۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۴۹۱۴۵۳
با حضور رییس جمهور انجام گرفت؛

رونمایی از هواپیمای جت آموزشی بومی کشور و پهپاد تاکتیکی مهاجر ۶

رییس جمهور روز شنبه با حضور در شرکت پنها وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نخستین هواپیمای جت آموزشی بومی کشور با نام کوثر و تعدادی از صنایع و دستاوردهای جدید دفاعی کشور را رونمایی کرد.
رونمایی از دستاوردهای جدید دفاعی با حضور رییس جمهور

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ریاست جمهوری، اولین نمونه هواپیمای جت آموزشی بومی کوثر توسط متخصصان و دانشمندان پژوهشکده سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با استفاده از پتانسیل‌های شرکت‌های دانش بنیان طراحی و ساخته شده و آماده انجام آزمایش‌های زمینی است.

این هواپیما به سفارش و مشارکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به صورت کاملاً بومی طراحی و ساخته شده و علاوه بر آموزش دانشجویان خلبانی، قابلیت اجرای مأموریت‌های پشتیبانی نزدیک هوایی و حمل انواع تسلیحات را خواهد داشت.

ایده‌پردازی، طراحی، ساخت، آزمایش و استانداردسازی این هواپیما که به طور کامل در داخل کشور صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران را در شمار معدود کشورهای دارای توانمندی فرآیند طراحی و ساخت هواپیما در این کلاس قرار خواهد داد.

این دستاورد مهم در راستای ارتقاء اقتدار و خوداتکایی در حوزه هوایی بوده و حرکتی اساسی در جهت قطع وابستگی به خارج و التزام عملی به اصول بنیادی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در کشور و تولید ملی است.

همچنین پهپاد مهاجر 6 توانمندی انجام مأموریت‌های شناسایی، مراقبت و رزمی در شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را برای نیروها با قابلیت اطمینان فوق‌العاده فراهم می‌سازد و فرماندهان نیرو با استفاده از قابلیت‌های این پهپاد می‌توانند عملیات شناسایی، مراقبت و انهدام اهداف شناسایی شده را انجام دهند.

پهپاد تاکتیکی مهاجر 6، مبتنی بر اصل انعطاف‌پذیری و توسعه‌پذیری توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی شده و می تواند در عملیات‌های محوله و محیط‌ها و شرایط متغیر، کارآمد باشد.

ارسال داده‌های مأموریتی تصویری بهنگام در روز و شب به وسیله یک سکوی هواپایه برای اشراف کامل به محیط عملیات و توانایی فرود و برخاست در باندهای پروازی کوتاه یکی دیگر از ویژگی‌های این پهپاد است و به همین دلیل پهپاد مهاجر 6 را از پهپادهای هم‌رده خود متمایز و در رده تراز اول دنیا قرار داده است.

طراحی، نمونه‌سازی و انجام آزمایشات پروازی موفق موشک کروز ضد کشتی نصیر، در راستای تقویت توان موشکی نیروهای مسلح بوده و این موشک سطح به سطح با قابلیت شلیک از ساحل و دریا علیه اهداف دریایی، از جمله کشتی‌های جنگی و اسکله‌ها بکار گرفته می‌شود.

آماده‌سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف، قدرت تخریب زیاد، قابلیت ضدجمینگ بالا به واسطه رادار پیشرفته و شلیک از روی شناورهای تندرو از ویژگی‌های موشک ضدکروز نصیر است که به دست متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و به زودی انبوه آن به نیروی دریایی سپاه تحویل می‌گردد.

همچنین موشک هوا به هوای فکور با نصب بر روی هواپیماهای جنگنده قابلیت درگیری با انواع تهدیدات هوایی را داشته و به عنوان نخستین موشک هوا به هوای کشور که توسط متخصصان هوا فضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده با تحویل به نیروی هوایی ارتش توان عملیاتی این نیرو را در برابر تهدیدات هوایی به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.

پروژه جنگنده قاهر F-313 با هدف تجمیع دانش طراحی موجود در کشور، کاهش زمان تحقیق، توسعه و زمان دستیابی به محصول  با استفاده از فناوری‌ها وفرآیندهای نوین بکار گرفته شده در این حوزه در دنیا و تحقق دستیابی به محصول کاملاً بومی در انتهای مسیر برنامه‌ریزی شده و ساخت نمونه اثبات فناوری، آغاز شده است.

طراحی بومی و منحصر بفرد و دارای پیکربندی با سطح مقطع راداری پایین، قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوتاه و محلی، قابلیت حمل سلاح و همچنین سوخت اضافه در داخل بدنه، قابلیت پرواز در ارتفاع پایین، تعمیر، نگهداری و پشتیبانی ارزان، امکان تغییرات براساس نیاز و خواست بهره‌بردار، امکان تولید انبوه در تعداد بالا و امکان انجام طیف متنوعی از مأموریت‌ها شامل پشتیبانی نزدیک، شناسایی، گشت‌زنی و مراقبت از مهم‌ترین ویژگی‌های این جنگنده است که در سال‌های گذشته فرآیند تحقیق و توسعه آن تکمیل شده و امروز با حضور رییس جمهور انجام آزمایش زمینی آن که در اصطلاح تاکسی گفته می‌شود، انجام شد.

همچنین تحویل 20 فروند بالگرد تعمیر اساسی شده به نیروهای مسلح و کاربران کشوری نشان از این دارد که متخصصان افتخارآفرین شرکت پنها با روحیه اعتقادی، قادرند، تعمیرات اساسی انواع بالگرد شرقی و غربی را در این مجموعه انجام داده و کشور را در این زمینه متکی به توان داخلی بکنند.

رییس‌ جمهور در ابتدای حضور در محل برگزاری این مراسم از یگان تشریفات مستقر در محل سان دید و در یادمان شهدا، نسبت به مقام والا و شامخ شهدای گرانقدر دفاع مقدس و شهدای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادای احترام کرد.

دکتر روحانی همچنین از نمایشگاه دستاوردهای متعدد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با عنوان اقدام و عمل بازدید کرد و با توضیح سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان آخرین پیشرفت‌ها و توانمندی‌های دفاعی کشور قرار گرفت.

رییس جمهوری همچنین در مراسم رونمایی از دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از طریق ویدئو کنفرانس فرمان آغاز عملیات آزمایش زمینی و آماده سازی پروازی جت آموزشی کوثر را صادر کرد./۱۳۲۳/د۱۰۲/ص

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
عجب رئیس جمهوری داریم ما !!!
0
0