۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۴۹۱۵۴۹
حجت الاسلام والمسلمین ضیائی مطرح کرد؛

ضرورت نگهبانی از سنگرهای دینی و مرزهای عقیدتی جامعه

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که بهترین نوع توبه آن است که انسان آستانه استقامت خود را بالا برده و سنگر را خالی نکند، گفت: باید از سنگرهای دینی و مرزهای عقیدتی در جامعه اسلامی صیانت کرد.
ضیایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ضیائی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در مدرسه آیت الله خوئی با اشاره به مبحث تهذیب نفس و مدیریت بر خویشتن در وسائل الشیعه، احسان به والدین و تحصیل علم نافع را از دسته واجبات موکد دانست و با بیان این که فرضیه و نظریه واجب موکد نیستند، گفت: راه فهم علم نافع آن است به دنبالش باشید نه اینکه به دنبال فرضیاتی باشید که تنها موجب تخریب زندگی آینده تان می شوند.

وی ادامه داد:  این ارجحیت فرضیه و نظریه در حوزه و دانشگاه مبتلا به بوده و این دو نهاد اثرگذار بر جامعه اگر می خواهند عامل وحدت باشند باید تحصیل علم را یقین بدانند و اگر عالم و دانا با علم نافع خود سخن بگوید و من جاهل سکوت کنم دیگر اختلافی نیست اما در آخرالزمان هر کس نظریه و فرضیه ای داشته و هیچکس به دنبال علم یقین نیست.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که ما به دنبال کلام حق هستیم چراکه این کلام حق علم و یقین است، تصریح کرد: متاسفانه عده ای با فرضیات غلط چهره استاد حوزه و دانشگاه را به خود گرفته و این آیه و روایت را تلاوت می کنیم درحالی که تحصیل علم نافع واجب موکد است و باید در راه ائمه اطهار توبه برتر داشت.

حجت الاسلام والمسلمین ضیائی با بیان این که تا کنون توبه مسکوت مانده بیان کرد: بر مبنای علم اصول شیعه و سنی اشتغال یقینی برائت یقینی می خواهد و آنانی که به واجبات موکد یقین دارند باید برائت یقینی نیز داشته باشند، وقتی مومنان نسبت به چیزی علم و یقین ندارند باید آن را از پدر روحانیت خود که امام معصوم و حی منتظر است بپرسند.

وی با بیان این که پرسش مؤمن از پدر روحانیت خود، رجوع جاهل به دانشمند است، خاطرنشان کرد: بدون شک و تردید تحصیل فرضیه، نظریه و عمل به احکام هیچ یک از دست برائت های یقینی نیستند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که تحصیل علم نافع و عمل بر اساس آن باید باشد، اظهار کرد: عملتان بر اساس علم نافع همچون احسان به والدین و انجام فرائض دینی باشد، همچنین در توبه و استغفار نزد خداوند متعال اگر آنچه موجب خوشبختی و ثروتمندی شده غصب مال حرام و خوردن مال یتیمان باشد گناه شدیدی مرتکب شده اید.

مفهوم تجاوز اعضا و جوارح انسانی خروج آنان از چارچوب ولایی است

حجت الاسلام والمسلمین ضیائی با بیان این که هر عضوی از اعضای بدن انسان هنگامی که از چارچوب اسلامی و ولایی خارج شود بهره ای از زناست، گفت: هنگامی که به نامحرم می نگرید تجاوز چشم مرتکب شده اید و هر عضوی از اعضای بدن انسان از چارچوب اسلامی و ولایی بیرون برود آن عضو مرتکب زنا شده است.

خشیت خداوند کلید هر حکمت است

وی با بیان این که خشیت خداوند متعال کلید هر حکمت است، بیان کرد: حکمت اصلی اطاعت از خداوند و معرفت امام است، فرزندان آدم با کسب معرفت امامان، دست پرورده ولایت حق شده و حق پذیر می شوند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که معنای حقیقی توبه آن است که جسم از بدن و ما یتعلق به جدا شده و درد اطاعت و بندگی خداوند را بچشد که البته گذشتن از خواست های جوانی و عمل کردن بر اساس خواسته های خداوند سخت است.

حجت الاسلام والمسلمین ضیائی با بیان این که بشریت پس از چشیدن طعم گناه، باید جسم را در راستای اطاعت و تبعیت از خداوند و رسولش(ص) به کار گرفته، آسیب های روزگار را تحمل کنند و آستانه تحمل و استقامت خود را بالا ببرند، تصریح کرد: مومنان نباید سنگر دین را خالی کرده و به اجانب بسپارند و همه باید درد اطاعت از خداوند را تحمل کنند.

مؤمنان رنج تبعیت از خداوند و رسولش را بر رفاه ظاهری ارجح بدانند

وی با اشاره به پیشنهاد هزینه های نجومی به حضرت امام راحل(ره) برای دست برداشتن از اسلام، گفت: حضرت امام در آن زمان درد اطاعت از خداوند را بر رفاه ظاهری ترجیح داده و زندگی در رفاه و آسایش برایشان معنا و مفهومی نداشت.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان  با اشاره به مدیریت بر خویشتن و کنترل گناه در زندگی، تصریح کرد: هر عضوی از اعضا و جوارح ظاهری اگر از چارچوب دستور العمل ولایی بیرون روند، زنای ان عضو محسوب می شود.

وی ادامه داد: در حقیقت بیرون رفتن از محدوده شریعت تجاوز آن عضو از حدود و معیارهای شرعی بوده و زنای عضو شمرده می شود؛ همچینن اگر اعضای مربوط به ذهن و روح هر کدام از محدوده شرعی بیرون روند زنای آن عضو جوانحی محسوب می شود.

خمینی در اسلام ولایی ذوب شده بود

حجت الاسلام والمسلمین ضیائی در ادامه با اشاره به سخن آیت الله محمدباقر صدر، نابغه جهان اسلام به ویژه حوزه های علمیه، با بیان این که ایشان سخت ترین شکنجه به دست خود صدام را تحمل کردند، به بیانی از ایشان اشاره و اظهار کرد: حرف شهدای نابغه جهان اسلام را گوش دهید که می فرمایند در خمینی ذوب شوید چراکه وی در اسلام ولایی ذوب شده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان افزود: بهترین نوع توبه آن است که انسان آستانه استقامت خود را بالا برده و صبرش را در حین انجام وظیفه از دست ندهد و سنگر را خالی نکند چراکه  سنگر دینی موجب دفاع از مرزهای عقیدتی است./864/201/ب2

ارسال نظرات