۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۴۸۸۷۱۹
عضو هیأت‌رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

قانون بانکداری اسلامی منسوخ شده است

حسینی‌شاهرودی با اشاره به ناکارآمدی نظارت بانک مرکزی گفت: قانون بانکداری اسلامی منسوخ شده است.
حسینی‌شاهرودی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، سیدحسن حسینی‌شاهرودی اظهار کرد: با وجود سامانه‌های بسیار دقیق مالی، این سؤال بزرگ وجود دارد که چرا هنوز شاهد بروز مشکلاتی در سیستم بانکی کشور هستیم و یکی از دلایل آن بدون تردید، ناکارآمدی نظارت بانک مرکزی است.

وی تصریح کرد: قانون فعلی بانک مرکزی، قانون بانکداری اسلامی مصوب سال 62 بوده و 33 سال از عمرش می‌گذرد و منسوخ شده است.

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: این قانون در ابتدا و از زمان تصویب پنج ساله بوده است و باید بعد از پنج سال تثبیت یا اصلاح می‌شد؛ اما هیچ‌گونه اصلاحی در آن انجام نشده و دولت‌ها نیز هیچ انگیزه‌ای برای اصلاح آن نداشته‌اند.

حسینی‌شاهرودی با اشاره به اینکه برای بازنگری در این قانون، طرح بانکداری اسلامی در مجلس تهیه شده و در کمیسیون اقتصادی در دست بررسی است، افزود: در این طرح، بسیاری از موارد ازجمله اقتدار لازم برای حوزه نظارتی بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: باید دنبال علت باشیم؛ نه معلول و قبل از آنکه مؤسسه‌ای به‌صورت غیرمجاز تشکیل شده، گسترش پیدا کند، هزاران شعبه در کشور دایر و پول و سرمایه مردم را جمع‌آوری کند، باید در نطفه خفه شود.

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: قانون باید به قدری صراحت و قدرت اجرایی داشته باشد که هم بانک مرکزی، هم دستگاه‌های نظارتی و هم دستگاه قضایی هر کدام به‌تنهایی بتوانند برخورد لازم را با متخلف در بدو شروع و ایجاد فساد در حوزه اقتصادی داشته باشند./1325//102/خ

ارسال نظرات