسانه به اندازه مخاطبان یک اثر، برداشت های متفاوت وجود دارد و مثلا در یک فیلم وقتی یک فیلم ساخته و منتشر شد، ایده و نظر کارگردان فیلم جایگاه خود را از دست می دهد و نقادان اندیشه کارگردان را دیگر قبول نمی کنند و فیلم هویت مستقلی پیدا می کند و کار گردان فقط می تواند بیان کند که من از ایجاد این فیلم این قصد را داشتم.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه بخشی از علم رسانه این است که ما تأثیر فیلم، تصویر و هر مطلبی که منتشر می شود را بیشتر کنیم، ابراز کرد: انتشار هر مطلبی در رسانه، در زمان های مختلف شیوه های متفاوتی دارد، زمانی رسانه منبر است، زمانی رادیو و تلوزیون، زمانی اینترنت و فضای مجازی و این هم پایدار نیست و هر زمانی تغییر خواهد کرد.
سمیعی گفت: علم رسانه بیان می کند که من به عنوان کسی که قصد انتشار مطلبی را دارم، اولا بفهمم که قصد انتشار و بیان چه چیزی را دارم و دوم اینکه من چه شیوه ای را می توانم طراحی کنم که این حرفم و مطلبم را دقیق تر بیان و مطرح کنم و سوم اینکه برای مخاطبان گوناگون چه محتوایی باید تولید شود، چون مخاطبان گوناگون برداشت های مختلفی دارند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: باید دانست معنای فضای مجازی چیست؟ فضای مجازی تنها فیس بوک، تلگرام و واتس آپ و دیگر شبکه های موبایلی نیست، فضای مجازی تنها اینترنت و ماهواره هم نیست، فضای مجازی تنها روی افرادی که در آن فضا وجود دارند تأثیر نمی گذارد و فضای مجازی تنها مشکل مردم ایران نیست.
وی با بیان اینکه فضای مجازی را می توان از چند مقوله تعریف کرد، گفت: در نخستین تعریف، فضای مجازی یک رسانه است، یک رسانه ای که در حال حاضر از تمام رسانه ها گستردگی بیشتر، اثر بخشی بیشتر، ضریب نفوذ بیشتر و مخاطب بیشتری دارد و باید دانست که مخاطب با گستردگی فرق دارد؛ گستردگی یعنی تعداد افراد بیشتری با این فضا در ارتباط هستند و مخاطب یعنی ساعت بیشتری با این فضا در ارتباط هستند.
سمیعی اظهار کرد: در تعریف دوم فضای مجازی باید گفت، این فضا مجموعه ای از ارتباطات انسانی است که بقیه ارتباطات انسانی را زیر سایه خودش تغییر می دهد و حفظ می کند؛ فضای مجازی یک حامل ارتباطی است که بر بقیه رسانه ها تأثیر می گذارد.
وی با اشاره به سومین تعریف فضای مجازی افزود: فضای مجازی یک فرهنگ است و برای کاربران خود فرهنگ تعریف می کند، شکل فکر کردن ما را محافظه کار می کند و افکار مردم را خنثی کرده است به این معنی که زمانی شخصی با دو ساعت کتاب خواندن دنیا حرف برای گفتن داشت، اما در عصر حاضر با چندین ساعت وقت گذاشتن در تلگرام وقتی از شخصی سؤال می پرسی چه خبر چیزی برای گفتن ندارد.
سمیعی گفت: مردم این زمانه به سندرم آرشیو گرایی دچار شده اند به این معنی که اگر فایل های صوتی یا متنی را در دست دیگری ببینند ذخیره می کنند و حتی یک بار هم آنها را نمی بینند و بعد از مدتی آنها را پاک می کنند و فضای مجازی ما را به این سمت می برد که رفتارمان با داده ها تغییر کرده و تأثیر داده ها کم شده است.
این کارشناس رسانه در ادامه، بازی های رایانه ای را مهم ترین و تأثیر گذار ترین رسانه در عصر حاضر دانست و افزود: این رسانه قوی ترین و پرسود ترین رسانه ای است که تا به حال بشر طراحی کرده است و بد ترین ضربه را به جامعه و بیشتر قشر جوان و نوجوان ما وارد می کند.
وی با بیان اینکه روحانیان ما باید در این عرصه با جدیت وارد شوند، گفت: حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار مجید مجیدی بیان کرد که حقیقتا پیامبر گرامی اسلام آخرین پیامبر است و پیامبر دیگری نخواهد آمد، اما اگر بنا باشد پیامبر دیگری بیاید معجزه اش دیگر کتاب نخواهد بود بلکه معجزه اش سینما است و این جمله، جمله ساده ای نیست.
سمیعی با بیان اینکه ما در ساخت فیلم و تولید محتوا در رسانه بسیار عقب هستیم، افزود: تمام دست اندرکاران سینمایی ما به اندازه افرادی که در ساخت یک فیلم هالیودی شرکت دارند، نیستند و باید دانست که در ساخت فیلم های هالیودی تنها هزار و ۲۰۰ نفر نیروی اداری دارد، هشتصد نفر روانشناس، متخصص علوم اجتماعی، متخصص رسانه و دیگر متخصصین زبده دارد و ما در عصر حاضر داریم با سینمایی آنها رقابت می کنیم.
این کارشناس رسانه تصریح کرد: در انجام کار فرهنگی باید مانند کاشت یک دانه درخت سیب صبوری کرد، یعنی نخست باید چند دانه را کاشت، پرورش داد، از آسیب ها حفظ کرد تا بعد از چند سال بتوانیم یک درخت کوچک سیب داشته باشیم و این غیر قابل قبول است که ما اثر کار فرهنگی را بخواهیم در عرض مدت دو ماه یا چند سال مشاهده کنیم.
سمیعی گفت: کار فرهنگی در حوزه رسانه نیاز به وقت، حوصله، محتوای مناسب و زمینه سازی های فراوان دیگر دارد و ما باید به کاری که انجام می دهیم و محتوایی که ارائه می دهیم، امید داشته باشیم و برای کار خودمان ارزش قائل شویم./202/9457/ب1