۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۴۹۰۵۹۴
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد:

جشنواره‌‌های بدون آموزش، ابتر هستند

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، گفت: هر جشنواره‌ای منهای آموزش، ابتر است و بی تردید آموزش و تربیت نیروی واجد شرایط، کاری اساسی است و آثاری ماندگار دارد.
ارباب سلیمانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، 20 فروردین در دیدار با اعضای «جشنواره فیلم کوتاه طنین» گفت: این جشنواره از جشنواره‌های موفق کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است و مهم‌ترین ویژگی آن، جوشیدن آن از درون مساجد است، به طوری که افراد مسجدی در یک حرکت جمعی و هدفمند، این حرکت را آغاز کرده اند و تاکنون آن را با اخلاص پیش برده‌اند و انشالله ادامه خواهد یافت.

وی افزود: طنین و آوازه جشنواره طنین محدود به استان گلستان نیست بلکه به دلیل استقبال استان‌های مختلف به یک جشنواره ملی تبدیل شده است، هرچند برخی از آن بی بهره‌اند. این جشنواره از نظر کمی و کیفی، رشد قابل توجهی داشته است که وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ادامه داد: همواره مطالبات عمومی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و فعالان آن، وظیفه ما را دوچندان کرده است، بنابراین باید با تلاش و جدیت بیشتر، تنور فعالیت های این کانون‌ها را داغ‌تر و داغ‌تر کرد.

ارباب سلیمانی خاطرنشان کرد: گستردگی جشنواره طنین در سراسر کشور، نشان‌دهنده موفقیت دست‌اندرکاران آن است، بنابراین نباید از مشکلات این کار ترسید زیرا در هر کاری، مشکلاتی وجود دارد و با شروع هر حرکت و یا کار خوبی، حملات علیه آن شروع می‌شود و دشواری‌هایی در مورد آن پیش می‌آید.

 

اهداف بلند، موجب تحمل سختی‌ها می‌شوند

وی با بیان اینکه جشنواره طنین در آغاز راه است و مطمئنا با هر سال فعالیت آن، مشکلات تازه‌ای در مورد آن ظهور می‌کند که باید با اراده‌های آهنین نآن ها را برطرف کرد، گفت: اهداف بلند همواره تحمل سختی‌ها را به همراه دارد و انسان‌های بزرگ از درون مشکلات و سختی‌ها به موفقیت‌ها رسیده‌اند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، افزود:  مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دوران مختلف انقلاب و در مواجهه با مشکلاتی مانند شکنجه، تبعید، از دست دادن عزیزان و همراهان، ترور و ... صبر پیشه کردند و امروزه با پشت سر گذاشتن همه آن مشکلات، هر روز ساعت 7 صبح درس خارج خود را شروع می‌کنند و پس از آن با نشاط و همت مثال‌زدنی در جلسات متعدد کاری روزانه حاضر می‌شوند.

ارباب سلیمانی اظهار کرد: پیشرفت اسلام هم با سختی‌ها و موانعی روبرو بوده است و ما همواره در اقلیت بوده ایم تا ان شاءالله با ظهور حضرت مهدی (عج) گشایشی جهانی پیش آید، کسانی که راه انقلاب را ادامه می‌دهند با استراحت، غریبه هستند زیرا هر روز وظایف آنان سنگین‌تر و دشمنی‌ها علیه آنان بیشتر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، برگزاری جشنواره‌ منهای آموزش را ابتر دانست و خاطرنشان کرد: آموزش در حوزه کانو‌ن‌های فرهنگی هنری مساجد می‌تواند ما را به اهداف خود برساند، بنابراین همواره آموزش پیش، حین و پس از جشنواره را برگزار کنید تا اهداف بلندمدت آن حاصل شوند و حتی گاهی باید بخشی از هزینه‌ها صرف آموزش شوند، در واقع آموزش را به عنوان شاه‌بیت جشنواره طنین در نظر بگیرید.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ادامه داد: گلچینی از آثار دوساله جشنواره طنین تهیه شود تا ضمن پخش در رسانه ملی و اطلاع‌رسانی دقیق درباره آن، بتوان بودجه لازم را برای ادامه آن اختصاص داد.

ارباب سلیمانی گفت: دست‌اندرکاران جشنواره طنین که اعضای فعال کانون‌ فرهنگی هنری طنین در گرگان (استان گلستان) هستند تلاش کنند که موسسه طنین را راه‌اندازی کنند تا کمک‌هایی نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند و به این شکل، حمایت‌های مالی لازم برای دوره های بعدی جشنواره را دریافت کنند.

وی بکارگیری نیروهای جدید و گسترش اعضا را ضمن حفظ حلقه اصلی برگزارکنندگان جشنواره طنین، موجب مردمی‌تر شدن و ماندگاری آن دانست و گفت: خوب است که فیلم‌های مستند بر اساس شعار سال و جهت‌گیری‌های نظام تولید شوند زیرا می‌توانند ضمن زمینه‌سازی برای پخش آثار در شبکه‌های استانی، بودجه‌های لازم را نیز جذب کنند، همچنین دست‌اندرکاران جشنواره طنین، راه‌های جذب حامیان مالی را بررسی کنند زیرا این اقدام با رعایت ضوابط آن، هیچ‌گونه اشکالی ندارد.

 

نظرسنجی های علمی انجام دهید

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، افزود: نظرسنجی درباره جشنواره طنین را بر اساس روش‌های علمی انجام دهید و از انجام روش‌های غیر علمی و بی‌اثر نظرسنجی اجتناب کنید.

ارباب سلیمانی با بیان اینکه در ایام تبلیغِ جشنواره طنین از ظرفیت تمام کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استفاده کنید و دامنه اطلاع‌رسانی خود را محدود نکنید، گفت: در این زمینه می‌توانید از فهرست کانون‌های موفق در کشور استفاده کرده و مخاطبان خود را گسترش دهید همچنین می‌توانید علاوه بر دعوت عمومی، از دستاوردهای کانون‌های موفق و تخصصی در رشته‌های مختلف استفاده کنید زیرا برگزاری تخصصی‌تر و مشارکت بیشتر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌تواند زمینه جذب حمایت‌های مالی بیشتر را نیز فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی دبیرخانه دایمی برای جشنواره طنین نیز اقدامی خوب و البته نیازمند حضور مستمرِ فردی آگاه، آشنا و مطلع در آن است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، گفت: باید محورهای جشنواره طنین، جوانان را به برخی ارزش‌ها مانند توصیه مقام معظم رهبری به جوانان «تحصیل، تهذیب و ورزش» ترغیب کند، پیشنهاد می کنم که ساخت مستندی درباره فرد یا افراد بی‌سوادی که از طریق نهضت سوادآموزی به مدارج عالی تحصیلی رسیده به نظرم بسیار مفید است. پیشنهاد دیگر هم ساخت مستند درباره شهدای مدافع حرم است، کسانی که کیلومترها دورتر از مرزهای ایران، به دفاع از حریم امامت و ولایت اهتمام داشته اند.

یادآور می شود، جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد به همت کانون فرهنگی و هنری طنین مسجد صاحب الزمان (عج) شهرستان گرگان و با حمایت دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گلستان و زیر نظر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند اخبار تکمیلی و آیین‌نامه شرکت در جشنواره را از طریق پایگاه اینترنتی این جشنواره به نشانی www.taninfilm.ir پیگیری کنند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات