۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۴۸۸۲۵۷
قائم مقام مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد؛

ویژگی های حوزه انقلابی و انتظارات پیش رو/ حوزه های علمیه در اوج اعتلای خود قرار دارند

حجت‌الاسلام غفوری گفت: حوزه انقلابی یعنی حوزه ولایتمدار و وحدت مدار که هم حامی اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه و هم حامی ولی امر مسلمین حضرت آیت الله امام خامنه ای باشد.
حجت الاسلام حبیب الله غفوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله غفوری، قائم مقام مدیر حوزه های علمیه کشور پیش از خطبه های نخستین نماز جمعه سال 96 تهران به مناسبت سالروز تأسیس حوزه علمیه قم در سال 1301 شمسی به دست مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حائری سخنرانی کرد.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه افزود: سابقه حوزه علمیه قم به قرنها پیش، زمانی که جمعی از شیعیان و روات و محدثین مشهور به اشعریون در زمان حجاج از کوفه به قم هجرت کردند و اساس تشیع و روایتگری و نقل احادیث از ائمه طاهرین (ع) را در قم بنیان گذاشتند، بر می گردد.

رونق حوزه علمیه از دوران صفویه تا پیروزی انقلاب اسلامی

وی ادامه داد: حوزه علمیه قم در دوران صفویه، رونق پیدا کرد و جمعی از اساتید و طلاب در قم اجتماع داشتند و از جمله آن اساتید می توان به مرحوم صاحب قوانین و میرزای قمی و دیگران اشاره کرد که علوم دینی را به ویژه پس از رحلت حضرت فاطمه معصومه (س) رواج دادند.

حجت‌الاسلام غفوری گفت: نقطه اوج حوزه علمیه قم زمانی است که مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی پس از اینکه از کربلا و حوزه سامراء و شاگردی مرحوم میرزای شیرازی و سایر بزرگان به ایران باز می گردد و در سلطان آباد (اراک) حوزه علمیه تأسیس می کند، برای تأسیس حوزه علمیه از سوی علمای قم دعوت می شود.

وی اظهار داشت: زمان تأسیس حوزه علمیه قم از سوی مرحوم حاج شیخ مؤسس با روی کار آمدن رضاخان قلدر و آن دوران سیاه و استبداد عجیب و غریبی که خارجی ها به دست آن جلاد در کشور ما با نیت از بین بردن دین خدا به راه انداختند همزمان می شود.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه ابراز کرد: خدای متعال اراده می کند همان موقع در قم و با آن شرایط سخت استبدادی که پوشیدن لباس روحانیت و برگزاری مجالس اباعبدالله (ع) را ممنوع کردند، در مساجد را بستند و حجاب را برداشتند حوزه علمیه تأسیس شود و بعد از گذشت 57 سال از آن تاریخ دوران ستمشاهی برای همیشه به برکت همین حوزه علمیه منقرض و انقلابی با هویت اسلامی در کشور امام زمان (عج) تشکیل گردد.

وی گفت: خدا با این حوزه علمیه مقدسه ای که مرحوم حاج شیخ مؤسس در قم بنیان می گذارد بساط ستمشاهی را در این کشور برچیده وسرآغاز بیداری اسلامی در همه عالم شده و زمینه ای ایجاد می شود که همه عالم ندای اهل بیت (ع) و اباعبدالله الحسین (ع) را بشنود.

حوزه علمیه در اوج اعتلای خود

حجت‌الاسلام غفوری با بیان اینکه حوزه علمیه قم دوران متفاوتی را در سالیان پس از رحلت مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری سپری می کند، از دوران حضرت آیت‌الله بروجردی که حوزه علمیه توسعه پیدا می کند به عنوان اوج این دوران نام برد.

وی افزود: حوزه علمیه قم پس از انقلاب اسلامی و به برکت شهدای والامقام به یک حوزه علمیه کشوری تبدیل می شود که تمام حوزه های علمیه کشور خود را به حوزه علمیه قم مرتبط می کنند و شورای مدیریت با سفارش امام راحل و در ادامه شورای عالی حوزه های علمیه برای سیاستگذاری زیر نظر رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید شکل می گیرد.

این مقام مسؤول در حوزه علمیه همچنین ادامه داد: امروز به فضل الهی حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه کشور با حضور انسان های متعهد و جوانان مستعد و متدین و هزاران استاد فرهیخته دوران اوج اعتلای خود را سپری می کند.

