۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۴۸۹۵۰۱

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

آخرین آمار داوطلبان انتخابات شوراها، تکذیب خبر انصراف 400 زائر تبریزی و حضور رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در جمع طلاب بناب از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سعید شبستری، رییس ستاد انتخابات استان آذربایجان شرقی آخرین آمار داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان را اعلام کرد و گفت: در پایان آخرین روز از مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی، 13 هزار و 936 نفر در سطح استان با مراجعه به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها نسبت به نام‌نویسی در این انتخابات اقدام کردند.

وی، شمار داوطلبان انتخابات شوراهای شهری را دو هزار و 428 نفر و داوطلبان انتخابات شوراهای روستایی را 11 هزار و 508 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد مجموع داوطلبان انتخابات شوراها نسبت به دوره چهارم تقریبا 10 درصد افزایش یافته است.

رییس ستاد انتخابات استان با بیان اینکه در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در استان آذربایجان شرقی، شش هزار و 781 نفر برای عضویت در شوراها انتخاب می‌شوند، گفت: در حوزه‌های شهری به طور متوسط برای هر کرسی شورا 7.35 و در حوزه‌های روستایی به ازای هر کرسی 1.79 داوطلب نام‌نویسی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شهر تبریز با 672 داوطلب برای 13 کرسی بیشترین تعداد ثبت‌نام کننده را در انتخابات دارد، افزود: شهرهای مرند، اهر، مراغه، سهند و هادی‌شهر به نسبت اعضای شوراهای شهری، بعد از شهر تبریز بیشترین ثبت‌نام کننده را دارند و شهرهای لیلان و زرنق نیز با 9 نفر داوطلب برای 5 کرسی دارای کمترین داوطلب هستند.

شبستری، تعداد بانوان ثبت‌نام کننده در این دوره از انتخابات شوراها در سطح استان را 411 نفر اعلام کرد و گفت: 267 نفر از این تعداد در حوزه‌های شهری و مابقی در حوزه‌های روستایی نام‌نویسی کرده‌اند و تعداد بانوان داوطلب نیز در این دوره نسبت به دوره قبل حدود 66 درصد افزایش یافته است.

وی در خصوص میانگین سنی داوطلبان انتخابات شوراها نیز گفت: یک‌هزار و 145 نفر از داوطلبان زیر 30 سال و 167 نفر بالای 75 سال سن دارند و بیشترین تعداد داوطلب نیز در محدوده سنی 36 تا 40 سال قرار دارند.

به گفته شبستری، 42 نفر از داوطلبان دارای تحصیلات حوزوی، 105 نفر دارای مدرک دکترا، 758 نفر فوق‌لیسانس، 2364 نفر لیسانس، 430 نفر فوق‌دیپلم، 1469 نفر دیپلم و 8768 نفر زیردیپلم هستند.

خبر انصراف 400 زائر تبریزی كذب است
امیر روحی، مدیر دفتر حج و زیارت استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: خبری در مورد انصراف 400 نفر از حجاج تبریزی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شده که این خبر کذب است. تا به این لحظه گزارشی در خصوص انصراف و یا فروش فیش حج زائران تبریزی به دستمان نرسیده و ما نیز مانند سایر هموطنان این خبر را در فضای مجازی بدون منبع موثق دیده ایم.

روحی با بیان اینکه مردم آذربایجان پیشه کهن در امور خیریه دارند و نیازی به مبلغ فیش حج برای تهیه جهیزیه به نوعروسان و یا امور خیریه ندارند، اظهار کرد: ارزش فیش حجاج در بانک ملی یک تا دو میلیون تومان است و نیازی به فروش آن جهت کار خیر نیست و بدون آن نیز مردم نسبت به بضاعت خود دستی در کار خیر دارند.

مدیر حج و زیارت آذربایجان شرقی با اشاره به نشر خبر انصراف حجاج یزدی در فضای مجازی، یادآور شد: دقیقا همان متن منتشر شده برای حجاج یزدی برای حجاج تبریزی منتشر شده است در حالی که وقتی موضوع حجاج یزدی دنبال شد در نهایت صحت این موضوع تکذیب شد و اصلا فیشی پس داده نشده و همچنین هیچ گونه تجهیزات پزشکی از طرف حجاج یزدی به بیمارستان اهدا نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: معنویات با روح و خون مردم ایرانی و مخصوصا مردمان خطه آذربایجان عجین شده است و این مردم هیچ گاه در کنار کارهای خداپسندانه امور معنوی و شرعی خود را کنار نمی زنند.

هیات نظارت، دوم اردیبهشت نتایج صلاحیت داوطلبان شوراها را اعلام می کند
سلمان خدادادی، رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی آذربایجان شرقی گفت: این هیات دوم اردیبهشت ماه نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان را از طریق فرمانداری ها به خود نامزدها اعلام می کند.

خدادادی با بیان اینکه صلاحیت داوطلبان با جدیت بررسی خواهد شد، افزود: شوراها به عنوان پارلمان محلی نماد واقعی مردم سالاری دینی هستند که مردم از این طریق می توانند در مدیریت شهرها و روستاهای خود نقش آفرین باشند که بر این اساس صلاحیت آنها باید با دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

وی، مدت زمان اعلام نهایی استعلام نامزدها از مراجع چهارگانه شامل قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال به هیات های اجرایی را 16 فروردین ماه اعلام و اظهار کرد: 17 فروردین رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در هیات های اجرایی آغاز خواهد شد.

خدادادی گفت: طبق جدول زمان بندی انتخابات شوراها، نتایج بررسی هیات های اجرایی روز 24 فروردین به هیات های نظارت اعلام خواهد شد که این مهم از 25 الی30 فروردین ماه صورت می گیرد و اول اردیبهشت ماه نتایج به هیات های اجرایی اعلام می شود.

وی ادامه داد: طبق قانون انتخابات، سوم لغایت ششم اردیبهشت داوطلبان معترض به رد صلاحیت ها، می توانند به هیات عالی نظارت استان مراجعه کنند و هیات عالی نظارت استان از هفتم اردیبهشت به مدت ده روز به شکایت داوطلبان رسیدگی خواهد کرد و در نهایت اسامی داوطلبان از تاریخ 18 تا 20 اردیبهشت ماه توسط فرمانداران تهیه و منتشر می شود.

حضور رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در جمع طلاب بناب
حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در جمع استادان، طلاب و روحانیان حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهر بناب، با بیان اینکه دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران روز به روز بیشتر می شود، گفت: این موضوع پس از برجام نه تنها کاهش نیافت بلکه گسترده تر و ابعاد آن پیچیده تر هم شد.

وی افزود: واقعیت این است که مساله اصلی آمریکا با ایران در اساس موضوع هسته ای نیست بلکه مشکل اصلی برای آمریکا موجودیت جمهوری اسلامی ایران است و آنها با اصل نظام اسلامی مشکل دارند نه با اقدام و رفتارهای جمهوری اسلامی. به همین خاطر است که در طول 37 سال گذشته هر رئیس جمهوری که در آمریکا بر مسند قدرت قرار گرفته، خصومت های خود را علیه جمهوری اسلامی ایران قوت داده و تشدید کرده است./303/935/ب1

ارسال نظرات