۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۴۹۰۵۶۰
آیت الله نوری همدانی:

مبلغان در انتقال معارف انقلاب بکوشند

حضرت آیت الله نوری همدانی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را زمینه ساز حکومت جهانی امام زمان(عج) دانست و بر لزوم انتقال معارف انقلاب از سوی مبلغان حوزوی به جامعه اسلامی تأکید کرد.
حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، ظهر امروز در دیدار با جمعی از مسؤولان و جمعی از طلاب غیرایرانی مدرسه علمیه حجتیه قم با بیان اینکه باید شکر گزار شغل طلبگی و تفقه در دین باشیم، اظهار داشت: در دنیا مشاغل زیادی وجود دارد ولی آشنایی با معارف اهل بیت(ع) و قرآن بالاترین و با ارزش ترین شغل ها به شمار می رود.

وی ادامه داد: در یکی از مجامع علمی خواسته بودند یک مدالی با ارزشی یا مدرک دکترایی به رهبر معظم انقلاب بدهند؛ ولی ایشان قبول نکردند و گفته بودند من طلبه هستم و به آن افتخار می کنم، بنابراین طلبگی شغل بسیار مهم و با ارزشی است و باید شکرگزار خدا باشیم و مطلب دیگر در مورد قم است که در روایات از آن تعاریف زیادی شده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در مورد قم و اهل آن ابراز داشت: ایشان می فرماید: «خدا برکات را بر اهل قم نازل کند که آنها اهل قیام و قعود هستند و روزگاری بساط علم از کوفه برچیده شده و به قم می رود و صدای اسلام از قم به اهل جهان می رسد و آنها همراه مهدی(عج) خواهند بود».

وی در ادامه با اشاره به لزوم تبلیغ دین در جامعه عنوان داشت: کسانی که همچون ما به طلبگی مشغول هستند در دو مرحله قرار دارند؛ مرحله نخست آموختن علم و مرحله دوم پا گذاشتن در میدان عمل است که این از مرحله نخست مهم تر است، بنابراین هر طلبه به عنوان عالم دین باید آنچه از قرآن و روایات آموخته به مؤمنان انتقال دهد و قدمی برای گسترش معارف اسلامی بردارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه در قرآن دو نوع کوچ کردن بیان شده است، عنوان کرد: مهاجرت نخست برای جهاد است که اگر روزی اسلام در جنگ با کفار بود باید فرد مسلمان خانه و خانواده را برای حفظ اسلام رها کند و دوم کوچ کردن برای تفقه در دین است؛ تفقه به معنای خوب شناختن دین است و این فقیه است که می تواند همچون امام خمینی(ره) دنیا را متحول کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در کار طلبگی چند مسأله مهم است؛ نخست آنکه اگر اخلاص نباشد علم برکت پیدا نمی کند، همچنانکه شهید ثانی در منیة المرید تأکید می کند هیچ کاری بدون اخلاص ارزش ندارد، بنابراین طلبه باید به خدا عرضه بدارد من برای تو علوم اسلامی را فرا می گیرم تا بتوانم روزی آنها را به مردم عرضه کنم و مسأله دوم درس خواندن طلبه با همت بلند است، چراکه راه همان مسیر شیخ صدوق است و پرفراز و نشیب و مشکل است.

وی با بیان اینکه طلبه باید در دوران طلبگی خود معارف 10 گانه را آموزش ببیند تا بتواند پاسخگویی نیازهای روز جامعه باشد، ابراز داشت: نخست معارف اعتقادی است که یکی از سه بخش فقه شمرده می شود و البته هر فرد طلبه در کنار معارف اعتقادی باید معارف عبادی یعنی مسائلی که رابطه انسان را خدا برقرار می کند را خود یاد بگیرد و به مردم نیز آموزش دهد و قسمت سوم معارف اخلاقی است که اسلام به مکارم اخلاقی اهمیت زیادی داده است و بخش چهارم معارف اقتصادی است که طلبه باید در آن متخصص شود.

وی افزود: بخش پنجم معارف مدنی و حقوقی است که هر فردی در اجتماع باید نسبت به هم رعایت کنند و ششم معارف فرهنگی است؛ علوم درجات و مراتبی دارند و بخشی واجب و بخشی مستحب هستند و بخش هفتم معارف سیاسی اسلام است دین جامع و کامل است و به همین دلیل تفکر جدایی دین از سیاست تفکری باطل است؛ بخش هشتم معارف حکومتی است که ولایت فقیه یک شعبه ای این موضوع است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه اسلام در قضاوت معارفی دارد به معارف قضایی اشاره کرد و عنوان داشت: مورد دهم معارف جهادی است که غیر ازجنگ و خونریزی است بلکه جهاد به معنای تلاش برای اعتلای کلمة الله است، بنابراین آموختن این 10 معرفت برای امروز جامعه بسیار مهم است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اصول طلبگی بسیار مهم نماز شب و تهجد است، عنوان داشت: علمای ما تأکید کردند که کسی که اهل تهجد نباشد از علم خود خیر نمی بیند و برخی از عالمان به طلبه هایی که نماز شب نمی خواندند درس نمی گفتند و از طلاب تعهد می گرفتند که اهل سحر و نماز شب بشوند.

این مرجع تقلید در پایان با اشاره ضرورت انتقال معارف انقلاب اسلامی به جامعه توسط مبلغان، خاطرنشان ساخت: این انقلاب اتفاق کوچکی نبود و امام راحل با قدرت الهی توانست در برابر ابرقدرت بایستد و امروز نیز رهبر معظم انقلاب با قدرت کار را ادامه می دهند و ما این انقلاب را زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) می دانیم./1330/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات