۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۴۸۷۷۵۵
همزمان با ایام نوروز و مسافرت های نوروزی عنوان شد؛

توصیه آیت‌الله جوادی به مسافران نوروزی/ خودخواهی عامل تصادفات

حضرت آیت الله جوادی در توصیه به مسافران نوروزی، بعد از طرح مسئله آسيب‌شناسي دروني و بيروني انسان به مسئله پرهيز از غرور و خودخواهي تاکید كرد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت شروع ايام تعطيلات سال جديد و آغاز مسافرت‌هاي نوروزي هموطنان عزيز، گزيده‌اي از توصيه‌هاي حضرت آيت الله جوادي آملي به مسافران نوروزي را از نظر مي‌گذرانيم.

وی در ابتداي سخن بعد از طرح مسئله آسيب‌شناسي دروني و بيروني انسان به مسئله پرهيز از غرور و خودخواهي اشاره كرد و بيان داشت: نکته‌اي که هم مربوط به سفر و ایام نوروز است و هم خود ما هم و مربوط به تمام سال می شود، این است که ما بايد آسيب‌شناسي داشته باشيم و دشمن‌شناسي داشته باشيم، ما همه آسيب‌ها و دشمن‌هاي بيروني را و برون‌مرزي را به حساب مي‌آوريم و درصدد درمان آن هستيم، جاده را حساب مي‌کنيم، خودرو را حساب مي‌کنيم، قانون راهنمايي و رانندگي را حساب مي‌کنيم، سرعت مجاز و غير مجاز را حساب مي‌کنيم، حقّ تقدم را حساب مي‌کنيم ،همه اينها لازم است، اما اينها حدّاکثر بيست درصد يا ده درصد آسيب های جاده ای مربوط به اينها می باشد، هشتاد يا نود درصدش مربوط به دشمن داخلي است که آن شناخته‌شده نيست و آن غرور، خودخواهي ها، اینکه من بايد جلو بروم، کمالم در اين است که تند بروم و مواردی از این دست می باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: ما باید اين دشمن را بشناسیم، و اگر نشناختیم، صد درصد زيانبار است، چرا که او انسان را تحريک مي‌کند، مي‌گويد شما اين کار را بکن، حالا زود رفتي به کجا رسيدي؟! چطور شد؟! چه کسي مي‌گويد زود برو؟ عقل مي‌گويد يا هوس مي‌گويد؟ اينها که در جاده مي‌روند، اينها که حادثه‌سازند، همه‌شان خيال مي‌کنند حقّ تقدم دارند، اين طور نيست! بر فرض شما جلو رفتيد چه کمالي است؟ چه فضيلتي است؟ اينجا مگر المپياد رياضي است، شما اول بشويد؟!

وی ادامه داد: البته خودرو بايد ايمن باشد، جاده بايد خوب باشد، اما در همين جاده، همين خودرو، آدم‌هاي عاقل ساليان متمادي همين راه را رفتند بدون تصادف، الآن راننده‌هاي محترمي وجود دارند که در طول سي سال ممکن است يک تصادف نداشته باشند، يک راننده عقل‌مدار و خردمحور همين جاده را با همين اتومبيل بدون تصادف طي مي‌کند براي اينکه او دشمن دروني را شناخته و آن را مهار کرده است.

مفسر برجسته قرآن کریم سپس با اشاره به کلامی از امیرالمومنین علیه السلام، اظهار داشت: اين بيان نوراني علي‌بن‌ابي‌طالب (سلام الله عليه) است که فرمود: «الهويٰ شريک العميٰ» يک انسان نابينا اگر بخواهد پشت فرمان بنشيند، خطرش قطعي است؛ يک انسان هوسران و مغرور هم پشت فرمان بنشيند، همين است؛ بيان معصوم است که هواخواهي يک نحو کوري است و کور اگر پشت فرمان بنشيند، تصادف قطعي است. ما اين غرور و خودخواهي را، اين سفاهت را که خيال مي‌کنيم اگر کسي تند براند هنرمند است، يا به کمال رسيده،  تا اين را نشناسيم آن نود درصد خطرات را نمي‌شناسيم.

وی در پایان سخنانشان بر ضرورت شناخت دشمن دروني انسان  تاکید کردند و اذعان داشت: مسبّب اين تصادفات جز دشمن درون نيست، تمام مشکل در درون خود ماست، ما اگر واقعاً اين مشکل غرور و خودخواهي و اينها را حل کنيم، اگر واقعاً دشمن دروني را بشناسيم، نه تنها در نوروز، بلکه در کلّ سال محفوظيم؛ نه تنها در مسافرت، که در حضر هم محفوظيم؛ نه تنها در مسائل عادي اجتماعي، که در مسائل سیاسی و فرهنگی هم محفوظیم .

ــــــــــــــــــــــــــــ

منبع: ديدار با مسؤولان راهنمایی و رانندگی ـ اسفند91 / 917 / 101/ص

ارسال نظرات