۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۴۹۱۳۲۷
حجت الاسلام اخوی:

اجرای دقیق احکام شرعی تقویت اقتصاد مقاومتی است

کارشناس دینی با اشاره به رابطه احکام با اقتصاد مقاومتی، خواستار مدیریت عرصه های گوناگون زندگی بر اساس اقتصاد مقاومتی شد.
احکام اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اخوی کارشناس مسائل شرعی امروز در بخش بیان احکام نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به بخشی از احکام شرعی مربوط به مسأله اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از عرصه هایی که می توان اقتصاد مقاومتی را در آن جاری کرد غسل و وضو است.

وی افزود: بسیاری از افراد در این مسائل دچار وسواس هستند و میزان آب زیادی برای غسل و وضوی خود مصرف می کنند، این کار اسراف و حرام است؛ حضرت امام وقتی آبی می نوشیدند اضافه آن را دور نمی ریختند بلکه به نحوی دیگر از آن استفاده می کردند تا اسراف نشود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مسأله طهارت و لزوم مدیریت آن اظهار داشت: وقتی فقها بیان کرده اند که شی نجس یک بار با شستن آب کر پاک می شود دیگر نیازی که چندین بار شسته شود، وسوسه ها و دغدغه های نادرستی که شیطان در ذهن انسان ایجاد می کند را باید کنار گذاشت.

وی ادامه داد: فقه دلیل دارد و فقیه بر اساس منابع استدلال می کند که انسان باید همان را مدنظر قرار دهد و بنا نیست هر کس دل بخواهی عمل کند؛ مسأله دیگر که می توان آن را در راستای اقتصاد مقاومتی مدیریت کرد خوردن و آشامیدن است که بسیار در آن معضل داریم.

حجت الاسلام اخوی با بیان این که گاهی در مهمانی ها چندین نوع غذا به میزان بسیار درست می شود، ابراز داشت: این گونه کارها اسراف به شمار می رود، باید به گونه ای تنظیم شود که اسراف صورت نگیرد، متأسفانه در مراسمات گوناگون از این دست اسراف ها بسیار است.

وی عنوان کرد: سالانه بیش از صدها تن گندم و حبوبات دیگر برای سبزه درست کردن عید نوروز اسراف می شود، در خوردن و آشامیدن باید بسیار دقت شود، غذاها باید به اندازه تهیه شده و اضافه آن ها نباید دور ریخته شود.

کارشناس مسائل شرعی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر پوشش است، خریدن لباس مشکلی ندارد اما لباسی که مثلا ویژه مهمانی است در جای غیر از آن استفاده و خراب شود اسراف است؛ در خرید کالا هم باید بسیار دقت کرد، داشتن خانه تمیز و مناسب بسیار خوب است  اما خریدن ظرف دکورکه قیمت های بسیار بالایی دارند چه لزومی دارد، افزون بر این که این ظروف معمولا تولید داخلی نیست./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات