۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۴۹۰۷۳۹
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

خراسان رضوی میزبان بیشترین تعداد معتکفان است/ لزوم افزایش موقوفات اعتکاف

حجت الاسلام احمدزاده با اشاره به اینکه خراسان رضوی در قالب ۷۵۰ مسجد، میزبان بیشترین تعداد معتکفان است، از واقفان و خیرین خواست در نیات خود برای وقف، حمایت از مراسم اعتکاف را نیز مد نظر قرار دهند.
اعتکاف

حجت الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اعتکاف را سنت اهل بیت(ع) و فرصتی مغتنم برای بازسازی روحی و معنوی انسان برشمرد و گفت: سه روز خلوت باخدا که همراه با کنترل امیال و غرایز و کششهای درونی است، توجه و تمرکز ایجاد می کند و تمرکز بالا نیز سبب فهم بیشتر و بهتر مفاهیم دینی می شود.

وی ایجاد همگرایی، وحدت و یکرنگی و معرفت افزایی را از برکات اعتکاف دانست و افزود: انسانها در دنیایی که هر لحظه از طریق شبکه های مختلف اطلاعرسانی، بمباران اطلاعات وجود دارد، بیش از همیشه نیازمند فرصتی برای توقف و بازبینی مسیر طی شده زندگیشان هستند.

حجت الاسلام احمدزاده اضافه کرد: اغلب ما گم شده ایم و از هدف خلقت خود  فاصله گرفته ایم اما متوجه این گمراهی نیستیم؛ اعتکاف به عنوان نقطه عطفی سبب می شود انسانها خود و هدفشان را پیدا کنند و تغییر مسیر دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه خراسان رضوی با اختصاص 750 مسجد، بیشترین تعداد معتکفان را دارد، تصریح کرد: میزان حضور و استقبال مردم از این آیینهای معنوی، عیار دینداری و دلدادگی مردم به خدا و اهل بیت(ع) را نشان می دهد.  

وی در تبیین آثار و برکات اعتکاف در جامعه، اظهار کرد: در جامعه ای که جوانان و نوجوانان آن معتکلف می شوند و به خدا و معنویات توجه دارند، خواه ناخواه گناه و رذایل کاهش می یابد به ویژه در اعتکاف که معتکفان برای اصلاح خود با خدا عهد می بندند.

حجت الاسلام احمدزاده انس جوانان با قرآن، ادعیه و نماز را که در حالت عادی نیاز به تلاش فراوان دارد از دیگر برکات اعتکاف برشمرد و گفت: در چنین محافلی که فضایی برای تمرکز روی معارف دینی فراهم می شود، حضور روحانیت جهت پاسخ به سؤالات و شبهات شرکت کنندگان در اعتکاف بسیار ضروری و مؤثر است و از همین رو یکی از اعمال مهم اعتکاف، مباحث علمی توحیدی عنوان شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی یکی از دلایل عمده مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را دوری از معنویت و معارف و تعالیم قرآن و عترت دانست و افزود: ما گم شده ایم و نمی دانیم در اقتصاد و سیاست داریم چه می کنیم چرا که از سرچشمه اصیل دور افتاده و دنبال مکاتب و اشخاص بیگانه هستیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که بهترین نسخه زندگی در عالم را خدا از طریق پیامبر(ص) برای ما فرستاده و بازگشت به معنویت، تنها نسخه نجاتبخش بشریت است.

حجت الاسلام احمدزاده در پایان خاطرنشان کرد: موقوفات مربوط به مراسم معنوی اعتکاف در استان بسیار کم است و ضرورت دارد افراد خیراندیش این موضوع را نیز در نیات خود برای وقف مد نظر قرار دهند./930/302/ب2

ارسال نظرات