۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۴۹۰۴۶۱
آیت الله سیفی مازندرانی درجمع طلاب:

پذیرش حکم حکومتی ولی فقیه نشانه ایمان است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اگر امروز در زمان ما با کسی اختلافی شد و در آن مورد ولی فقیه حکم کرد، اگر کسی نتواند آن را هضم کند دلیل بر ضعف ایمانش است.
سیفی مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در جمع شماری از طلاب با اشاره به آیه 65 سوره نساء مبنی بر اینکه «فَلا وَ رَبِّکَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّي يُحَکِّمُوکَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ» گفت: ذات مقدس حق در این آیه و در خطاب به پیامبر اسلام به خود قسم می‌خورد و می‌فرماید «به خدایت قسم ای محمد هرگز اینچنین نیست که آن‌ها که ادعای ایمان دارند و خود را جزو امت تو می‌دانند و می‌گویند که مؤمن به تو هستند راست بگویند، این‌ها هرگز ایمان نمی‌آورند مگر اینکه در مشاجرات و منازعاتی که بین خودشان در امور اجتماعی و سیاسی رخ می‌دهد تو را حکم و مرجع و مرجع محکم قرار دهند، آن وقت که تو برای آن‌ها حکم کردی، هیچ ضیق، سختی، استنکار، استنکاف درونی و باطنی و سنگینی در دل نداشته باشند ولو اینکه به ضررشان باشد.

وی ادامه داد: این آیه شریفه با صدای بلند اعلام می کند که انجام نماز و روزه و حج نشانه ایمان نیست، ایمان آن زمانی است که وقتی که با هم دچار اختلاف سیاسی در نظر و رأی شدند تو را حَکَم قرار دهند که تو حُکم کنی و هر چند به ضررشان باشد آن حُکم را در ضمیر جانشان بپذیرند.

آیت الله سیفی مازندرانی تصریح کرد: از این آیه می‌توان برداشت کرد که اگر رسول خدا کسی را در جایی منصوب کرد و از او به رسول خدا شکایتی عرضه کردید و ایشان حکمی ولو به ضرر شما مبنی بر تثبیت آن فرد صادر کردند به ضمیر خود رجوع کنید، اگر از این حکم احساس دلخوری، سختی و سنگینی کردید بدانید که مؤمن نیستید و اگر با این حکمی که بر خلاف مذاقتان است در دل گفتید الحمد لله حکم ولی امر را شنیدم، تکلیفم معلوم شد و راه خود را یافتم و آن راه را مستقیم و محکم پیمودید مؤمن هستید.

وی با اشاره به دیدگاه رهبر کبیر انقلاب در باب ولایت فقیه اظهار داشت: بنیانگذار ولایت فقیه می‌گوید، «فقیه همان ولایتی را دارد که رسول خدا (ص) داشت، همان ولایتی را دارد که ائمه اطهار (ع) داشتند»، معنا و مغز سخن امام راحل این است که آیه شریفه فوق اختصاص به نبی مکرم ندارد.

آیت الله سیفی مازندرانی در تفسیری از آیه مذکور بیان داشت: این آیه حکم و حکومت اشاره دارد و به حکم اولی و فتوایی نظر ندارد. از قبیل تحکیم است، در اختلافات و مشاجراتی که برایشان پیش می‌آید تو را حکم قرار دهند که حکم کنی، پس این حکم همان حکم قضایی و انشائی است؛ از قبیل احکام اولیه فتوایی نیست؛ وقتی که صحبت از حکم و حکومت باشد امام راحل می‌فرماید که فرقی بین نبی مکرم (ص) و امامان معصوم (ع) و فقیه نیست.

وی تصریح کرد: امروز هم اگر انسان با فرد یا افراد، جریان یا گروهی دچار اختلاف شدند و ولی فقیه حکم خود را درباره آن موضوع اعلام کرد، اگر از آن حکم در جان خود، ضمیر و درون احساس سنگینی کنید حتی بدون اینکه کار به تکلم و اقدام بیرونی رسیده باشد، ایمان ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه «ایمان یک ماهیت، حقیقت و گوهری است که در قلب قرار می‌گیرد اما عمل نشانه آن است» افزود: اگر ولی امر بگوید «مصالحه با آمریکا سم مهلک است» و «برجام بی نتیجگی خود را در طول این مدت اثبات کرده است» هر مسئولی از جمهوری اسلامی یعنی رئیس جمهور، وکیل، وزیر یا هر فرد دیگری همچنان بر طبل پیروزی برجام بکوبد و بگوید که «ما باید به دنیا اثبات کنیم که منطقی هستیم» و «باید مذاکره کنیم» و این قضیه را ادامه دهد و پیگیری کند، معلوم است که در ضمیر جانش خط و فکر رهبری و حکم ولی فقیه برای او سنگین است.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) بعد از اینکه درباره کسانی که نشانه‌های خاصی را باید داشته باشند تا ایشان آنها را حاکم قرار دهند فرمود که اگر او به حکم ما اهل بیت حکم کند و کسی آن را رد کند این کار در حکم رد ما اهل بیت و در حکم شرک بالله است.

وی در پایان تصریح کرد: اگر امام جمعه‌ای را قبول نداشتیم، یا از امام جمعه‌ای خلاف عدالت دیدیم ولی او از جانب ولی امر ابقاء شد باید در درون جان خود نیز احساس سنگینی نکنیم، حتی برفرض اینکه من با چشم خودم مسقط عدالتی از او ببینم، می‌توانم پشت سر او نماز نخوانم اما شرعاً نه تنها حق ابراز مخالفت با او را ندارم بلکه حتی حق تضعیف در حد اینکه بگویم این چه امام جمعه‌ای هست را هم ندارم.

آیت الله سیفی مازندرانی از سخنان خود نتیجه‌گیری کرد: اگر امروز در زمان ما با کسی اختلافی شد و در آن مورد ولی فقیه حکم کرد، اگر کسی نتواند آن را هضم کند دلیل بر ضعف ایمانش است.

وی گفت: امیدواریم مصداق کسانی نباشیم که دم از ولایت فقیه می‌زنند ولی تنها شعار ولایت فقیه را یدک می‌کشند تا به مطامع سیاسی خود برسند./836/ ۲۰۱

ارسال نظرات