شخصیت حقیقی زن در خطر دستبرد مهاجمان فرهنگی
حجتالاسلام محمدرضا صفایی بوشهری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مهم ترین ویژگی بانوی تراز و نمونه اسلامی را عبودیت دانست و گفت: با این ملاک ابعاد مختلفی برای شناخت این چنین بانویی روشن می شود که برای نمونه می توان به ابعاد فردی، اجتماعی، دنیوی و اخروی اشاره کرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به شرافت یک بانوی اسلامی اظهار داشت: یک بانو برای این که در زمره تراز دین قرار گیرد باید «عبودیت» را تحصیل کند تا مسیر رشد و تعالی را به خوبی بتواند بازشناسد؛ پیامبر اکرم(ص) فرمود«طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة»؛ بنابراین یک بانوی تراز اسلامی باید عبودیت را از طریق علم الهی فراگیرد.
خودشناسی برای بانوی تراز اسلامی یک اصل است
وی ادامه داد: عبودیت و بندگی که تراز مهمی برای یک بانوی تراز اسلامی به شمار می رود در مراحل مختلفی خود را نشان می دهد که از جمله آن مراحل بعد فرد است که مبنی بر «شناخت خود» است، یعنی یک بانوی تراز اسلامی باید بداند که کیست؟ و که باید باشد؟ و ارتباط خود را با خالق و معبود خودش معلوم و مشخص سازد و خویشتن را از مهلکه ها و خطرات نجات بخشد.
حجتالاسلام صفایی بوشهری با اشاره به بعد مسائل اجتماعی زندگی یک بانوی تراز اسلامی عنوان کرد: هنگامی که یک بانو، تراز بودن و نمونه بودنش را از طریق عبودیت فراگرفت باید نقش خود را در رابطه با مسائل اجتماعی همانند همسر داری، تربیت فرزند و سایر فعالیتهای اجتماعی بازبینی کرده و درست کند.
وی افزود: نقش یک بانوی تراز اسلامی در منزل هنگام طی مسیر عبودیت بسیار با آرامش و آسایش همراه خواهد بود چراکه به خوبی فرا گرفته است که چگونه همسرداری کند یا فرزندان را چگونه درست تربیت کند و به وظایف خود عمل می کند و کانون گرمی را در خانه فراهم می کند که سرشار از عزت و سربلندی است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه در جامعه امروزی آمار طلاق بسیار بالا رفته است، بیان کرد: اگر یک زن مسلمان به وظایف خود در زمینه های فردی و اجتماعی به درستی عمل نکند نتیجهاش طلاق و جدایی خواهد شد و این همان چیزی است که امروزه در جامعه ما گسترش یافته است.
وی علت بالا رفتن آمار طلاق را عدم «عبودیت» صحیح برخی از بانوان دانست و ابراز داشت: چون زن در رفتارش نمونه و تراز نیست و طریق «عبودیت» را طی نکرده است پس نمی تواند به خوبی لوازم آسایش و آرامش همسر خود را فراهم آورد و این مهم سبب نارضایتی همسر شده و سبب اختلافات ریشهای می شود.
حجتالاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به بعد دنیوی یک بانوی تراز اسلامی گفت: در این مرحله این بانو باید هدف خود را از وجود در دنیا بازشناسد و آن را به لحاظ عقلی معین کند به گونهای که گرفتار شهوات دنیوی نشود.
وی اضافه کرد: اگر کمی به این مسأله دقت کنیم به وضوح درمییابیم که تهاجم فرهنگی دست بر روی شهوات، دنیاگرایی، خودباختگی و غیره گذاشته است و سعی دارد تا زنان و دختران اسلامی را آلوده به فساد و فحشا کند و از این طریق تربیت نسل آینده را با مشکلات عمیق رو به رو کند.