وی با اشاره به انتظاراتی که جامعه از حوزه علمیه به طور کلی و به صورت خاص از حوزه علمیه قم دارد، گفت: انتظار جامعه از حوزه های علمیه همان انتظارات به حق مراجع تقلید به ویژه رهبر معظم انقلاب است که دلسوزانه مسائل حوزه های علمیه را کارشناسانه و با دقت نظر پیگیری می کنند.

استمرار انقلاب اسلامی در گرو شرایط حوزه های علمیه

حجت‌الاسلام غفوری با بیان اینکه حوزه علمیه زادگاه انقلاب اسلامی است که استمرار انقلاب اسلامی در گرو شرایط حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم است، یادآور شد: بیش از ششصد مدرسه علمیه در کشور تحت اشراف حوزه علمیه قم اداره می شود و طلاب علوم دینی در این مدارس مشغول تحصیل هستند.

انتظارات جامعه و رهبری از حوزه های علمیه

وی انتظار از حوزه های علمیه را ایفای نقش جدی و واقعی نسبت به جامعه اسلامی کشور و جامعه اسلامی در سطح بین الملل و جامعه بشری به طور کلی عنوان و تصریح کرد: این انتظار که حوزه علمیه پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه بشری امروز باشد و دل های تشنه ای که از سراسر عالم به دنبال درک حقیقت هستند را دریابد، انتظاری درست و به حق است.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه افزود: انتظار دیگری که مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب و دلسوزان جامعه دارند این است که حوزه علمیه روحیه انقلابی را حفظ و تقویت کند، تداوم و نشر دهد و حوزه علمیه قم همانطور که اساس انقلاب اسلامی از آنجا برخواست همچنان انقلابی بماند و منشأ نشر افکار انقلابی برای جهان بشریت باشد و همه مخاطبانش را سیراب کند.

ویژگی های حوزه انقلابی

وی تأکید کرد: حوزه انقلابی یعنی حوزه ای مسؤولیت شناس و مسؤولیت پذیر، مسؤولیت خودش را در برابر جامعه و در سطح ملی و بین المللی بشناسد و کرسی های شیعه شناسی دانشگاه های جهان را پر کند، پاسخگوی شبهات فراوانی که دشمنان نشر می دهند باشد و بتواند هدایت گری فرهنگی، دینی و سیاسی را به بهترین وجه انجام دهد.

حجت‌الاسلام غفوری با بیان اینکه حوزه انقلابی باید منشأ خدمات اجتماعی برای جامعه باشد، گفت: حوزه انقلابی یعنی حوزه ای دشمن شناس و دشمن ستیز که در برابر وسوسه ها و تحرکات دشمان با روشنگری، استدلال و استناد به کتاب و سنت بایستد و توطئه های آنها برای انحراف نسل جوان را خنثی کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ حوزه انقلابی یعنی حوزه ولایتمدار و وحدت مدار که هم حامی اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه و هم حامی ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله امام خامنه ای باشد.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه هم اکنون زمینه برای تحولات اساسی در نظام آموزشی حوزه های علمیه فراهم شده است، افزود: نظام آموزشی حوزه های علمیه مترقی ترین نظام آموزشی است به طوری که دانشگاه های معتبر دنیا از روش های حوزه های علمیه ما استفاده می کنند.

پذیرش حوزه علمیه با دقت و کیفیت انجام می شود

وی با اشاره به فرایند پذیرش حوزه های علمیه برای سال 97-96، اظهار داشت: استقبال جوانان برای تحصیل در مدارس حوزوی همواره بیش از ظرفیت حوزه ها است اما به دلیل جایگاه ویژه حوزه و اینکه تربیت شدگان حوزه باید در آینده هدایتگر جامعه شوند لذا پذیرش حوزه با دقت و کیفیت انجام می شود.

حجت‌الاسلام غفوری در پایان سخنان خود از امت متدین ایران اسلامی تقاضا کرد تا جوانان مستعد،  متدین و دارای زمینه تبدیل شدن به عالم متقی با بصیرت را به نام نویسی در حوزه های علمیه راهنمایی کنند تا پذیرش حوزه ها با کیفیت مطلوب تری نسبت به گذشته انجام گیرد.

وی تأکید کرد: انتظار خادمان حوزه علمیه از امت حزب الله آن است که نسبت به اداره حوزه های علمیه که یک مجموعه دینی و مستقل است از طریق موقوفات و وقف های جدید و ثلث اموال حمایت کنند تا بتوانند مدافع دین خدا و حقوق ملت در همه عرصه ها و صحنه ها باشند./920/پ201/ی

ارسال نظرات