۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۴۸۹۱۴۸
حجت الاسلام راشد یزدی:

فصل بهار بهانه ای برای تحول اساسی در اخلاق و رفتار است

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این که راه رشد و تعالی بداخلاقی و خشونت نیست، گفت: یکی از رهاوردهای فصل بهار ملایمت هوا است که باید بر اخلاق انسان ها تاثیر بگذارد و تحول اساسی ایجاد کند.
حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام کاظم راشد یزدی، استاد حوزه علمیه، امشب در حرم مطهر رضوی با بیان این که باید بر اساس شیرینی و تلخی های سال گذشته، زندگی روشن تری برای آینده خود بسازید، گفت: آینده و حال از گذشته مهمتر است و بر اساس بیان روانشناسان باید انسانها زندگی خود را طولا و عرضا یعنی کمی و کیفی رشد دهند.

ضرورت رشد کمی و کیفی زندگی با خوش  رفتاری و اخلاق شایسته

وی ادامه داد: آنچه از طول و عرض زندگی بشریت می کاهد، این است که انسان می نشیند و نسبت به گذشته زندگی خود مدام افسوس می خورد که چرا اتفاقات آنگونه ای اتفاق افتاد که نباید می شد و این عامل خسران در زندگی بشریت است.

تاسف بر گذشته؛ عامل تهدید کننده زندگی بشریت

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این که تاسف بر گذشته طول و عرض زندگی را کم می کند، تصریح کرد: بر اساس روایتی از امیرمومنان(ع) غم و غصه جسم انسان فانی را تجزیه می کند و وجود او را ذوب می کند که شایسته نیست؛ تاسف خوردن سبب حزن و کاهش طول و عرض  یعنی کمیت و کیفیت زندگی بشریت می شود و پیری زودرس را به همراه می آورد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که یخ ماهیتا آب است اما ظاهری متفاوت دارد، خاطر نشان کرد: باید انسانها علاج و چاره هر واقعه و رویدادی را پیش از آن بیاندیشند و این ناراحتی و اتفاقات پیرامونی خودمان ما را پیر می کند اما متوجه نیستیم.

ضرورت تحول درونی و انقلاب در زندگی و حیات انسانها

وی با بیان این که انسانها برای غم، اندوه، غصه و ناراحتی آفریده نشده اند، بیان کرد: بشریت برای انبساط خاطر، شادی، نشاط و خوشی آفریده شده اند و با تغییر لباس زندگی، ماشینی کردن سیستم حیات و با پروژه های ساختمانی نوین زندگی انسان تغییری  نمی کند چرا که راه تغییر حیات، تحول درونی هر یک از بشریت در مفهوم انقلاب است.

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این که آب، آتش، باران، اسلام، استحاله و انقلاب همه مطهر هستند، اظهار کرد: شرابی که تبدیل به سرکه شده ماهیت آن تغییر کرده و از حرام به حلال تبدیل شده که به معنای انقلاب است، در طول حیات و زندگی نیز باید ماهیت انسان ها و نوع اندیشیدن آنان تغییر کند که اگر در نوع نگاه بصیرت پیدا نکند به ذلت دچار می شوند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که بشریت نیز همچون تغییر شرایط جهان باید عوض شوند، گفت: عصبانیت لازمه تغییر ماهیتی بشریت است  امروز باید در فلسفه خلقت فصل بهار، رویش گیاهان و سرسبز، خرم و شاداب شدن جهان پیرامونی اندیشید.

فصل بهار؛ بهانه ای برای تحول اساسی در اخلاق و رفتار

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این که راه رشد و تعالی بداخلاقی، خشونت، سفتی، تلخی و تیزی نیست، بیان کرد: یکی از رهاورد های فصل بهار ملایمت هواست که باید بر اخلاق انسان ها تاثیر بگذارد و تحول اساسی ایجاد کند چرا که عصبانیت ضربات شدید روحی و جسمی را به دنبال دارد و می تواند سلامتی انسان را به کلی از میان ببرد که این نوع رفتار شایسته نیست.

وی با بیان این که با عصبانیت پس از 72 ساعت اثرات روحی و جسمی تان به حالت اول بازنمی گردد، گفت: این عصبانیت سلامت جسمی و روحیتان را تهدید می کند، بنابراین با آغاز سال تصمیم بر تحول در زندگی بگیرید و در این راستا ممارست کنید.

استاد حوزه علمیه راه درمان بی صبری را توجه به نعمات خداوند و اهمیت قائل شدن برای آنان در سراسر پهنه زندگی فانی دنیایی دانست و تصریح کرد: اگر بی صبری و عصبانیتتان را درمان کردید، زندگیتان به سمت و سوی نورانیت تغییر پیدا می کند.

حجت الاسلام راشد یزدی ادامه داد: اگر در خانه ای دو دل از یکدیگر رنجیده باشند در آن شب هر بلایی بر آن خانه نازل شد و هر رحمتی از جانب خداوند متعال دریغ شد، تنها باید خودتان را به سبب اعمال و رفتار خطاب خود ملامت کنید.

معصیت خداوند متعال، تیره و تار دیدن آینده جهان است

وی با بیان این که معصیت خداوند، تاریک دیدن آینده جهان و نجس کردن زندگی با بدرفتاری و بدخلقی است، گفت: خیال نکنید که می توانید مسائل را با بند کردن صدا و خشونت رفع کنید و تلاش کنید با خوش رفتاری مهر، عشق و محبت و رحمت خداوند متعال را در زندگیتان انتشار و اشاعه دهید و به نور خداوند متعال در ادامه خوش رفتاری خود ایمان داشته باشید./202/864/ب1

ارسال نظرات