خودباختگی آغاز به دام افتادن در عرفان های کاذب
استاد حوزه علمیه قم خودباختگی را عامل در دام عرفان های کاذب گرفتار شدن خواند و افزود: بدیهی است که انسان هنگامی که دچار خود باختگی شود به آسانی به دام عرفان های کاذب افتاده و در منجلاب جهل مرکب غرق خواهد شد؛ بنابراین ضروری است که یک بانوی تراز اسلامی علم به عبودیت را باید از طریق قرآن و اهل آن تحصیل کند، یعنی باید این علم را از یک عالم ربانی دریافت کند و اگر غیر از این باشد چون سخنان عرفای عرفان های کاذب در ظاهر زیبا است، بسان یک میوه شیرین مسموم می ماند که انسان با خوردن آن نابود می شود.
حجتالاسلام صفایی بوشهری به تبیین مسائل بعد اخروی یک بانوی تراز اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد: این بانو باید تمام حرکات و سکنات خود را به گونهای تنظیم کند که بتواند در روز قیامت پاسخگوی سؤالات پروردگار باشد و هراسی نداشته باشد از این که وظایف خود را در دنیا به طور کامل انجام نداده باشد.
هویت زن در اسلام
استاد اخلاق حوزه علمیه قم به تبیین جایگاه زن در اسلام پرداخت و عنوان داشت: نقش زن در نظام اسلام یک نقش سازنده، ارزشی و اساسی است؛ در اینجا برخی شبهه می کنند که اسلام زنان را تحقیر کرده و به آنها ظلم روا داشته است؛ طبیعتاً این افراد فرق میان تبعیض و تفاوت را نمی دانند؛ به یقین میان زن و مرد تفاوت وجود دارد و این تفاوت سبب تکامل است و این ظلم نیست؛ نباید گمان شود زن در اسلام نسبت به مرد در درجه پست تر قرار دارد چراکه زن هویت حقیقی خود را در اسلام پیدا می کند.
وی ادامه داد: تمام مکتبهایی که در دنیا موجود است، نتوانستهاند از زن یک تعریفی ارائه دهند که درخور شأن آنها باشد مگر در مکتب اسلام که هویت حقیقی زن را به گونهای ترسیم کرده که زن شخصیت حقیقی خود را به دست میآورد.
حجتالاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به هویت پست و کالایی زن در دنیای امروز در مکتبهای غربی تصریح کرد: زن در دنیای امروز هویت کالایی پیدا کرده است، نه هویت زن بودن؛ یعنی مورد تبلیغ قرار می گیرد، اما در اسلام زن و مرد با وجود تفاوتهای بدنی که سبب تکامل می شود، به لحاظ روحی و رسیدن به عبودیت و حیات طیبه یکسان هستند و در این زمینه هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد.
وی اضافه کرد: امروزه هویت زن را به سرقت می برند و آن هوتی که او را به ارزش و سعادت دنیوی و اخروی می رساند را از وی سلب می کنند و هویتی پوچ و تقلبی به او می بخشد؛ اما در اسلام به زن هویتی بخشیده می شود که تقلبی نیست و اگر بدان عمل شود به زودی زن را به سعادت می رساند.
جایگاه زن در انقلاب و وظایف دولت اسلامی در قبال دختران
استاد اخلاق حوزه علمیه قم به تبیین وظایف دولت اسلامی در قبال دختران جامعه پرداخت و بیان کرد: زن انقلابی به زنی می گویند که عامل به آموزههای اسلام بوده و رذائل را از درون خود پاک کرده و انقلابی در قلب او انجام گرفته و بدین وسیله هویت اصلی خود را پیدا کرده است؛ به بیان دیگر یعنی زنی که در انقلاب اسلامی هویت اصلی و حقیقی یک زن را به او بخشیدهاند؛ یکی از شاخصههای انقلاب اسلامی این بود که هویتهای کاذب را که طاغوت به آنان داده بود را از زنان سلب کند و هویتی را به آنها ببخشد که اسلام برای آنان در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: دولت اسلامی باید در وهله اول رابطه و نقش خود را با جنس دختر تبیین کند؛ یعنی با توجه به توانایی جسمی و فکری دختران و نیز مهم بودن وضعیت این قشر مشخص شود که دولت اسلامی نوع تعامل و برخورد با این قشر از جامعه دارد؛ بنابراین دولت اسلامی باید به چهار مؤلفه در شخصیتسازی قشر جوان جامعه دقت بسیاری کند که عبارت از والدین، محیط، دوست و مربی است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به دومین وظیفه دولت در قبال دختران گفت: این وظیفه مبتنی بر «آسیبشناسی دقیق» با استفاده از قرآن، سنت و علمی که برخاسته از عقل و منطق است.
