۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۴۹۰۲۵۵
حجت الاسلام والمسلمین قریشی تشریح کرد؛

چهار عامل موفقیت امت اسلامی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی اتحاد، اطاعت از امام، وفاداری به عهد و پیمان و تلاش برای آبادانی و اصلاح مملکت را چهار عامل موفقیت یک امت در همه امور برشمرد.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه به خطبه بیستو پنجم این کتاب اشاره کرد و گفت: امام براى سرزنش یاران جهت کندى و رکود در جهاد، و مخالفت از دستورهاى رهبرى، این خطبه را ایراد فرمود.

امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه این خطبه آخر حضرت علی(ع) است، اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) این خطبه را در سال ۴۰ هجرى زمانى که گزارش‏هاى پیاپى از شکست یارانشان به کوفه مى‏ رسید، بیان کردند.

وی افزود: حضرت علی(ع) در بخشی از خطبه فرمودند: «آنها در یارى کردن باطل خود، وحدت دارند، و شما در دفاع از حق متفرّقید شما امام خود را در حق نافرمانى کرده و آنها امام خود را در باطل فرمانبردارند. آنها نسبت به رهبر خود امانت دار و شما خیانتکارید، آنها در شهرهاى خود به اصلاح و آبادانى مشغولند و شما به فساد و خرابى، (آنقدر فرومایه‏اید) اگر من کاسه چوبى آب را به یکى از شماها امانت دهم مى‏ترسم که بند آن را بدزدی.»

 حجت‌الاسلام و المسلمین قریشی با بیان اینکه این خطبه نهایت مظلومیت و ناراحتی حضرت علی(ع) را بیان می‌کند، تصریح کرد: کنایه حضرت علی(ع) به اینکه تنها کوفه برای او مانده و تنها باد در آٰن می‌وزد، نشان از این است که ایشان دیگر یاران و افراد وفادار در کنار خود نداشت به دلیل اینکه اصحاب از دستوراتش سرپیچی کرده یا از دست دشمن فرار می‌کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اتحاد، اطاعت از امام، وفاداری به عهد و پیمان و تلاش برای آبادانی و اصلاح مملکت چهار عامل موفقیت یک امت است، تصریح کرد: این ویژگی‌ها در مردم زمان حضرت‌ علی(ع) نبود ولی به گفته ایشان نزد افراد معاویه وجود داشت به همین دلیل سبب پیروزی آنان شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی عنوان کرد: اگر مردم از امام خویش اطاعت نکنند، شخص مدیر و مدبر و کاردانی چون حضرت علی(ع) نیز نمی‌تواند کاری بکند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی تأکید کرد: اگر مردم قدر امام حق خود را ندانسته و از او پیروی نکنند مانند مردم بعد از شهادت حضرت علی(ع)، مجبور هستند به جای بیعت با دست ایشان با پای افراد باطل و زورگویی چون مروان بن حکم بیعت کنند.

وی با اشاره به اینکه وجود سپاه کم ولی وفادار و شجاع بهتر از سپاه زیاد ولی سرکش است، گفت: حضرت علی(ع) با وجود آنکه هزاران نفر سپاه در کنار خود داشت ولی دعا می‌کند هزار فرد شجاع و وفادار از قبیله بنی فراس در کنارش باشند که افرادی پایبند به عهد و پیمان هستند./936/203/ب2

ارسال نظرات