۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۸۴۴

راه موفقیت در آموزه های اهل بیت

رسول خدا(ص) می فرمایند: «ابن مسعود! هرگاه خواستی کاری کنی از روی دانش و خرد باشد و از کار بدون تدبر و دانش بپرهیز، چراکه خدای جلیل می فرماید: «در سوگندهای خود مانند آن زن نباشید که بافته اش را پس از آنکه محکم می کرد از هم می گسست.»
موفقیت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، قرآن کریم و احادیث، انسان ها را به تفکر فراخوانده اند. در قرآن، اندیشیدن از اوصاف خردمندان به شمار آمده است.

رسول خدا(ص) می فرمایند: «ای ابن مسعود! هرگاه خواستی کاری کنی از روی دانش و خرد باشد و از کار بدون تدبر و دانش بپرهیز، چراکه خدای جلیل می فرماید: «در سوگندهای خود مانند آن زن نباشید که بافته اش را پس از آنکه محکم می کرد از هم می گسست و رشته رشته می کرد».

همچنین می فرمایند: «دو رکعت نماز سبک با تدبر از نماز در تمام شب بهتر است.» و باز می فرمایند: «نشانه خردمند این است که هرگاه خواست سخن بگوید تدبر می کند؛ اگر مفید بود سخن می گوید و سود می برد و اگر زیانبار بود خاموش می شود و در امان و سلامت می ماند».

به فرموده امام صادق(ع): «فردی نزد رسول خدا(ص) آمد و عرض کرد: ای رسول خدا! توصیه و سفارشی به من کن. آن حضرت(ص) سه بار از او پرسید: «اگر سفارشی کنم انجام می دهی؟» آن شخص در هر سه بار پاسخ داد: آری، ای رسول خدا! حضرت رسول(ص) فرمودند: «به تو سفارش می کنم که هرگاه خواستی کاری انجام دهی درباره سرانجام آن تدبر کن؛ اگر مایه رشد و هدایت بود انجام بده و اگر مایه گمراهی بود از آن بپرهیز».

امیرالمومنین(ع) فرمودند: «آگاه باشید! عبادتی که در آن تفکر نباشد سودی ندارد»؛ و نیز می فرمایند: «آگاه باشید! اگر در قرائت قرآن تدبر نباشد سودی ندارد»، همچنین آن حضرت(ع) در وصیت به محمد بن حنیفه فرموده اند: «هر کس در کارها بدون توجه به فرجام آن وارد شود خود را در معرض رخدادهای بسیار زشت و ناپسند قرار می دهد و تدبیر پیش از عمل تو را از پشیمانی ایمنی می بخشد».

ابن کوّاه، از امیرالمومنین(ع) درباره ویژگی های اسلام پرسید. آن حضرت(ع) فرمودند: «خدای متعالی اسلام را تشریع کرد و آن را پوششی برای عاقبت اندیشان و (سبب) فهم تیزبینان قرار داد»؛ نیز فرمودند: «برترین عبادت اندیشیدن مداوم درباره خدا و قدرت اوست.»

امام رضا(ع) نیز می فرمایند: «عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست. عبادت واقعی، تفکر در کار خدای جلیل است».

 

تدبر و تدبیر در امور

رسول خدا(ص) به شخصی فرمودند: «سفارش می کنم هر گاه خواستی کاری انجام دهی به سرانجام آن بیندیش؛  اگر مایه رشد بود آن را انجام بده و اگر مایه فساد و تباهی بود آن را رها کن.» همچنین آن حضرت(ص) می فرمایند: «خدای متعال دوست دارد هر یک از شما وقتی کاری می کند آن کار را محکم و استوار سازد.» امیرمومنان(ع) نیز می فرماید: «استواری زندگی به برنامه ریزی نیکو و سنجه آن دوراندیشی نیکوست».

امام صادق(ع) فرموده اند: «سه چیز فرد را از دستیابی به مقامات عالی باز می دارد: کوتاهی همت، کم تدبیری (چاره جویی) و ناتوانی در اندیشه»؛ نیز درباره تدبیر سلمان فارسی می فرمایند: «او هزینه یک سال را از درآمدش جدا می کرد تا درآمد سال بعد فرا رسد».

امام جواد(ع) فرموده اند: «فاش کردن چیزی پیش از استحکام آن باعث فسادش می گردد»./1325//102/خ

ارسال نظرات