۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۴۸۷۵۲۵

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

سنددارشدن موقوفه میلیاردی در مشهد، برگزاری مراسم یابود شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو در بقاع متبرکه و وقف درخت برای جهیزیه نوعروسان نیازمند عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف خراسان رضوی، حجت الاسلام محمد ذاکری، رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد گفت: با تلاش کارکنان اداره اوقاف ناحیه یک مشهد، یک قطعه زمین موقوفه به مساحت 877 متر مربع سند دار شد.

وی در ادامه افزود: این قطعه زمین در فاصله 50 متری حرم مطهر رضوی و در محدوده میدان بیت المقدس واقع شده است.

رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد مقدس با اشاره به موقعیت مکانی و ارزش بالای این موقوفه بیان کرد: با توجه به موقعیت بسیار مهم موقوفه مذکور و ارزش قابل توجه آن، در اولویت کار واحد ثبتی اداره اوقاف ناحیه یک مشهد قرار گرفته و سند مالکیت آن اخذ شد.

حجت الاسلام ذاکری در پایان ارزش این موقوفه را بیش از 800 میلیارد ریال عنوان کرد.

ثبت 8وقف جدید در درگز طی سال جاری

حجت الاسلام محمد ساجدیان، رییس اداره اوقاف شهرستان درگز  بیان داشت: 8 وقف جدید توسط واقفان خیر اندیش از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان درگز به ثبت رسیده است.

وی افزود: وقف با نیت امور خیریه در روستای خادمانلو، ساخت حسینیه در روستای پالکانلو و وقف زمین با نیت دفن اموات در روستای تیرگان از جمله وقف های ثبت شده درگز در سال جاری است.

ساجدیان با اشاره به ثبت 4 وقف جدید با نیت مساجد، وقف یک واحد تجاری با نیت صرف امور جاریه مسجد جامع درگز، ساخت سرویس بهداشتی در مسجد ریشخوار، توسعه آشپزخانه و ساخت حمام در مسجد روستای تیرگان را از دیگر موقوفات جدید شهرستان درگز در سال 95 عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به وقف جهت توسعه مسجد صاحب الزمان(عج) درگز، ارزش تقریبی موقوفات جدید این شهرستان  را  8 میلیارد ریال عنوان کرد.

لازم به ذکر است، وقف در زمینه کار آفرینی و اشتغال زایی جوانان از جمله نیاز های شهرستان درگز می باشد.

مراسم یابود شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو در بقاع متبرکه برگزار شد

حجت الاسلام محمد احمدزاده گفت: مراسم یادبود آتش نشانان شهید حادثه پلاسکو سه شنبه 24 اسفند ماه همزمان با نمازمغرب و عشاء مصادف با شب چهارشنبه آخر سال در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه استان خراسان رضوی برگزار شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به حوادث تاسف بار چهارشنبه سوری در روزهای پایانی سال، گفت: شایسته است شب چهارشنبه آخر سال جوانان و نوجوان از انجام فعالیت های خطرناک و ایجاد نا آرامی که باعث آسیب به مردم و خانواده های آنها می شود، خودداری نمایند.

یادآور می شود ساختمان پلاسکو در ۳۰ بهمن ماه دچار آتش سوزی شد و ساختمان آن به طور کامل فرو ریخت. دراین حادثه جمعی از آتش نشانان فداکار که برای نجات مردم به داخل ساختمان رفته بودند به فیض عظیم شهادت نائل آمدند.

موقوفه بی بی سکینه، تنها موقوفه شهرستان داورزن با نیت عزاداری ایام فاطمیه

محمد رضا محسن آبادی، رییس اداره اوقاف شهرستان  داورزن گفت: با وجود 648 موقوفه ثبت شده در داورزن تنها موقوفه بی بی سکینه به عزاداری ایام فاطمیه در این شهرستان اختصاص دارد.

وی افزود: موقوفه بی بی سکینه شامل آب و اراضی از موتور عمیق و قنات روستای کاهک است که در 19 آبان ماه 1392 با نیت اطعام و تعزیه داری حضرت زهرا(س) وقف شده است.

محسن آبادی خاطر نشان کرد: این موقوفه همزمان در سالروزشهادت حضرت زهرا(س) درجمع عزاداران فاطمی روستای کاهک شهرستان داورزن اجرای نیت می شود.

رییس اداره اوقاف داورزن در پایان گفت: سیره زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای همه ما باشد و باید به اجرای برنامه‌های فرهنگی برای ترویج فرهنگ فاطمی و وقف برای حضرت زهرا(س) توجه بیشتری شود.

وقف درخت برای جهیزیه نوعروسان نیازمند

به همت دفتر مشاوره وقف و کمیته یاوران وقف اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان داورزن، با بهره گیری از ظرفیت اقشار مختلف مردم متناسب با مقتضیات بومی هر منطقه و اقبال کشاورزان به کاشت درخت پسته، طرح وقف برای درختان پسته در شهرستان داورزن آغاز شده است.

تاکنون وقف 200 اصله درخت پسته توسط کشاورزان در روستاهای شهرآباد وچشام و دو اصله درخت گردو در روستاهای آبرود و مور به ثبت رسیده است.

150 اصله درخت پسته در روستای شهرآباد و 50 اصله درخت پسته در روستای چشام شهرستان داورزن وقف شده که نیات این موقوفات شامل تهیه جهیزیه برای نیازمندان، درمان بیماران، هزینه های عمرانی بقاع متبرکه و برگزاری جشن اعیاد شعبانیه است.

یک اصله درخت گردو توسط کارگر ساده روستای آبرود با نیت توسعه فرهنگ قرآنی و سیره اهل بیت(ع) همچنین یک اصله درخت گردو توسط شهید محمود موری در روستای مور با نیت سید الشهدا(ع) وقف شده است.

 هر ساله از محل درختان وقفی روستای شهرآباد، دو جهیزیه برای نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد شهرستان داورزن فراهم می شود.

وقف درخت نیز نوعی صدقه جاریه است که ریشه اش در دنیا و میوه اش در آخرت حاصل می شود./930/303/ب2

ارسال نظرات