۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۴۹۰۱۶۶

چطورهزینه‌های جاری خانواده را مدیریت کنیم؟

بدون تردید از نظر همه صاحب‌نظران علم اقتصاد در هزینه‌های جاری خانواده مهم‌ترین بخش که بیشترین هزینه را به خود اختصاص می‌دهد و زندگی را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند چشم و هم چشمی است.
مدیریت اقتصاد خانواده

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، اقتصاد و اضلاع متفاوت آن از مبانی ذاتی در نیازهای بشر است. به‌ویژه بشر امروز که در یک دنیای کاملاً مادی زندگی می‌کند و بسیاری از معیارهای عامه در جامعه جای خود را به معیارهای مالی و پولی داده‌اند و امروزه انسان مسلمان باید بیش از هر زمان دیگر حرف‌هایی برای زدن داشته باشند و بتوانند در میان همه هجمه‌هایی موجود قد علم کنند.

بدون تردید خانواده که رکن اصلی یک جامعه در اسلام است باید در محوریت این اتفاق گام‌های استوار بردارد. پس بر ما لازم است اطلاعات خود را در این امر به روزآوری کنیم و بر اقتصاد خانواده‌های مسلمان نگاهی تازه بیاندازیم.

در یادداشت قبلی در طبقه‌بندی هزینه‌های خانواده هزینه‌های ثابت را مورد نظر قرار دادیم و بر روی آن بررسی ویژه‌ای داشتیم . اما امروز در مبحث طبقه‌بندی هزینه‌ها به هزینه جاری می‌رسیم. تردیدی نیست که هزینه‌های جاری در بعد عملی اگر درست مدیریت نشود می‌تواند جا پای هزینه‌های ثابت بگذارد.

البته این اتفاق شاید در نگاه بسیاری مشکل تلقی نشود چراکه هزینه‌های جاری نیز بخشی از هزینه‌های یک خانواده هستند ولی خود این اتفاق باید با نگاه دقیق‌تری بررسی شود چراکه اگر هزینه‌های جاری جا پای هزینه‌های ثابت بگذارند بدون تردید برنامه یک خانواده برای ادامه حیات به مشکل برخورد می‌کند. چراکه هزینه‌های اصلی در طبقه‌‌‌‌بندی هزینه‌ها در خانواده هم مقدم بر هزینه‌های جاری است و هم ارجحیت بر هزینه‌های جاری دارد.

اشاره به نکاتی که در ادامه می‌آید به نظر می‌تواند در اصلاح ساختاری هزینه‌های جاری یک خانواده مثمر ثمر واقع شود:

بدون تردید از نظر همه صاحب‌نظران علم اقتصاد در هزینه‌های جاری خانواده مهم‌ترین بخش که بیشترین هزینه را به خود اختصاص می‌دهد و زندگی را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند چشم و هم چشمی است؛ این اتفاق شوم باید از خانواده‌های مسلمان رخت بر بندد و عدم رقابت در مسیر چشم و هم‌چشمی‌ها،می‌تواند ما را از منجلاب هزینه‌های بی‌مورد دور نگه دارد و مسیری هموار را برای خانواده‌های ایرانی ترسیم کند.

در هزینه‌های جاری یکی از مسائل بسیار مهم و کلیدی بررسی جایگاه مایحتاج مورد نیاز و هزینه مورد مصرف است، یعنی بدانید آیا واقعاً این هزینه‌ای که در جایگاه هزینه‌های جاری امروز قرار است انجام پذیرد جزو آن چیزهایی است که باید انجام داده شود و یا می‌توان آن را با مدیریت درست در وقتی دیگر هم انجام داد.

خوب است بدانید بسیاری از خانواده‌ها به دلیل عدم مدیریت در اهم و مهم کردن هزینه‌های جاری در داخل خانواده، با مشکلات مالی وحتی خانوادگی روبه رو می‌شوند و این درحالی است که تحقیقات آماری مراکز دانشگاهی نشان می‌دهد با مدیریت بر هزینه‌های جاری در خانواده بیش از 5٠ درصد مشکلات مالی را می‌توان کاهش داد!

بله بسیار مهم است که شما بدانید که وقت خرید و یا هزینه کدام یک از هزینه‌های جاری اکنون است و این دانستن می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید مسیری درست و هموار را برای هزینه‌های خانواده برنامه‌ریزی کنید و شاید ما هم در آموزه‌های اسلامی خود به این نکات بسیار اشاره کنیم و بسیاری از اوقات از کنار آن ساده می‌گذریم.

در صفحه 53 از جلد چهار کتاب شریف کافی حدیثی از امام صادق؟ع؟موجود است که بسیار خواندنی است ایشان می‌فرمایند«إِنَّ السَّرَفَ یورِثُ الفَقرَ وَ إِنَّ القَصدَ یورِثُ الغِنی؛»و ترجمه آن می‌شود «اسراف باعث فقر و میانه‌روی موجب بی‌نیازی می‌شود» بدون هیچ تردیدی اسراف در هزینه‌های ثابت یک خانواده وجود ندارد چراکه هزینه‌های ثابت نیازهای اولیه زندگی هستند ولی هزینه‌های جاری آنانی هستند که در آن اسراف زیاده‌روی نیز وارد است و اینجاست که شیخ الائمه؟عهم؟می‌فرماید با اسراف به فقر خواهید رسید یعنی با بررسی نکردن نیازتان و الویت نبخشیدن به آن به مرور زمان به فقر می‌رسید و آن وقت که به فقر رسیدید برای جبران بسیار دیر است.

بحث هزینه‌های جاری در خانواده بحثی طولانی است، باشد که ان‌شاالله در هفته بعد این مبحث را بیش از این برای شما عزیزان باز کنیم./1325//102/خ

ارسال نظرات