۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۴۸۸۷۸۲
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

امنیت بزرگ ترین نعمت الهی برای ملت ایران است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: امروزه در نقطه کاملا پرآشوب و جنگی مثل خاورمیانه و با همسایگانی که به ظاهر ابراز دوستی می‌کنند، امنیت ایران اسلامی یک معجزه است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، به آیه ۱۱ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرمایند: «ای اهل ایمان نعمت خدا را بر خود یاد کنید زمانی که گروهی قصد کردند برای نابود کردنتان به شما شبیخون زنند، ولی خدا توطئه آنان را از شما باز داشت و از خدا پروا کنید و مومنان فقط باید بر خدا توکل کنند.»

وی در تفسیر این آیه اظهار کرد: در این آیه برخی از مفسران منظور از نعمت را صلح حدیبیه می‌دانند ولی برخی از علما، از جمله علامه طبابایی نعمت اشاره شده در این آیه را یک مسأله کلی خوانده که در تمام جنگ‌ها از سوی خداوند شامل حال مومنان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه انسان در همه حال باید نعمت‌های خداوند را یادآوری کرده و شکرگزار باشد، افزود: یاد کردن نعمت‌های الهی سبب تقویت روحیه فروتنی در انسان شده و فراموش کردن نعمت‌ها آدمی را به سوی طغیان و سرکشی هدایت می‌کند.

وی با اشاره با اینکه ما هم از نظر فردی و جمعی غرق در نعمت خدا هستیم، افزود: لطف خداوند از اوایل انقلاب تا به امروز شامل حال همه مردم ایران شده و در قضایای گوناگون مانند سفر امام خمینی(ره) از پاریس به ایران، هشت سال دفاع مقدس، فتنه دقیق و برنامه‌ریزی شده ۸۸ و زمان تحریم شاهد عنایت الهی بوده ایم.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: امروزه در نقطه کاملا پرآشوب و جنگی مثل خاورمیانه و با همسایگانی که به ظاهر ابراز دوستی می‌کنند، امنیت ایران اسلامی یک معجزه است.

وی تقوا و توکل به خدا را سبب موفقیت و سربلندی انسان در زندگی دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از انسان‌ها شاید در زبان به خدا توکل کرده و کارها را به او واگذار می‌کنند ولی در باطن باور ندارند که اگر امور به خدا سپرده شود، بهترین نتیجه را خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه تفسیر به آیه ۱۲ مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «خدا از بنی اسرائیل پیمان گرفت و از میان آنان ۱۲ سرپرست برانگیختیم تا هر یک عهده‌دار امور قبیله‌ای از قبایل بنی‌اسرائیل باشد و خدا به آنان فرموده یقینا من با شمایم، اگر نماز را به پا دارید و زکات بپردازید، به پیامبرانم ایمان آورید و آنان را تقویت کنید، برای جلب خشنودی خدا به نیازمندان وامی نیکو دهید مسلما گناهانتان را محو می‌کنیم، شما را در بهشت‌هایی که از زیر درختان آن نهرها جاری است در می‌آورم پس هر که از شما بعد از این کافر شود، یقینا راه راست را گم کرده است.»

وی در تفسیر این آیه اظهار داشت: در این آیه به پیمان گرفته شده از بنی‌اسرائیل در زمان حضرت موسی(ع) اشاره شده که آنان در آخر نقض پیمان کرده و خداوند نیز حکومتش را از آنان برداشت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: در واقع خداوند با یادآوری این جریان می‌خواهد به مسلمانان نیز بگوید هرگاه مومنان به پیمانی که با خدا بستند، وفادار باشند خداوند نیز به آنان کمک کرده و در همه حال یاریشان خواهد کرد ولی در صورت پیمان‌شکنی از درگاه الهی محروم می‌شوند.

وی دین را مجموعه‌ای از احکام دانست و تصریح کرد: احکام دین سلسله وار مانند زنجیر به هم متصل هستند و اگر به صورت ناقص به احکام عمل شود یا کوتاهی صورت بگیرد انسان در عمل به تمام احکام دچار مشکل می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه معیت الهی به دو صورت عمومی و خاص است، گفت: معیت عمومی خداوند شامل تمام افراد از کافر و مومن شده و معیت خاص خداوند مشمول افراد خاص مانند افراد نماز‌خوان، روزه‌ دار و ... است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان باید هم با خدا و هم با مردم ارتباط داشته باشد، تاکید کرد: نماز نماد ارتباط انسان با خدا و زکات نماد ارتباط انسان با مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین بر لزوم کمک مردم به دیگران تأکید کرد و گفت: زکات انفاق واجب و قرض‌الحسنه انفاق مستحبی است.

وی تصریح کرد: هرکس که خداوند پشتیبان او باشد نمی‌توان به زمین زد و خدا دست دشمنان او را کوتاه کرده و یار و یاورش در تمام زندگی خواهد بود.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./202/936/ب1

ارسال نظرات