۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۴۸۷۱۵۳
حجت الاسلام ماندگاری:

لذت معارف دینی در اعتکاف به جوانان چشانده شود

حجت الاسلام ماندگاری گفت: اگر اعتکاف ما مسیر درستی را طی کند باید آمار تخلفات درجامعه پایین بیاید چراکه انسان در اعتکاف ارتباطات خودرا تنظیم می کند.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری عصر امروز در دوره توانمندسازی مدیران و مبلغان اعتکاف مشهد مقدس که در حسینیه شهدا برگزار شد، اعتکاف را فرصت ویژه ای برای مؤمنان دانست و اظهار کرد: به لطف خدا مراسم های اعتکاف در این سال ها یکی از حلقه های وعده گاه حزب الله و یاران ولایت بوده است.

این کارشناس مسائل مذهبی مراسم اعکاف را قطعه ای از پازل تجمع نیروهای حزب اللهی خواند و با اشاره به ضرورت ایجاد هماهنگی میان مناسبت های مذهبی خاطرنشان کرد: قطعات پازل تجمع نیروهای حزب اللهی باید به یکدیگر متصل شود که باید برای برگزاری هدفمند برنامه ها در ایام فاطمیه، ماه رمضان، اعتکاف، اربعین، راهیان نور و حتی احیای شب های جمعه برنامه ریزی کرد.

وی در تبیین عادی ترین نتایج گردهمایی مؤمنان، یادآور شد: این جمع شدن مؤمنان سبب ایجاد رعب در دل دشمن می شود و خودش به عنوان یکی از مصادیق آیه شریفه «و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه» است. امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر این گردهم آیی ها تأکید کرده اند و اگر فقط در فاصله مراسم های اربعین، فاصله دو اردوی راهیان نور یا فاصله دو اعتکاف یک بار چنین جمعی به وجود آید، اثر حداکثری نخواهد گذاشت.

حجت الاسلام ماندگاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم بهره گیری از فرصت های اعتکاف، گفت: از فرصت های خود مراسم اعتکاف باید نهایت استفاده را برد. برای نمونه امروز رهبری روی هیأت های اندیشه ورز اصرار دارند و می توان شروع آن را در همین مراسم اعتکاف قرار داد. اعتکاف فرصت خلوت با خود، خلوت با خدا و خلوت با عبادات است و همین دینی که می گوید رهبانیت در اسلام معنا ندارد، این فرصت فکر کردن را برای مؤمنان قرار داده است.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: اگر اعتکاف های ما مسیر درستی را طی کند باید آمار تخلفات در جامعه پایین بیاید چرا که انسان ها در اعتکاف ارتباطات خود را تنظیم می کنند و دوستان جدیدی برای خود بر می گزینند. یکی از فرصت های اعتکاف، فرصت دوستی با روحانیت است و سازمان تبلیغات و نهادهای فرهنگی باید همکاری کنند تا این ارتباط تقویت شود. هیچ اعتکافی نباید بدون حضور روحانی برگزار شود.

وی با بیان این که ارتباط انسان با معارف دینی به سه شکل «شنیدنی»، «دیدنی» و «چشیدنی» برقرار می شود، اعتکاف را فرصت مناسبی برای چشیدن معارف دینی دانست و افزود: ما آیات قرآن را شنیده ایم اما شهدا آن را چشیده اند. احساس می کنم اعتکاف هم ظرفیت چشاندن دارد و اگر برای نمونه در اعتکاف لذت بیداری سحر به جوانان چشانده شود، دیگر آن را رها نخواهند کرد. حضرت زهرا و حضرت زینب(س) این لذت را چشیده بودند که حتی در مصائب شان نیز آن را ترک نکردند.

حجت الاسلام ماندگاری در پایان گذشت از گناه، خطا و سخن مردم، تعلقات و جان را لازمه چشیدن معارف الهی خواند و گفت: انسان ابتدا باید از گناه و هوای نفس بگذرد. رهبر انقلاب در همین دیدار اخیر روی جمله شهید چیت سازیان تأکید کردند که اگر کسی به سیم خاردار نفس خود وصل باشد نمی تواند از سیم خاردار جبهه بگذرد./202/820/ب1

ارسال نظرات