۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۴۸۷۸۵۱
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر خبر داد؛

مشرف شدن 86 هزار حاجی به حج تمتع در سال آتی

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر گفت: در حج تمتع سال آتی 86 هزار حاجی به حج مشرف می‌شوند.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، امروز در نشست خبری با خبرنگاران درباره حج تمتع سال آتی با بیان اینکه انجام فریضه حج در دین اسلام امری واجب است، گفت: سال گذشته به علت فاجعه غم‌بار منا و مسجدالحرام مردم کشورمان از انجام مناسک حج محروم شدند.

وی افزود: امسال طی چند دور گفت‌وگو مذاکره با وزیر حج عربستان حدود 86 هزار حاجی به حج مشرف می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر عنوان کرد: در مذاکرات انجام شده آن چه مورد عنایت قرار گرفت خواسته‌های مردم و در راس آن رهبرمعظم انقلاب بود که طی گفتگویی دوستانه اکثر آن محقق شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره امنیت حجاج ایرانی اظهار داشت: مشکلات مطرح شد طی توافق نامه‌ای طرف مقابل عربستانی تضمین کرده که امنیت، کرامت، عزت و راحتی حجاج ایرانی را تا زمانی که در عربستان هستند برعهده بگیرد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم برائت از مشرکین و دعا، اظهار داشت: همه موارد در تفاهم نامه ذکر شده است افزون براینکه برگزاری این مراسم‌ها در محل سکونت حجاج ایرانی بلا مانع بوده اما درباره جزئیات آن در دور بعدی مذاکرات توافقاتی صورت خواهد گرفت تا از بروز برخی مشکلات جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر با اشاره به پرداخت دیه شهدای حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا، تصریح کرد: پرداخت دیه شهدای مسجدالحرام با توجه به قول پادشاه عربستان به صورت قطعی از سوی شرکت بن‌لادن طی دو مرحله به خانواده‌ها پرداخت خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: درباره شهدای منا به دلیل قطع شدن روابط دو کشور راهی برای پی‌گیری وجود نداشت اگر می‌خواستیم از محاکم بین‌المللی پیگیری کنیم پروسه پیچیده‌ای را در پی داشت.

وی ادامه داد: اخیرا طی قراردادی با یک وکیل عربستانی حقوق شهدای منا در حال پیگیری است و ما اعلام کردیم که از 800 نفر از حاضران در مکه مصاحبه شده و فیلم آنها موجود است و این فیلم ها در اختیار کمیته حقیقت یاب قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر افزود: براساس قائده فقهی اگر حادثه‌ای در مکان‌هایی مانند مسجد و حین طواف برای شخص رخ دهد و مقصری برای آن شناخته نشود پرداخت دیه آن با بیت المال است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر اضافه کرد: با تلاش‌های صورت گرفته قرار است از هر خانواده شهدای منا دونفر به حج اعزام شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه خیابان 204 که محل حادثه منا بود از سوی سعودی‌ها تعریض شده و قرار است هر کشوری طی یک زمان بندی مشخص در خیابان‌های منا حرکت کند، گفت: در داخل کشور نیز در زمینه امداد و نجات به حجاجی که توانایی لازم را داشته باشند، آموزش داده می‌شود.

وی درباره مجرمان فرودگاه جده، بیان داشت: آنها به چهار سال زندان، هزار ضربه شلاق و اخراج از محل کار محکوم شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر خاطرنشان کرد: در زمینه دست بندهای الکترونیک در سال آتی ما برنامه‌ای نداریم اما در دستور کار است که اطلاعات هویتی حجاج به همراه آنان باشد./807/201/ب1

ارسال نظرات