۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۴۹۰۷۷۱

تأکید امام جمعه ارومیه بر تدریس نهج البلاغه در مدارس و آموزشگاه ها

امام جمعه ارومیه گفت: باید نهج‌البلاغه در مدارس و آموزشگاه‌ها تدریس شود تا مردم به مفهوم عمیق سخنان امام علی پی ببرنند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در شب میلاد امام علی (ع) در مسجد امام صادق(ع) به برگزاری مراسم اعتکاف در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب اشاره کرد و اظهار داشت: این روزها ایام البیض نامیده می‌شود و بیشتر افراد بهشتی از کسانی هستند که در این سه روز، روزه می‌گیرند و یک روز، روزه در این ماه برابر با ثواب یک سال است و اهل رجب در قیامت از عذاب خداوند در امان خواهند بود.

وی با اشاره به ۱۳ رجب سالروز تولد حضرت علی(ع) و روز پدر، افزود: در میان شیعه و سنی هیچ شکی وجود ندارد که حضرت علی(ع) در خانه کعبه به دنیا آمده است و همه روی این موضوع اتفاق‌نظر دارند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه مسلمانان هر جای دنیا که باشند باید برای ارتباط با خدا به سوی کعبه بایستند، افزود: همانگونه که سرتاسر زندگی حضرت علی(ع) پر از شگفتی و راز است به دنیا آمدن ایشان در خانه کعبه نیز یک راز و معما است و آن اینکه هر که بخواهد به خدا برسد باید از مسیر علی(ع) ورود کند.

وی انتخاب کعبه برای محل تولد حضرت علی(ع) را یک اتفاق بی‌نظیر و دارای حکمت دانست و ادامه داد: کعبه، مکان مقدسی است که خداوند به مسلمانان دستور داد تا به سوی آن نماز بخوانند و حیوانات را به سوی آن ذبح کنند وحتی موقع مرگ نیز به سوی آن قرار بگیرند و حالا انتخاب چنین مکانی برای تولد حضرت علی(ع) نشان از جایگاه والای ایشان نزد خداوند دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه به ویژگی‌های حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: جرج جرداق یکی از علمای مسیحی که پنج جلد کتاب درباره حضرت علی(ع) نوشته است می‌گوید: «یا علی، اگر بگویم تو از مسیح بالاتری در آن صورت دین من قبول نمی‌کند چون من مسیحی هستم و اگر بگویم مسیح از تو برتر است، وجدان من قبول نمی‌کند؛ من می‌گویم تو بشری ولی نمی‌دانم چگونه بشری هستی تو خود بگو چگونه بشری هستی چون من قدرت ندارم.»

وی نهج‌البلاغه را دارای سه بخش خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان کوتاه و حکمت‌آمیز حضرت‌ علی(ع) برشمرد که از سوی سید رضی جمع‌آوری شده است و تاکید کرد: سخنان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه تاثیرگذار و حیرت آور است با این وجود این کتاب در بین مردم مغفول مانده و آنگونه که شایسته است مردم از مطالب آن آگاهی ندارند.

امام جمعه ارومیه اظهار کرد: در شهر ما باید به عنوان یک شهر شیعی، نهج‌البلاغه در تمام مدارس و آموزشگاه‌ها تدریس و تفسیر شود تا مردم به مفهوم عمیق سخنان حضرت علی(ع) پی ببرنند و در زندگی خویش به کار ببندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به سالروز ولادت حضرت علی(ع) در ۱۳ رجب و روز پدر، یادآور شد: این روز بهترین گزینه برای انتخاب به عنوان روز پدر است و هم‌چنان که پیامبر(ص) فرمودند «من و علی پدران این امت هستیم» امیرمومنان(ع) حق پدری بر گردن مومنان دارند.

وی اذعان کرد: در اسلام، بعد از حق خداوند بر گردن انسان، به هیچ حقی به اندازه حق والدین تاکید نشده است و خداوند که اجازه ذلیل شدن و تعظیم به انسان را نمی‌دهد در ارتباط با والدین به انسان توصیه می‌کند در برابر پدر و مادر خویش خم شده و دست آنان را ببوسد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی یکی از راه‌های موفقیت انسان در زندگی را احترام به والدین خواند و گفت: حتی اگر پدر و مادر کافر باشند انسان باید به آنان احترام بگذارد و احترام آنان در همه حالی واجب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی اضافه کرد: انسان باید بعد از مرگ والدین نیز با دادن خیرات و خواندن نماز به والدین خویش خدمت کند و هر چقدر کار ثواب در قبال آنان انجام دهد چندین برابرش به خودش برمی‌گردد./201/936/ب1

ارسال نظرات