۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۴۹۱۲۵۲
آيت الله نمازي:

اعتكاف تجربه و تمرينی براي همه روزهاي سال است

نماينده ولي فقيه در كاشان اعتكاف را يك تجربه و يك تمرين براي همه روزهاي سال دانست و گفت: جواناني كه در مراسم اعتكاف شركت كرده اند، قدر چند روز حضور در اين مراسم معنوي دانسته و آن رادر طول ايام سال ادامه دهند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي، پنجشنبه شب در آخرين روز از مراسم معنوي اعتكاف در مصلي بقيه الله الاعظم كاشان، حضور در مراسم اعتكاف را توفيق بزرگي دانست و گفت: جدا شدن سه روزه از فعاليتهاي دنيايي و حضور در يكي از پايگاه هاي پرستش و بندگي خداي سبحان و خلوت با خدا توفيق بزرگي و يك قطعه اي از نور است كه در پرونده زندگي معتكفان منعكس شده است.

وي افزود: اعتكاف يكي از سيره هاي پيامبراكرم(ص) است و سيره و روش پيامبراكرم(ص) اين بوده است كه هر سال ماه مبارك رمضان را اعتكاف مي گرفت، اما زماني كه پيامبر اكرم(ص) براي اعتكاف انتخاب مي‌كرد دهه اول ماه رمضان بود ودر سال دوم، دهه دوم ماه رمضان و سال بعد دهه سوم ماه مبارك رمضان را اعتكاف مي‌گرفت.

آيت الله نمازي، در ادامه يكي از نشانه پيروان اهل بيت(ع) را محاسبه و حسابگري خواند و خاطرنشان كرد: همانگونه كه در مباحث اقتصادي محاسبه شرط اول موفقيت در برنامه هاي اقتصادي است، انسانها هم شبانه روز بايد مراقب اعمال و رفتار خود باشد و رفتار خود را محاسبه كند، از اين رو امام صادق(ع) مي فرمايد از ما نيست كسيكه نسبت به اعمال روزانه خود حساب و كتاب نداشته باشد.

وي، يادآور شد: يكي از برنامه هايي كه به انسان كمك مي‌كند تا اهل محاسبه باشد، جدا شدن از فعاليتهاي روزانه و خلوت با خدا در مساجد جامع و قطع ارتباط با دنياي خارج از مسجد و ارتباط با خدا است.

نماينده ولي فقيه در کاشان با تأكيد بر محاسبه حسنات و سيئات در دفترچه اعمال روزانه، گفت: حسنات روزانه خود را در صفحه راست دفترچه و سيئات خود را در صفحه چپ دفترچه ياد داشت كنيد و در ساعات آخر شب دفترچه را مرور و بر اي حسنات خود سجده شكركنيد و براي سيئات خود طلب عفو كنيد.  

به گفته وي، معتكاف نبايد مرتكب گناه شود چرا كه گناه از انسانهاي غافل است، اما كسي اهل اعتكاف است، اهل محاسبه است و عملكرد خود را تحت نظر دارد و مراقب است.  

آيت الله نمازي، يادآور شد: اگر عبد يك گام به سمت خدا برود، خداي سبحان الرحم راحمين است و محبت خدا و رحمت خدا نسبت به بندگانش به مراتب بيشتر از مهر مادري است، چرا كه رحمت واسعه خدا به عقل ما نمي رسد، از اين رو در روايات آمده است، خداوند رحمت اش را بر صد درجه قرار داده است.

وي افزود: خداوند يك درجه از صد درجه رحمت خود را بين خلايق انس و جن و حيوانات از اول خلقت تا پايان خلقت تقسيم كرده است، بنابر اين رحمت پدر و مادر به فرزندان و رحمت بردار و خواهر به يكديگر و رحمت بين همه مومنين، همه در شعاع همان يك درجه رحمت خدا است.

به گفته وي، رحمت واسعه الهي براي ما قابل فهم نيست و خدايي كه اين همه مهربان است، همانگونه كه هيچ مادري فرزندش را در آتش نمي سوزاند، قطعا خداوند نيز بندگانش را عذاب نمي‌كند.

نماینده مجلس خبرگان رهبري گفت: عذابي كه در قبر و قيامت است از طرف خداوند نيست، بلكه نتيجه اعمال انسانها و واكنش، كنش‌ها است چرا كه هر عملي يك عكس العملي دارد، بنابراين خدايي كه داراي اين همه جلال، جمال و كمال و انصاف است شايسته نيست بنده اش از او نافرماني كند و پاداش نيكي خدا، مخالفت و سركشي نيست.

آيت الله نمازي با اشاره به اينكه گناه انسان را بيچاره و ذليل مي‌كند، افزود: جوانان دانشگاهي و حوزوي به سلاح علم و عمل و پاكي مسلح شوند و گناه نكنند چرا كه فطرت جوانان در اوايل جواني پاك است و بايد تلاش كنند تا اين پاكي و طهارت نفس را حفظ كنند و آن را آلوده به گناه نكنند و اگر خطايي هم باشد خداوند  زمينه برگشت را با استفارفراهم كرده است.

وي، اعتكاف را يك تجربه و يك تمرين براي همه روزهاي سال دانست و افزود: جواناني كه در مراسم اعتكاف شركت كرده اند، قدر چند روز حضور در اين مراسم معنوي دانسته و آن رادر طول ايام سال ادامه دهند.

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به اينكه جوانان معتكف هميشه در حال ذكر باشند، اظهار داشت: منظور از ذكرتنها با زبان نيست بلكه، منظور ذكر قلبي است كه هميشه در همه جا به ياد خدا باشيد و هركس هميشه به ياد خدا باشد، هميشه در حال اعتكاف است، چرا كه ويژگي معتكف به ياد خدا بودن است و نبايد اعتكاف تنها محدود به اين چند روز باشد بلكه بايد ادامه دار باشد. 

لازم به ذكر است، همزمان با ايام البيض در شهرستان كاشان، بيش از دو هزار نفر جوان و زن و مرد در اين سه روز براي اولين بار مصلي بقيه الله الاعظم كاشان معتكف شدند./۲۰۲/۱۳۰۷/ب۱

ارسال نظرات