وی افزود: دولت اسلامی باید دختران را از آسیبها که یا جنبه داخلی دارد مانند الگوهای کاذب (که تهاجم فرهنگی آن را طراحی کرده)، همسالان ناباب، آرزوهای ناپخته، افراد فریبکار و آن جلوههای باطلی که این قشر در نظر می گیرند و یا جنبه خارجی دارد همانند تهاجم فرهنگی، رسانه ها جلوهگریهای نادرست و فضای مجازی حفظ کرده و اطلاع رسانی دقیق کند؛ ضروری است دولت اسلامی برای اینکه افراد در جامعه گرفتار این منجلابها نشوند، پس از شناخت اینگونه آسیبها بلافاصله اقدام به جایگزینی مناسب کند.
حجتالاسلام والمسلمین صفایی بوشهری سومین وظیفه دولت را «مشخص کردن جایگاه تحصیل حقیقی» برای دختران دانست و ابراز داشت: این امر برای این است تا دختران از تحصیل، استفاده انسانی برای خود و اجتماع داشته باشند؛ همچنین «جایگاه تهذیب» را باید برای ایشان فراهم کند، یعنی باید برنامهریزی کند تا رذائل و صفات شیطانی را که نقائص روح دختر است از جان آنها ریشهکن کند و آنها را از عادت های بد، نفس اماره، دنیازدگی و دنیاگرایی نجات بدهد.
وی اضافه کرد: دولت اسلامی علاوه بر تحصیل و تهذیب باید فرهنگ «ورزش» را در جامعه اسلامی نهادینه کند و به گونهای باشد که همواره ورزشهایی در جامعه رواج پیدا کند که با روح و جسم و جان دختران مناسب باشد.
حجتالاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به اینکه تضادهای علمی و عملی مسؤولان یکی از عواملی که سبب میشود تا جوانان به ویژه دختران راه سعادت خویش را گم کنند، عنوان کرد: باید دید که مسؤولان چه کسانی هستند؛ در این راستا می توان به خانواده، آموزش و پرورش، رسانه ملی، حوزه علمیه و دانشگاه اشاره کرد که ضرورت دارد میان علم و عملشان تضادی وجود نداشته باشد چراکه تضاد بین اینها سبب آشفتگی خاطر اقشار جامعه به ویژه جوانان خواهد شد.
استاد اخلاق حوزه علمیه چهارمین وظیفه دولت اسلامی در قبال دختران جامعه را القای خودباوری به آنها دانست و بیان کرد: این عمل باید از سوی افراد مجرب و باتقوا به ایشان القا شود؛ تهاجم فرهنگی در صورت نبود چنین افرادی به میدان آمده و اعتماد به نفس افراد را از آنان میگیرد و هویت اصلی و الهی آنها را از بین می برد.
وی در پایان یادآور شد: تبیین مستدل حجاب، دین، نماز، جایگاه و مد، جنس مخالف و الگوهای کاذب عرفان وظیفه پنجم دولت اسلامی در قبال دختران جوان جامعه است که باید به گونهای برای آنان روشن شود که تهاجم وار نباشد بلکه طوری باشد که مورد قبول آنان واقع شود./841/ت300/س